Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 24-06-2014 23:49:50 Onderwerp: Futura - 3 hand vitesse |
|
|
Hallo iedereen!
Ik zou graag mijn Futuratje willen verbeteren doormiddel van een standaard 3 vitesse motor te monteren, alleen vraag me af of dit wel gaat passen.
Ik wil namelijk geen veranderingen maken aan het frame om alles 100% origineel te kunnen laten.
Nu heb ik even goed gekeken en zie ik dat er boven de ophangingspunten van mijn automaat nog 3 andere gaten zitten net even op andere posities.
Deze gaten lijken verdacht veel op die voor een 3 vitesse motor.
Maar mocht dit het geval zijn, kom ik dan vooralsnog uit met de carburateur?
Deze zit namelijk niet op het carter maar op de cilinder zelf. Op dezelfde hoogte als de cilinder ophanging.
Wie kan me hiermee helpen
Gr, Jan _________________ Flandria Mini Futura - 1967 |
|
Terug naar boven |
|
 |
5pkboy Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 544 Woonplaats: Maldegem
|
Geplaatst: 25-06-2014 06:11:21 Onderwerp: |
|
|
Moet passen! _________________ Eens Flandria, altijd Flandria. |
|
Terug naar boven |
|
 |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 25-06-2014 09:21:38 Onderwerp: |
|
|
Op dat antwoord hoopte ik!
Bedankt!  _________________ Flandria Mini Futura - 1967 |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 25-06-2014 10:05:12 Onderwerp: |
|
|
Normaal gezien lukt dit maar je moet het er bij nemen dat het wat sukkelen is om de gaskabel te monteren en de gasschuif met de carburator nog op het blok. Hou er ook rekening mee dat je een aangepaste uitlaatbocht nodig zal hebben. |
|
Terug naar boven |
|
 |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 25-06-2014 11:08:59 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de info, ik zal er rekening mee houden!
Alleen ik ga er vanuit dat een originele 3 bak uitlaat bocht past?
Of kom ik dan niet uit met de demper? _________________ Flandria Mini Futura - 1967 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 25-06-2014 12:13:39 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat een 3 bak zomaar gaat passen. Je hebt een adaptorsetje nodig dat Flandria gebruikte om een rond versnellingsblok in een automaatframe te hangen. Dat setje bevat oa twee korte beugels om te gebruiken thv de cilinderkop en bussen om in het carter te steken. De motorophangbeugel aan het frame van een automaatje is smaller zodat een automaatje zonder opvulbussen in die beugel past. Een versnellingsblok past daar ook in, maar die gaten in het carter zijn groter. Je gaat het blok zonder bussen voor die gaten nooit fatsoenlijk kunnen vastzetten in het frame. Met de carburateur zou het net moeten lukken. Denk ook aan een schakelhandvat. Denk ook aan een kleiner kettingwieltje aan het blok (10 of 11) ofwel een groter kettingwiel achteraan. Het grote kettingwiel bij een automaatje is aan de kleine kant. In combinatie met een kettingwiel van 13 tanden gaat ge daar geen spontane facelift van krijgen ! _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 25-06-2014 16:40:05 Onderwerp: |
|
|
Bussen en beugels zou ik eventueel zelf nog wel kunnen fabriceren.
Tenzij die adapter setjes nog in de omgang zijn?
En voor de 3 vittesse handle zou dit werken?
http://www.jmpbonderdelen.nl/schakelhandvat-zundapp-ot-2-3-v.html
Met een paar van deze uiteraard :
http://www.jmpbonderdelen.nl/handvatset-remake-magura-24-24-grijs.html
En tandwielen zal ik ebay even voor afspeuren, kwam daar laatst nog een paar tegen.
Maar moet ik dan niet juist een iets grotere overbrenging hebben?
13 - 22 in plaats van 12 - 24?
In ieder geval weer bedankt! Zal eerst even alles regelen voordat ik het blok eronder weg haal.
