Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Flandria vedette servo-matic
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 31-05-2018 16:59:08    Onderwerp: Flandria vedette servo-matic Reageren met citaat

Kan iemand mij wat meer vertellen over de servo-matic optie bij de Vedette?
Ik ben ook op zoek naar een originele werkplaatshandboek voor dit model.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 01-06-2018 07:55:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat wil je graag weten? Ik heb een vedette servo matic. Een werkplaatshandboek heb ik er helaas niet van.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 01-06-2018 11:56:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb wel wat technische info en onderdelenlijst die ik kan kopiëren voor je.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 01-06-2018 20:49:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Rekord schreef:
Wat wil je graag weten? Ik heb een vedette servo matic. Een werkplaatshandboek heb ik er helaas niet van.


Bedankt voor je reply,Ik zou graag weten wat het verschil is tussen 1ntje met servo matic en zonder servo matic
Ik heb dus namelijk geen idee of de mijne een servo matic is of niet....
Zit ook met een ontstekingsprobleem waarbij ik dan wel ,dan niet ontsteking heb,zou dit kunnen liggen aan de condensor of moet ik het zoeken bij de ontstekingsspoel
Het ligt alvast niet aan de bougie ,nog de kop of de kabel,de rest heb ik er nog niet af gehad.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 01-06-2018 20:51:08    Onderwerp: Reageren met citaat

daytona schreef:
Ik heb wel wat technische info en onderdelenlijst die ik kan kopiëren voor je.


Daar zou ik al heeeeeeel blij mee zijn...👍🏻👍🏻👍🏻
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 01-06-2018 22:23:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Het servo-matic systeem maakt het mogelijk dat de berijder zowel bij het wegrijden als bij het stoppen zijn beide handen op het stuur kan houden.
Dit is aldus beter voor de veiligheid, ipv de motor manueel ( hendel aan de motor) op en af te laten gaan voor te rijden.
Is in feite simpel : als je remt gaat dmv een stang vanuit de voorrem de motor automatisch omhoog,omlaag gaat met een hendeltje aan het stuur dat dit systeem ontkoppelt.

Wat betreft de vonk zal dit wel eens de vonkspoel kunnen zijn.
Als de rest in orde is althans (condensator, kabels, bogiekop, contactpunten,enz...).
Gebruik het best geen ontstoorde bogiekop (anders max. weerstand 1 kohm) en bogie.
Elektrode afstand bogie = 0,5 a 0,6mm.
In heel uitzonderlijke gevallen kan het ook zijn dat het vliegwiel niet magnetisch genoeg meer is.
Als alles in orde is, zou de bogiekabel een mooie constante lichtblauwe vonk moeten trekken van minimaal 8mm naar de cilinderkop toe Wink.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 02-06-2018 10:09:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Okay alvast bedankt voor de toelichting v/h servo-matic systeem
De vedette die ik heb is dus een servi Matic... 👍🏻

Wat betreft de ontsteking:

Bij de eerste 10 of 20 omwentelingen geeft hij een vonk,daarna is het gedaan met vonken.
ik krijg bvb dan ook geen vonk krijg op de platines dus zou het kunnen dat de condensator de oorzaak of het vliegwiel de oorzaak is?
Ik zou het liefst van al alles van de onsteking gewoon willen vervangen uit voorzorg,inclusief het vliegwiel want ik vermoed dat er ook geen onwillekeurig geboorde gaatjes in de buitenmantel van het vliegwiel horen te zitten of ben ik verkeerd?
Zijn de onderdelen bvb nog steeds verkrijgbaar bij Bosch of is er op het forum soms iemand waar ik terecht kan?
Heb je toevallig soms het merk en typenr van de bougie die er volgens de fabrieksspecificaties hoort in te zitten?
De bougiekop die er nu op staat is een oud model van hard plastic maar ik vermoed dat het in 1958 nog een metalen bougiekop was die er hoort op te zitten?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 02-06-2018 11:20:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Die geboorde gaatjes in het vliegwiel zijn er enkel in gemaakt om het vliegwiel uit te balanceren dus daar is niks verkeerd mee. Mocht het vliegwiel al gedemagnetiseerd zijn (en Jaro77 gaf al aan dat dit uitzonderlijk voorvalt en kan hem daar enkel maar in bijtreden want ik heb het in mijn (stilaan bijna 40 jaar) met motoren bezig te zijn nog nooit meegemaakt dat ik een vliegwiel moest weggooien om die reden), dan zou je trouwens al van bij de eerste omwentelingen geen vonk hebben. De magnetische kracht wordt niet 'weggezogen' door enkele omwentelingen aan het vliegwiel dus zet deze piste maar opzij. Wink

Verder denk ik niet dat je nog veel nieuwe onderdelen zal vinden voor dit type ontsteking tenzij dan een condensator die voldoet aan de afmetingen (de capaciteitswaarde is niet onmiddellijk iets waar je per sé rekening hoeft mee te houden). Ik zou toch maar eens goed de contactpunten nakijken en zeker goed reinigen en vlak zetten. Het is namelijk zeer belangrijk dat de contactpunten goed (op elkaar aan-)sluiten. Het minste vuiltje kan er al voor zorgen dat het contact verstoord wordt. Voorts zou ik ook de toestand van de bedrading binnen de ontsteking goed controleren op scheurtjes door ouderdom. Indien enige twijfel: soldeerbout ter hand en vervangen die handel.

