Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Trap as motorblok 3,2 PK

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 16-01-2014 19:19:23    Onderwerp: Trap as motorblok 3,2 PK Reageren met citaat

Dit is een foto van een frans type motorblok 3,2 Pk.
Om de trappers volledig rond te doen draaien,is er een mechanisch systeem om het inhaken van de trapper.
De vraag: de (stift) is afgebroken of versleten op de trapas,en die wil ik vernieuwen.
Heb die willen eerst doorslaan,lukt niet,dan geprobeerd door te boren,lukt het ook niet.
Wie kan mij helpen?



_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
yureck
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 482
Woonplaats: Beernem

BerichtGeplaatst: 16-01-2014 21:11:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Daar horen 2 kogellagers in in die putjes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 16-01-2014 21:15:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Vraag mij af hoe die kogellagers op hun plaats blijven zitten?
Is er daar een tekening of foto van.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 16-01-2014 21:24:00    Onderwerp: Reageren met citaat

Als er alles op is bevestigd,en de druk van de veer zou die kogellagers op zijn plaats blijven zitten!


_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 16-01-2014 23:13:41    Onderwerp: Reageren met citaat

In de bus die over de trapperas schuift (licht klemt eigenlijk) zitten uitsparingen voor die kogeltjes. Bijgevolg zitten die kogeltjes gewoon tussen de as en die bus. De bus zelf zal door die lichte klempassing er niet zomaar afschuiven.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 17-01-2014 06:41:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Die bus klemt idd voldoende om niet te gaan verschuiven.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 17-01-2014 07:36:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok,Dank voor de info.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 21-01-2014 18:22:10    Onderwerp: Reageren met citaat

Waren er nog merken die zo'n systeem hadden,waarvan de cranks beide naar beneden konden?
En enig idee uit welk jaar dit systeem al zou bestaan?
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 21-01-2014 21:04:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Uit een ontvangen e-mail,zou dit al bestaan van in 1959 bij het merk, Batavus en dit merk zou er zelfs patent hebben op genomen.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 21-01-2014 21:47:51    Onderwerp: Reageren met citaat

http://www.batavusbromfiets-club.nl/De%20andere%20sportbrommers.htm

Vernieuwender was het programma voor 1959. Het grote nieuws van Batavus dat jaar was de introductie van de verstelbare cranck, waardoor beide pedalen naar beneden konden hangen. Je voeten stonden dan dus normaal naast elkaar, maar je kon door de verstelbare cranck weer omhoog te zetten ook nog (theoretisch, want geen mens deed dat nog) fietsen met je brommer, zoals de wet dat voorschreef. Was de patent-cranck gemonteerd, dan was er ook een apart achterrempedaal, want logischerwijze was terugtrapremmen er nu niet meer bij. Logisch dat deze patent-cranck ook op het sportmodel van Batavus zat, dat nu de SuperSport heette.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 21-01-2014 22:42:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik denk dat Batavus een patent had op het systeem zelf en niet zozeer op het idee om 1 pedaal 180° te kunnen draaien. Vandaar dat meerdere merken dit wel hadden maar met elk hun systeem.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum