Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Welk flandria model is dit? +meer info gevraagd

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Jaren 50
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 29-08-2013 13:33:25    Onderwerp: Welk flandria model is dit? +meer info gevraagd Reageren met citaat

Iemand enig idee welk model flandria dit is? Heb momenteel helaas geen betere foto's. Bromfiets staat nog achterin een rommelkot. Deze flandria is nog van de moeder van mijn grootvader geweest en zou begin jaren 50 nieuw aangekocht zijn. Ben nog bezig om mn grootvader warm te maken om m aan mij te schenken / verkopen Wink

Ik ben beniewd naar welk model en bouwjaar deze is.
Foto's vanuit een folder of een opgemaakt of compleet exemplaar zouden welkom zijn. Want heb al gezien dat het achterlicht mist, het voorlicht is ook niet meer compleet is, motortje zou vast zitten en er zal nog wel meer missen. Dus alle info / foto's zouden nuttig kunnen zijn.

Zag ook dat er twee tandwielen en kettingen op het achterwiel zitten, wie weet waartoe dat dient? 1 ketting als je wil trappen, 1 ketting voor als je wil brommen?

Het zal hoe dan ook veel werk en geduld vragen om deze er weer bovenop te krijgen. Maar wetende dat ie van je overgrootouders is geweest maakt dat wel de moeite waard vind ik.

Mocht iemand voor deze nog onderdelen hebben liggen, dan houd ik me zeker aanbevolen.



Uploaded with ImageShack.com

Uploaded with ImageShack.com

Uploaded with ImageShack.com
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Crunk
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 417
Woonplaats: Lendelede

BerichtGeplaatst: 29-08-2013 14:07:00    Onderwerp: Reageren met citaat

De eerste Flandria, toen nog een Claeys Smile




Van 1952 denk ik
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 29-08-2013 14:39:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij is dit al met een Claeys motor. De allereersten hadden een REX motor 2 kettingen aan dezelfde kant.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 29-08-2013 20:24:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de foto. Had dit model ook een naam, of kwam het niet verder dan Flandria - Claeys?

Er zit inderdaad een Claeys motor op voor zover ik dat goed heb kunnen zien. Zijn er voor deze motorblokjes nog onderdelen te vinden om het blokje te reviseren?

Wat was de snelheid die zo'n bromfiets kon rijden? Eerder richting 25km/u of ging het ook wat sneller?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 29-08-2013 21:39:06    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is het model hulp-motorfiets Claeys-Berceau Bj-1951-52.
Als u wil wegrijden,is men verplicht om in het begin even mee te trappen,zodat de 49cc claeys op toeren kan kommen.
De snelheid er van,plat en geen tegenwind,kan die toch een snelheid halen tussen de 40 en 50km/u.
Als er een REX-motorblokje onder zit is het een 38cc,en die kan een 35KM/u halen.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 30-08-2013 09:28:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de toelichting. Grappig dat je in het begin even moet meetrappen, doet me beetje denken aan de vedette, moet je ook even zelf trappen. Het verbaast me dat ie toch tot 50km/u zou halen, had ik niet gedacht want het is in feite niets meer dan een fiets met een motortje op.

Als er schot in de zaak komt en het zou tot een restauratie / opknapbeurt komen wanneer de bromfiets in mijn bezit zou komen, dan kom ik hier zeker nog op terug.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 30-08-2013 10:56:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb daar nog wel wat onderdeeltjes voor oa overmaat zuigers met zuigerpen en circlipsen.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 30-08-2013 21:26:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Het blokje zit vast, dus denk wel dat het blokje geheel gereviseerd zal moeten worden, dan is een overmaat zuiger natuurlijk al een belangrijk onderdeel. Zal het zeker in gedachte houden, vermoedelijk kom ik hier later nog op terug, eenmaal als de brommer in mijn bezit is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Jaren 50 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum