Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Flandria Gigi Luxe

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> How To's?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
David
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Aug 2017
Berichten: 8
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 11-08-2017 09:38:26    Onderwerp: Flandria Gigi Luxe Reageren met citaat

Ik reed 25 jaar geleden met een Flandria 137 af-a (Gigi of Penny?) zo en metallic groene met aluminium spaakwielen, vierkant blokje en uitlaat die niet versmalt achteraan, dus in elk geval een jonger type, EN deze reed vlot een dikke 50 km/u! Ik heb deze destijds toen verkocht... Vorige week heb ik mij terug een Flandria Gigi aangeschaft deze keer iets jongere versie het betreft een Gigi Luxe. Start vlot, blijft mooi draaien, maar heb deze gemeten met de gps en deze rijdt amper 38km/u. Rolling Eyes
Ik heb de sproeier bekeken en er zit een originele 52 in. Ook heb ik een groot stuk volgas gereden en dan voel je dat deze blijft haperen, je kent het wel, af en toe als je denkt we gaan blijven gaan: drrrrr aan +-38 km/u, hij wil wel verder gaan in snelheid maar nee... ??? (tekort benzine? uitlaatpoorten te nauw? of aan wat zal het liggen?) alsook de bougie bekeken (B6) en deze is mooi koffie&melk bruin. Nu vroeg ik mij af als ik een grotere sproeier steek, zou deze dan een stuk sneller gaan? Of ligt het aan iets anders?
Ten tweede de vorige eigenaar zei me dat hij de (originele SAE 80 GL4) motorolie heeft afgelaten en vervangen door 15W40. Ik vraag me soms af als het eventueel daar aan kan liggen? Wat denken jullie? Idea [/url]


Laatst aangepast door David op 15-08-2017 10:23:05; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 11-08-2017 21:46:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Kan aan veel liggen dat hij maar 38 loopt.
Vermoedelijk heb je een afgestelde cil versie met cil kop lage compressie.
Welke carb zit er op ?
Wat is de dia van het bakelieten stukje tussen cil en carb ?
Verhouding voor en achter tandwiel ?

15w40 is niet de goede olie voor dit blokje.
Er moet ATF op, olie voor automatische versnellingsbakken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
David
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Aug 2017
Berichten: 8
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 11-08-2017 23:10:08    Onderwerp: Reageren met citaat

chrisflandria schreef:
Kan aan veel liggen dat hij maar 38 loopt.
Vermoedelijk heb je een afgestelde cil versie met cil kop lage compressie.
Welke carb zit er op ?
Wat is de dia van het bakelieten stukje tussen cil en carb ?
Verhouding voor en achter tandwiel ?

15w40 is niet de goede olie voor dit blokje.
Er moet ATF op, olie voor automatische versnellingsbakken.


Alvast bedankt voor de tips!

De Flandria Gigi LUXE staat 100% origineel zoals hij uit de fabriek is gekomen (op de lak na) misschien dat je al dan antwoord hebt op alle vragen. Motorcode MZ 400700

1: Hoe kan ik dit zien of het al dan niet een afgestelde cilinderkop betreft?
(motorcode?) Idea
2: carburateur: Encarbi S33 12mm Shocked
3:diameter inlaat bakeliet 12.5mm Confused
Uitvijlen in geval van te kleine diameter?
4: tandwiel voor 13T Sad en achteraan 26T Very Happy
5: Kan ik ipv ATF automatische transm olie even goed een Gearbox oil GL4 variant (80W) gebruiken? (heb ik hier nog 1 ongeopende liter van staan)


ik zal vooraan tandwiel 13T vervangen door een 15T zal al een paar km/u winst moeten opleveren haal dan mss al de 45 km/u arrow

Rolling Eyes vraag me nu enkel nog af als ik tandwiel vooraan wil vervangen, hoe geraak ik eraan? motorblik Flandria zit ervoor: gewoon dat blik eraf vijzen? (eerst olie aflaten of niet nodig?) Question
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 13-08-2017 22:30:25    Onderwerp: Reageren met citaat

De setup lijkt me helemaal in orde.
Tandwiel vooraan op 15 T ? Dan heb je hem na 1 km nog niet op topsnelheid.
38 km/u lijkt me goed voor een 40 km/u versie.
Je mag van een automaatje geen wonderen verwachten hé.

Indien je geen automaatolie gebruikt heb je de kans dat je koppeling gaat doorslippen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
David
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Aug 2017
Berichten: 8
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 14-08-2017 22:57:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat bedoel je met de setup?

Oesje 15T zero power Rolling Eyes

Ik ga gebinnen met de ATF olie erop te doen.
Weet jij de hoeveelheid of is er ergens? Question een overloopvijsje of peilstok te vinden?

En wat denk je van het 12,5mm bakelieten tussenstuk? Aflblijven of vergroten naar 14mm van diameter met een ronde vijl?