En als iemand zo'n adapter set en/of een gebruikte schakel handle heeft laat het me dan aub weten.
Ik ga namelijk liever voor een gebruikte dan een nieuw, past veel beter bij de brommer. _________________ Flandria Mini Futura - 1967 |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 25-06-2014 18:06:59 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog een gebruikte 3V handel te koop. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 25-06-2014 19:28:34 Onderwerp: |
|
|
Voor een klein en achteraan een groot: snel optrekken.
Voor een groot en achteraan een klein: hogere topsnelheid (op voorwaarde dat je blok de pk's kan leveren). _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 25-06-2014 19:45:16 Onderwerp: |
|
|
JS, je probeert me wsl te bereiken via pb, maar dat werkt niet bij mij Doe maar via mail aub. |
|
Terug naar boven |
|
 |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 25-06-2014 20:02:39 Onderwerp: |
|
|
Rekord schreef: |
Voor een klein en achteraan een groot: snel optrekken.
Voor een groot en achteraan een klein: hogere topsnelheid (op voorwaarde dat je blok de pk's kan leveren). |
Maar optrekken voor een 3 versnellings zal wel wat makkelijk gaan dan voor een automaat toch?
En achter heb ik al een 24 tands en ik weet zo niet of er kleinere zijn, 22 misschien?
daytona schreef: |
JS, je probeert me wsl te bereiken via pb, maar dat werkt niet bij mij Doe maar via mail aub. |
Zal ik doen. _________________ Flandria Mini Futura - 1967 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 25-06-2014 20:16:46 Onderwerp: |
|
|
Wil je nog kleiner dan 24??? Ter vergelijking, bij een blok met versnellingen zit je achteraan aan minstens 32 tanden. Wil je het met die 24 tanden gaan doen, dan zal je toch moeten gaan rommelen met de verhoudingen in het blok. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
5pkboy Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 544 Woonplaats: Maldegem
|
Geplaatst: 25-06-2014 21:00:01 Onderwerp: |
|
|
De achterrem zal waarschijnlijk ook veranderd moeten worden. _________________ Eens Flandria, altijd Flandria. |
|
Terug naar boven |
|
 |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 25-06-2014 21:44:17 Onderwerp: |
|
|
Rekord schreef: |
Wil je nog kleiner dan 24??? Ter vergelijking, bij een blok met versnellingen zit je achteraan aan minstens 32 tanden. Wil je het met die 24 tanden gaan doen, dan zal je toch moeten gaan rommelen met de verhoudingen in het blok. |
Zou ik achter groter dan 24 moeten dan?
Misschien een slecht voorbeeld maar toen ik een 2 speed onder mijn maxi monteerde in plaats van een automaat, moest ik aardig wat omlaag met de vertanding.
Van 42 naar 36, en zelfs dat was nog niet laag genoeg.
Ik zou ook echt niet weten hoe de interne vertanding is van een 3 bak.
Maar als jij zegt dat ik met een 32 tands achter zou moeten beginnen zal ik dat ook zekers proberen. _________________ Flandria Mini Futura - 1967
Laatst aangepast door JSHuiting op 27-06-2014 22:37:06; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
JSHuiting Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 01 Okt 2012 Berichten: 135
|
Geplaatst: 25-06-2014 21:48:09 Onderwerp: |
|
|
5pkboy schreef: |
De achterrem zal waarschijnlijk ook veranderd moeten worden. |
Aangezien de meeste 3 vitesses pedalen hebben zou een rempedaal moeilijk te gebruiken zijn.
Hoe hadden ze dit precies bij Flandria opgelost?
2 kabels, voor en achter, op een hendel gemonteerd?
Misschien zoiets als dit?
http://www.decathlon.nl/bovenste-rotorkabel-id_8014103.html _________________ Flandria Mini Futura - 1967
Laatst aangepast door JSHuiting op 25-06-2014 21:51:43; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
 |
|