Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
Geplaatst: 15-01-2015 13:20:30 Onderwerp: Piston muurvast + welk type blok? |
|
|
Dag iedereen,
Ik ben nieuw hier, maar meteen al een vraag.
Ik heb mij een superia super luxe gekocht.
Het blokje zit vast.
Piston zit muurvast in de cilinder.
En ze hebben hem al proberen loskrijgen. (sporen duidelijk te zien)
Nu heb ik al WD40 en pertroleum laten weken, verwarmd enzo.
maar krijg hem niet los. En als ik de cilinder los maak van het onderblok, draait de krukas wel nog. Echter zit hij te diep om langs daar los te maken van de krukas.
Wat kan ik nog proberen?
Dan heb ik nog een vraag over het blok zelf, op internet ben ik al vanalles tegen gekomen wan type blokjes, 50/2,50/3, 50M,...enz.
Welk type blok heb ik? Of hoe kan ik dit achterhalen?
Op het typeplaatje staat het dus niet.
Motornr:2710271
47cm³
Hub-R
1,6Ps
motor typ: SACHS 50K; T-129
Ben op zoek naar nieuwe onderdelen voor het blokje, maar moet dus zeker zijn welk type het is.
Toevallig iemand hier nog iets van liggen? Of een site waar ik onderdelen kan bestellen?
Alvast Bedankt
Stijn |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 15-01-2015 18:06:57 Onderwerp: |
|
|
Wat ik nog gedaan heb, is een metalen blok of flens die ik met de vier cilinderkopbouten vastmaak op de cilinder. Centraal is de flens voorzien van schroefdraad van metrisch 20. Als je kan, neem fijne schroefdraad. Dan draai je met die centrale bout de zuiger naar beneden. Je kan er best nog een stukje ertalon tussen steken die je aan de kant van de zuiger zo goed mogelijk bolvormig uitdraait volgens de kop van de zuiger. Als je zo met je bout rechtstreeks op de zuiger gaat duwen, breekt de bout namelijk doorheen de kop van de zuiger. |
|
Terug naar boven |
|
|
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
Geplaatst: 18-01-2015 23:30:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb (net zoals de vorige denk ik) een dop (dopsleutel) in de cilinder gestoken en met een rubberen hamer paar flinke tikken gegeven.
zonder succes. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 19-01-2015 12:33:56 Onderwerp: |
|
|
Op die manier maak je het enkel erger. Je dwingt het aluminium van de zuiger nog eens naar buiten toe... |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 19-01-2015 15:30:03 Onderwerp: |
|
|
Als het niet anders kan de zuiger uitboren. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
Geplaatst: 19-01-2015 23:55:58 Onderwerp: |
|
|
Dat zal het allicht worden.
Maar kan ik nog ergens een piston en cilinder kopen?
Al da niet repro. |
|
Terug naar boven |
|
|
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
|
Terug naar boven |
|
|
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
Geplaatst: 21-01-2015 12:02:02 Onderwerp: |
|
|
De welke heb ik nodig?
Heb nog steeds geen zekerheid welk blok ik precies heb?
En hoe zou ik het best de piston en cilinder van de krukas krijgen?
Staat al weken in de kruipolie en petroleum.
Zonder enig effect.
Nieuwe moet ik toch steken. zuiger uitboren of cilinder doorslijpen?
kwestie dat ik van beide nadien nog maten kan nemen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 21-01-2015 17:04:09 Onderwerp: |
|
|
Ik zou hem toch proberen uit de boren. Zie dat je de drijfstang niet raakt uiteraard en zorg er ook voor dat GEEN ENKEL spaantje in het carter kan terecht komen. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
Geplaatst: 21-01-2015 17:49:42 Onderwerp: |
|
|
Carters gaan toch open. Word compleet gereviseerd |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 21-01-2015 18:15:58 Onderwerp: |
|
|
Je kan nog altijd de tip gebruiken die ik eerder aangaf. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 21-01-2015 22:15:26 Onderwerp: |
|
|
Als het blok volledig uit mekaar gaat kan je beter de krukas met zuiger en cilinder in zijn geheel demonteren. Nadien kan je dan de zuiger er met een pers uitpersen. Eens de zuiger uit de cilinder is kan je dan de zuigerpen verwijderen. Geeft het minste kans op schade. Misschien kan je de cilinder opnieuw gebruiken zonder honen. Kans bestaat dat de zuigerveren zijn vastgeroest aan de cilinderwand. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 22-01-2015 12:47:11 Onderwerp: |
|
|
In elk geval ook zeer omzichtig te werk gaan als je lagers uit het carter wil halen. Een Sachs-blok als dat is zeer broos van materiaal. |
|
Terug naar boven |
|
|
stintjen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Dec 2014 Berichten: 8
|
Geplaatst: 22-01-2015 12:58:32 Onderwerp: |
|
|
Ik ga hem eerst te goed bekijken van binnen.
En dan zien wat ik wel of niet ga veranderen.
Ik heb lagertrekkers thuis, dus kan geen probleem zijn.
Iemand een idee welke vliegwieltrekker ik nodig heb?
Is een bosch vliegwiel. |
|
Terug naar boven |
|
|
|