Tandwielverhouding laat ik voorlopig zoals ze is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 15-08-2017 08:06:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Met setup bedoel ik de algemene toestand van je blokje.
Dit behelst cilinder, cil kop, carburator, ontsteking en tandwielverhouding.
Lijkt me bij jou allemaal te matchen.
Dat je blokje "MAAR" 38 km/u loopt lijkt me normaal gezien de 40 km/u regel in die tijd.
Je had verschillende cil en koppen en zelfs een chroomcil met grotere poorten. Ook kunnen de inwendige tandwielverhoudingen verschillen.

Olie is 350cc. Onderaan zit de aflaatstop. Bovenaan een zwarte plastic vuldop, kan ook in metaal. Vooraan op het blokje zit de niveauschroef. Niveau ctl met brom van de standaard en vlakke ondergrond.

Tussenstukje vergroten heeft geen enkele zin als de rest niet wordt aangepast. Carb S33 is de juiste voor dit blokje.

Indien in de inlaat op de cil een smal buisje is gelast heb je een trage cilinder. Als je iets harder wil zal je op zoek moeten naar een cil zonder deze beperking of een chroomcil.

Mijn visie is om deze blokjes gewoon te laten zoals ze zijn. Is immers een automaatje met zijn beperkingen.
Je moet ook een beetje aan je veiligheid denken. Trek maar eens de remmen dicht aan 50 km/u ..............
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
David
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Aug 2017
Berichten: 8
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 15-08-2017 10:20:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Oke alvast bedankt voor het snelle advies. Weet nu al dat ik de carbu terug kan monteren met het 12.5 bakeliet er tussen... En weer verder snorren aan 38 Embarassed Ik zal binnenkort de 15W40 vervangen door 350cc ATF wie weet haal ik de 42 dan toch al Very Happy (rij misschien momenteel met een slippende koppeling rond wie weet?) want wil toch dat het op zijn minst 49 km/u loopt. (op gps!) Sneller hoeft niet... Wat betreft automaatje en beperkingen mijn ouwe Flandria (137 af-a) ging goed boven de 50 (2-takt mengde ik altijd zelf met Castrol olie TTS full syntetic low smoke tegenwoordig heet dat Castrol RS) en ik heb daar nooit problemen mee gehad, 50 moet het aankunnen vind ik... Zo niet start ik mijn Kreidler MP3 2-gang automaatje (volledig origineel met 1800 km maar staat al sedert 1997 stof te vangen op zolder) op die ik nog staan heb, hopelijk haalt die de 50 dan wel! Ik begrijp volkomen uw bezorgdheid van met 2 trommelremmekes aan 50 te stoppen, maar... is omdat ik soms langs het water op het fietspad rijdt en dat is kilometers lang rechtdoor, hoef daar niet aan de remmen te trekken... Kan daar gerust veilig 50 rijden. Razz Remschoenen zijn beiden vernieuwd en de Gigi remt behoorlijk goed.
Snelle chroom cilinder? die zijn 49cc veronderstel ik?
Wat mag zo een cilinderset kosten? (cilinder, piston, segmenten, dichtingen) Zijn die nieuw of gebruikt? En waar vind ik dat?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 15-08-2017 15:56:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Een 137 blokje mag je niet vergelijken met het ruitblokje in je Gigi.
Die 137 ronde blokjes hadden nl. een roterende inlaat en gingen veel harder.

Een chroomcil vinden zal niet makkelijk worden. Wordt maar sporadisch eens aangeboden.
Tja, Flandria onderdelen beginnen schaars te worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
David
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Aug 2017
Berichten: 8
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 16-08-2017 10:33:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed dat ik het weet, bedankt voor de tip!

Kan ik zo een rond af a blokje onder die gigi steken zonder aanpassingen?

Vraag me wel af waarom ze van die roterende inlaat zijn afgestapt?
is achteruitgang ipv vooruitgang door de jaren heen Rolling Eyes

Waar geraak ik aan een nieuw tandwielen?

(25T met 4 gaten) voor achteraan?
Zit nu een 26T op (wel al zeer nauw tov het gietwiel) hoop er een 25T op te krijgen

Vooraan een 14T (momenteel 13T)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 16-08-2017 13:40:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit weet ik niet zo zeker. Denk dat dit hetzelfde probleem is zoals met de ronde en ruitblokken met versnellingen.
Blokje past er wel onder maar kettingtandwiel zit niet op dezelfde hoogte.
Ik denk dat dan je ketting tegen je achterbrug aan gaat lopen.

Het voorste kettingtandwiel is op beurzen nog wel te vinden.
Achter had je 26 en 32 tanden. Andere maten zijn me onbekend.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 19-08-2017 17:00:16    Onderwerp: Reageren met citaat

David, gelieve niet telkens het voorgaande antwoord te quoten, maar gebruik liever de antwoord-knop als je direct op het voorgaande wil reageren aub. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> How To's? Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum