Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Revisie 3 Versnellingsmotor
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 25-11-2014 20:30:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Keerringen met 1 lip voldoen ruimschoots.
Heb al redelijk wat blokjes gereviseerd en tot nog toe geen klachten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 12:17:36    Onderwerp: Reageren met citaat

In het flandria werkplaatshandboek van 2-3-4 versnelling, staat beschreven 2 lippen.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 14:41:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nog nooit krukaskeerringen met dubbele lippen gezien in een Flandria blok.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 15:51:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik wel, maar pas nadat ik ze er zelf had ingestopt; Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 16 Okt 2012
Berichten: 418

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 18:41:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb er 4 nieuwe liggen, die ik 3 weken geleden kocht, met 1 lip
en ook heb ik nog 1 nieuwe NOS van Flandria zelf.
Maar moeten die krukaskeerringen nu echt viton kwaliteit zijn???
Want die in viton vind ik hier niet.
Kan iemand me zeggen waar ik deze kan kopen?
Die van vroeger waren toch ook gewone, dacht ik?

Ik heb alles liggen om mijn blokje weer in elkaar te steken, maar ik blijf twijfelen over die krukaskeerringen. Anders was ik al lang terug de weg op.

Dank U
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
5pkboy
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 544
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 19:57:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Kant ontsteking kan je misschien achterna induwen. Aan de andere kant de NOS.
_________________
Eens Flandria, altijd Flandria.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 20:23:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik zou juist de nieuwe keerringen gebruiken. Deze zijn waarschijnlijk beter bestand tegen de moderne brandstof dan die NOS. Dat je geen viton gebruikt is niet erg, de oude keerringen hebben ook misschien wel 40 jaar dienst gedaan en die waren ook niet van viton. Dan zie je over 40 jaar weer maar.Razz
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 26-11-2014 20:47:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Er is wel degelijk verschil in oliekeerringen die gebruikt worden voor hoge toerentallen dan 'gereduceerde'. Ik ben ook eens zo 'slim' geweest om gewone oliekeerringen te plaatsen op de krukas van een Aprilia. Nog geen duizend gelopen kilometer later stond diezelfde brommer terug aan mijn deur en het lipje van die oliekeerring aan de kant van de ontsteking was gewoon: WEG. I rest my case Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 10:09:38    Onderwerp: Reageren met citaat

Voor iedereen die zich al zorgen maakten, had op het laatste moment nog gemeten en kwam inderdaad op 15x24x7 uit.
Kwam vooral doordat JMPB dubbel gekeerde varianten van deze maat verkocht voor de Kreidler.

Uiteindelijk dezelfde keerringen gekregen die vanuit blok kwamen bij de lokale bromboer, dus ga er vanuit dat het zo in orde is.

Nog even wachten op de HK lagers, o-oringen en op een complete koppeling die vanuit Frankrijk komt.
En de cilinder word gehoont bij de bromboer.

Nu had ik dus alleen nog de vraag of de zuigers die Henk verkoopt goed zijn? En dan met name de Asso/Meteor zuigers, het merk Mahle geloof ik wel.
Maar vind de 28 euro prijsverschil wel aardig wat. Embarassed
_________________
Flandria Mini Futura - 1967
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 12:15:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Asso/Meteor is Italiaans en zeker niet slecht. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 10-12-2014 17:02:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de info, Asso/Meteor word het dan.
Waarschijnlijk merk ik het verschil in kwaliteit toch niet eens.

Nu heb ik alle lagers ook zojuist binnen gehaald, zijn er nog dingen bij de montage waar ik rekening mee moet houden?
En moet de krukas ook nog uitgshimt worden of centreert deze zichzelf?
_________________
Flandria Mini Futura - 1967
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 10-12-2014 20:44:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Niet vergeten bij het plaatsen van de primaire as ook het langste asje voor de ontkoppeling er in aan te brengen.
Zou niet de eerste keer zijn dat dit vergeten wordt.
Als beide carterhelften gesloten zijn kan dit er langs de andere kant niet meer in geplaatst worden.

Krukas hoeft niet uitgeshimd te worden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 11-12-2014 23:42:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt, zou inderdaad min zijn om je blok daarvoor weer te moeten splitsen. Laughing

En welke kant van de krukas moet er trouwens als eerst gemonteerd worden?
De koppelingszijde? Heb het idee dat de vliegwielzijde namelijk wat makkelijker erin glijdt.
En heb geen zin om mijn krukas krom te draaien, is me al wel eens eerder gebeurd..
_________________
Flandria Mini Futura - 1967
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
5pkboy
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 544
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 12-12-2014 07:35:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik doe eerst de koppelingszijde.
_________________
Eens Flandria, altijd Flandria.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 18-12-2014 23:19:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb het blokje eindelijk maar toch in mekaar alleen loop nu tegen twee dingen aan.

Er zit een zachte ratel in het blok wanneer ik met de trapas mee trap als het blok draait.
Ik kan mij voorstellen dat dit het rondseltje is die naar buiten draait en tegen het draaiende gedeelte komt, alleen snap niet precies hoe of wat.

En ik kan niet precies vinden hoeveel voorontsteking dit blok moet hebben.
Ik hield altijd 1mm aan om veilig te zitten, maar zie vaak 2/3mm voorbij komen op het forum.

Edit : Kwam net dit tegen op internet.
http://users.telenet.be/flandriaclub/pages/Hand59.html#technische
2.5mm, is dit correct? Lijkt me zelf nogal veel.
_________________
Flandria Mini Futura - 1967
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum