Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 05-11-2018 19:46:59 Onderwerp: Standaard maat zuigerveren 4.3 Pk motor ? |
|
|
Ik heb al eens de zoekfuctie gebruikt maar ben er niet echt wijzer uit geworden.
Wat is de standaard maat zuigerveren die op een 39.95 mm zuiger (4.3 pk) zitten ? |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 06-11-2018 12:57:48 Onderwerp: |
|
|
De zuigerveren die je nodig hebt is volgende maat:
40 x 2 C sluiting of 40 x 2,5 C sluiting al naar gelang het model van zuiger. |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 06-11-2018 17:24:31 Onderwerp: |
|
|
Op de foto te zien zijn het niet de juiste.
Dit is een "B" sluiting, je hebt zoals chrisflandria al zei : "C" sluiting nodig.
Deze sluiting heeft het pinnetje of blokkering voor het zuigerveertje opzij van de zuigerveergroef.
Opgelet met hard-vercroomde zuigerveren, die zijn meestal zwart met een wit randje.
Zijn niet aan te raden in een gietijzeren cilinder (harder materiaal als de cijlinder).
Je zou in principe dus naar een setje gietijzeren zuigerveren 40,00 x 2C moeten zoeken (naargelang model zuiger!).
Op marktplaats bij oldtimerbromfietsonderdelen zie ik ze regelmatig passeren, soms nog de ouderwetse van Goetze |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 06-11-2018 22:19:18 Onderwerp: |
|
|
Klopt voor 100 % Jaro77.
Iemand van op het forum zal deze ook nog wel liggen hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 07-11-2018 15:29:20 Onderwerp: |
|
|
Klopt toch niet helemaal. Op -om maar één voorbeeld te noemen- Honda Camino's worden standaard ook van die wit-omrande zuigerveren gebruikt terwijl die toch ook een gietijzeren cilinder hebben. Anderzijds is het not-done om dergelijke zuigerveren te gebruiken bij nickasil of hardchroom- cilinders. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 07-11-2018 16:50:07 Onderwerp: |
|
|
Kan het mss aan de kwaliteit van het standaard gietijzer liggen dat men deze kon gebruiken bij de standaard cijlinders van camino?
Bij de snelle cijlinders (DR,Polini,Malossi, Zeta, enz...) voor de camino's indertijd zaten ze alhans niet op.
En ook bij de overmaat standaard zuigers voor camino (Gol) zaten ze niet bij dacht ik.
Toch maar gedeeltelijk mee eens Daytona : bij hardchroom - cijlinders idd not-done.
Dit ben ik eens tegen gekomen, niet om aan te horen van het schurend geluid dat dit veroorzaakte .
Hardchroom van de cijlinder was natuurlijk naar de vaantjes!
In nicasil mag je alle soorten zuigerveren monteren, dat is geen enkel probleem.
Ze raden dit zelfs aan waar ik mijn cijlinders laat nicasillen.
Om maar enkele voorbeelden te geven, crossmotoren, kettingzagen, bosmaaiers, enz... zitten standaard die hard-vercromen (nitride) zuigerveren in, omdat deze zeer slijtvast zijn en weinig wrijving tegen de nicasil cilinderwand geven. |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 08-11-2018 00:07:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb eens bij de verkoper geinformeerd en de gebruikte afbeelding op de site is louter ter illustratie de eigenlijke zuigerveren zouden wel degelijk een C sluiting hebben en uit gietijzer vervaardigd zijn .
Zijn er nog andere plaatsen waar ik zuiger + veren samen kan verkrijgen ?
Ik meende vernomen te hebben dat er 10-11 nov aanstaande ergens een brommerkes beurs te doen is maar ik weet niet meer waar ??? |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 08-11-2018 14:32:11 Onderwerp: |
|
|
Jaro77 schreef: |
Kan het mss aan de kwaliteit van het standaard gietijzer liggen dat men deze kon gebruiken bij de standaard cijlinders van camino?
Bij de snelle cijlinders (DR,Polini,Malossi, Zeta, enz...) voor de camino's indertijd zaten ze alhans niet op.