Zo'n bougiekop met metalen omhuslel zat idd origineel op brommers uit die era en dat metalen omhulsel moest dan dienen voor 'ontstoring' zodat mensen je in de huiskamer niet hoorden 'voorbijrijden' in hun radio. Very Happy Doch: die bougiekappen krijgen dan de neiging om op den duur kortgesloten te raken net door dat omhulsel. Een barstje in het bakeliet zorgde er dan bv voor dat de vonken gegenereerd vanuit de ontsteking doorgegeven werden door dat barstje aan het metalen omhulsel en dit komt dan uiteraard in contact met de aarding; weg ontsteking dus.

Btw: wsl ben jij het die me een pb hebt gestuurd, maar ik heb geen toegang tot mijn privé-box. Best gewoon mailtje sturen. Wink


Laatst aangepast door daytona op 02-06-2018 11:31:58; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 02-06-2018 11:27:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb je trouwens die test gedaan waarbij de ontsteking wegviel met de bougiekop of heb je ook geprobeerd om de bougiekabel (zonder kop dus) tussen de koelribben te plaatsen? Bougiekappen worden zooooo vaak verwaarloosd als mogelijke boosdoener. Ze zien er altijd 'ok' uit en er valt niks aan af te stellen en dan gaat men er gewoon van uit: 'daar zal het wel niet aan liggen.' Daarbij vergeet men dat een bougiekap veel te verduren krijgt op thermisch vlak.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 02-06-2018 13:00:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Yep ,nadat de ontsteking wegviel heb ik dat gedaan om eventueel bougie en of bougiekop falen te elimineren...maar ook op de kabel geen vonk.
Om zeker te zijn dat er niets doorkwam heb ik er zelfs men duim eens opgezet en toch geen hoogspanning ontvangen 😉
Ik was van mening dat er meestal maar enkele gaatjes ter balans van het vliegwiel werden geboord,maar hier is het rondom.
Helaas lukt het me niet op photobucket of flickr in te loggen dus het lukt me helaas niet om fotos te posten
Gezien hij in het begin wel even vonkt en de condensater bruine zweetranden vertoont die van binnenuit komen ,lijkt het me alvast verstandig daar al eens mee te beginnen.
Een pistonstop en vliegwieltrekker had ik me ondertussen al aangeschaft dus ik denk dat het tijd word om ze te gebruiken en de boel uiteen te zwieren om te kijken wat er met mijn voeten speelt.
De bougie die er in zat is een Hitachi M43W, maar ik heb dus geen idee of het een correcte vervanger is voor degene die er hoort in te zitten?
De PM was idd de mijne ivm met de onderdelenlijst en tech info...
Ik stuur je straks nog een mailtje,alvast bedankt voor je hulp👍🏻
[/url]
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 13-06-2018 19:24:10    Onderwerp: Reageren met citaat

ik heb ondertussen de condensator, bougie en bougiekop vervangen,de onsteking en vliegwiel terug gemonteerd ,met een mooie blauwe vonk en een lopende motor als gevolg.
Alvast bedankt voor de hulp!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 13-06-2018 22:26:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor 100% zeker te zijn van een goede vonkspoel kan je het beste eens een goed testritje rijden bij warm weer van pakweg een dikke 25km.
Onder alle omstandigheden moet de motor daarna goed kunnen starten.
Met oude vonkspoelen kan het wel eens voorkomen dat de vonk niet optimaal is (of opeens onregelmatig draaiende motor) bij het opwarmen van de primaire en secundaire windingen in de vonkspoel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 15-06-2018 19:45:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb er toen heel de dag mee rondgereden en toen had hij alvast geen probleem om terug te starten als hij warm stond.
Ik verwacht alvast niet teveel problemen want voor zijn leeftijd was alles nog in goede originele staat en dat was alsook de reden waarom ik hem kocht.
Enkel de pennen van de trapas ,de condensator,de kabels en kabelgeen heb ik moeten vervangen en een lelijke deuk uit het voorspatbord moeten halen,voor de rest was hij ok.
Ik ga hem van de week eerst inschrijven en verzekeren en zoiezo ook nieuwe banden opleggen,die zijn ondertussen besteld.



Moest iemand nog originele Carideng 600x45b bandjes met witte flank hebben voor de Vedette hoor ik dat graag.
Ik zoek ook nog de bandenpomp 1 magura handvat en de bel die er hoort op te zitten
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 15-06-2018 22:58:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Zeer mooi origineel exemplaar!
Heeft ooit eens te koop gestaan op de grote beurs te Wellen.
Heb er nog een foto van Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hemi
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Mei 2018
Berichten: 11

BerichtGeplaatst: 16-06-2018 08:50:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt Jaro,vond ik ook.
Heb je nog een idee wanneer dat was, toen hij in Wellen werd aangeboden?
Ik ben natuurlijk wel zeeeer benieuwd naar de foto 😉
Ik zelf heb hem gekocht in Geraardsbergen.
De verkoper had hem naar eigen zeggen enkele maanden eerder gekocht samen met een lot andere bromfietsen uit een grote priveverzameling/Museum maar geen idee waar.
Hij had zelf geen interesse in de Flandria en heeft hem aangeboden op 2hands ,waar ik hem dan weer vond.
Alles wijst er alvast op dat de Vedette al heeeeeel lang niet meer gereden heeft en hij het grootste en laatste deel van zijn leven droog en warm gestald is geweest.
Gezien de Bosch condensator die er op zat nooit eerder werd vervangen en de rest van de motor untouched was ben ik ervan overtuigd dat dit of de ongelijk staande trapper cranks de reden is waarom hij destijds werd weggezet.
Moest iemand anders hem ook (her)kennen en of er meer over weten hoor ik dat graag.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum