Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jasper_VH Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 01 Dec 2012 Berichten: 15 Woonplaats: Koersel
|
Geplaatst: 21-05-2014 21:30:14 Onderwerp: Koppeling |
|
|
Iemand die me kan uitleggen hoe ik mijn koppel deftig afstel?
Mijn koppeling bleef gespannen staan, ik kon schakelen zonder mijn koppeling in te duwen.
Heb 'm nu losgemaakt en de deksels draaien (stroef weliswaar).
Iemand die me kan helpen? |
|
Terug naar boven |
|
|
Jasper_VH Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 01 Dec 2012 Berichten: 15 Woonplaats: Koersel
|
Geplaatst: 21-05-2014 21:31:05 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een hoekig motorblok (4V) |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 22-05-2014 10:33:44 Onderwerp: |
|
|
Je moet een zekere vrije speling overhouden op het koppelingshandvat. Als dit niet zo is, kijk je of je de afstelschroef aan je koppelingshendel kan bijstellen. Lukt het hiermee nog niet, kan het zijn dat je kabel iets te kort is ofwel is de koppeling niet goed afgesteld in het blok zelf. Dat kan je afleiden of je het hendeltje op het blok zelf vrij kan bewegen tot op een zeker punt. Je voelt daarbij uiteraard wel een zekere weerstand van het veertje op het hendeltje zelf, maar dit moet je vlot met je vingers kunnen overwinnen. De ideale afstelling is wanneer je het hendeltje tot op +/-21mm van het kabelblokje kan duwen met de vinger tot je de uiteindelijke weerstand van de koppelingsveren zelf bereikt. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jasper_VH Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 01 Dec 2012 Berichten: 15 Woonplaats: Koersel
|
Geplaatst: 22-05-2014 18:36:54 Onderwerp: |
|
|
Citaat: |
De ideale afstelling is wanneer je het hendeltje tot op +/-21mm van het kabelblokje kan duwen met de vinger tot je de uiteindelijke weerstand van de koppelingsveren zelf bereikt. |
is dit wanneer ik mijn koppeling inhoudt of niet? |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 22-05-2014 20:04:40 Onderwerp: |
|
|
Uiteraard als je ze niet inhoudt. Mocht het met ingehouden koppeling zijn, dan zou ik het niet de ganse tijd hebben over vrije speling. |
|
Terug naar boven |
|
|
sp537 Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 16 Apr 2012 Berichten: 47
|
Geplaatst: 24-06-2014 08:06:44 Onderwerp: |
|
|
@daytona: geldt deze regel ook voor een rond 4.3pk motorblok?
ik kan mijn hendeltje namelijk helemaal zo ver niet duwen zonder veel weerstand.. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 24-06-2014 16:11:42 Onderwerp: |
|
|
Ja hoor, die afstelwijze is identiek op beide modellen van blokken. |
|
Terug naar boven |
|
|
sp537 Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 16 Apr 2012 Berichten: 47
|
Geplaatst: 24-06-2014 18:32:02 Onderwerp: |
|
|
kan het dan zijn dat ik mijn schroeven van de koppeling te vast heb gedraaid?
is er een juiste manier om deze te monteren? |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 24-06-2014 19:57:08 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je die vier schroeven met gleufkop? Die moeten in principe tot op het einde worden aangetrokken. Voor de correcte afstand zorgen die busjes die er over schuiven die dan op hun beurt in de veren gevangen zitten. Het pennetje dat centraal in de drukplaat van de koppeling zit, moet je dan nog iets kunnen bewegen. Op die pen zitten dan nog rondseltjes en die bepalen in hun aantal en dikte de vrije speling die je overhoudt op het armpje bovenop de motor. |
|
Terug naar boven |
|
|
|