En ook bij de overmaat standaard zuigers voor camino (Gol) zaten ze niet bij dacht ik. |
Heel goed mogelijk. Bij Flandria werd perlitisch gietijzer gebruikt voor de gij-cilnders en zuigerveren worden ook uit verschillende soorten gietijzer gemaakt al naargelang de toepassing. Denk dat ze bij die after-market spullen gewoon hun zuigerveren zonder coating maakten voor de goedkoop, alhoewel bv Malossi toch (overdreven) duur is.
Jaro77 schreef: |
In nicasil mag je alle soorten zuigerveren monteren, dat is geen enkel probleem.
Ze raden dit zelfs aan waar ik mijn cijlinders laat nicasillen.
Om maar enkele voorbeelden te geven, crossmotoren, kettingzagen, bosmaaiers, enz... zitten standaard die hard-vercromen (nitride) zuigerveren in, omdat deze zeer slijtvast zijn en weinig wrijving tegen de nicasil cilinderwand geven. |
Klopt idd ja, heb meeste ervaring met crossmotoren. Aan kettingzagen en bosmaaiers werk ik niet graag maar idd, daar vind je ook de combinatie hardchroom gecoate veren -nickasil cilinder. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 08-11-2018 17:24:33 Onderwerp: |
|
|
Daytona : inderdaad die after-market cijlinders voor de camino's waren niet zo goed van kwaliteit .
Ik ken de prijs nog van buiten, 2800 BEF voor bv een nieuwe complete DR cijlinder inclusief pakkingen en stikkertje...
De boorders/honers deden gouden zaken indertijd !
Python : Kreidlerparts.nl heeft de gevraagde zuigerveren ook op voorraad.
Artikelnummer 00.90.03.
De werkplaats van Henk eveneens.
Maar heb je de slijtage van de cijlinder al eens opgemeten of de stootrand bekeken
Als er (te) veel stootrand is, kan je beter een overmaat zuiger zoeken en opnieuw laten boren/honen.
Op Ebay zijn de overmaat (imitatie) flandria 3,6/4,3pk zuigers soms wel in de aanbieding.
Beurs die jij bedoelt dit weekend is in Blauwberg-Herselt waarschijnlijk. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 09-11-2018 06:02:05 Onderwerp: |
|
|
Ik vond die DR's wel meevallen prijs/kwaliteit hoor, maar je moest wel nog zelf de poorten ontbramen voor je ze monteerde.
De Malossi's waren gewoon ronduit slecht. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 09-11-2018 11:44:35 Onderwerp: |
|
|
Klopt Daytona, de poorten moest je idd nog even ontbramen.
Er waren er velen die dat lipje in de uitlaatpoort voor ondersteuning van de zuigerveren weg vijlde.
Was hier toch geen voorstander van, aangezien dit toch niks oplevert buiten uitgelopen zuigerveer groeven.
Ikzelf heb een tijdje met een Malossi waterkoeling gereden, toch geen klagen van gehad.
Deze cilinders waren wel van matige hard-chroom voorzien.
Systeem zonder waterpomp was toch niet ideaal, maar goed dat het toen geen 36° was gelijk afgelopen zomer
Je kon wel een waterpompje met een batterij monteren..... |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 12-11-2018 00:51:41 Onderwerp: |
|
|
@ Jaro77
Klopt Blauwberg Herselt ,ikben er zaterdag naartoe geweest maar eigenlijk weinig Flandria tegen gekomen !
Men micrometer is kapot dus ik heb de cilinder nog niet kunnen meten maar hij heeft een zeer weinig tot geen stootrand of krassen .
Weet je , mijn rally die ligt ergens tussen het begrip vintage en schroot tussen in dus ik veronderstel dat die wel oke is
Ik heb ondertussen een zuiger en zuigerveren gevonden ,ook weer gene nieuwe natuurlijk maar dat hoort bij de rest van mijne brommer
De domme reden waarom ik dat wel zag zitten is dat er onderaan de zuiger een lipje uit gevijld is ter hoogte van de inlaat poort ,zoiets vraagt om geprobeerd te worden ..toch ! ! |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 12-11-2018 12:43:09 Onderwerp: |
|
|
Als dat lipje niet te ver is uitgevijld, zal het geen kwaad kunnen, maar het zal ook geen extra vermogen opleveren. Als het te groot is, riskeer je terugspuwen van het mengsel in de carburator. |
|
Terug naar boven |
|
|
|