Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Verlichting King
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Elektrische problemen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 13:29:48    Onderwerp: Verlichting King Reageren met citaat

Wie kan me met volgende helpen?

Heeft een Flandria King normaal een stoplicht? Op mijn King zit zo een standaard rond hollands achterlicht, daarin zitten 2 fietslamjes, waarvan maar 1 is aangesloten met een groene draad en is aangesloten als verlichting.

Nu had ik al eens gelezen dat een groene draad normaal voor het stoplicht dient? Dus vrees ik een beetje dat van mijn king het stoplicht ooit werd verwijderd. Als dat zo is, kan ik dan zo'n standaard stoplichtschakelaar gebruiken om weer een stoplicht te maken?

Vervolgens denk ik ook dat er iets in de stuurschakelaar fout is aangesloten. Er zijn 3 standen. Maar wat hoort er precies te branden in elke stand?

Het lampje in het voorlicht heeft ook twee circuits (2 gloeidraden), maar in twee van de 3 standen van de schakelaar krijgt hetzelfde gloeidraadje van het lampje spanning, dus het tweede gloeidraadje blijft onbenut.

Als iemand me kan vertellen wat in welke stand hoort te branden krijg ik dat zelf wel uitgezocht om het zo te maken.

Vervolgens, waar kan ik zo'n nieuw 6Volt lampje voor in de koplamp vinden? Hier bij de auto / bromfiets zaken hebben ze dat nergens, enkel maar in 12Volt. Heb natuurlijk dit lampje stuk gedraaid met het te verwijderen om eea na te meten. Ik vermoed dat ik dat op beurzen makkelijk kan vinden, maar geen idee wanneer ik weer naar de eerste beurs toega.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 14:04:05    Onderwerp: Reageren met citaat

zo'n 'duplo'-lampen van 6V15/15W kan je krijgen bij JMBP maar als je op eBay gaat zoeken op BA15 6V 15/15, zul je ook wel je gerief vinden. Ik weet totaal niet of de King origineel over een stoplicht beschikte dus in die kwestie moet ik je het antw schuldig blijven.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 16:14:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Flandria is maar met stoplichten halfweg de jaren 1970-80.
Kan niet zeggen, wanneer de wetgeving het verplicht om een 49cc bromfiets een stoplicht te plaatsen.
De stoplicht en nummerplaatverlichting was nog niet verplicht (in België) op een 49cc bromfiets, zolang het niet ingeschreven was als motorfiets.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 16:47:39    Onderwerp: Reageren met citaat

Op een bromfiets is een stoplicht zeker niet verplicht, al is dat nu wel aanwezig op zowat alle nieuwe bromfietsen. Op een motorfiets is een stoplicht wél verplicht, samen met een achteruitkijkspiegel en een snelheidsmeter. Ik denk zelfs dat je deze op een oldtimer-motorfiets ook verplicht moet zitten hebben. Pinklichten zijn dan weer niet verplicht op een motorfiets, al denken velen van wel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 17:08:49    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit heb ik zopas gevonden.

verplicht voor de voertuigen waarvan de goedkeuring werd ingediend vanaf 01 januari 1983

http://www.vab.be/nl/rijschool/content.aspx?pid=198


Voor Nederland.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bromfiets/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-de-verlichting-en-reflectie-op-mijn-bromfiets-brommer.html

Wetstekst:
Regeling voertuigen: Artikel 5.6.51 Bromfietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van: d. één remlicht indien de bromfiets een vermogen van meer dan 0,5 kW en een maximumsnelheid van meer dan 25 km/h heeft en in gebruik is genomen na 31 december 2006;


Wetstekst:
Regeling voertuigen: Artikel 5.6.55 De in de artikelen 5.6.51 en 5.6.52 bedoelde lichten moeten goed werken

Het vrijwillig (en dus niet verplichte) aangebrachte remlicht staat niet in deze artikelen maar in artikel 5.6.57

Wetstekst:
Bromfietsen op twee wielen mogen zijn voorzien van: f. één of twee remlichten;
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 17:54:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok, er staat dus wel degelijk bij dat een stoplicht verplicht is voor bromfietsen waarvan de aanvraag tot goedkeuring is ingediend in 1983 dus elke Flandria bromfiets valt daar in elk geval buiten. Wink

Ik vind het overigens vreemd dat in die tekst niks geen onderscheid gemaakt wordt tussen een bromfiets klasse A of B dus wsl gelden deze regels voor beide categorieën. Voorts vind ik het vreemd dat de oranje zijreflectoren niet als verplicht staan aangegeven terwijl deze nochtans ook verplicht zijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
5pkboy
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 544
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 12-05-2013 19:21:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb onlangs een achterlicht tegen gekomen , ulo( vaneen rekord) met twee
lampjes erin. één licht en het ander nummerplaatverlichting, denk ik. Of als reserve!
_________________
Eens Flandria, altijd Flandria.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
jaak
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 158

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 00:14:31    Onderwerp: Reageren met citaat

tiens tiens ? mijn King van 1961 met de lange vleugels , had ook al een stoplicht .
misschien achteraf op gezet ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 07:06:19    Onderwerp: Reageren met citaat

Mijn King is van Nederlandse afkomst, dus valt onder de Nederlandse wetgeving. Maar als de wetgeving toch vermeld dat een bromfiets een remlicht mag hebben dan ga ik dat toch zeker eens bekijken om er eentje te monteren, met het originele achterlicht dat er op zit kan het wel dus want er zitten twee lampjes in, het lijkt me zowiezo ook veiliger.

Maar weet er ook nog iemand wat er precies wel en niet hoort te branden in elke van de 3 standen van de stuurschakelaar?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
sireneke
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 535

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 10:10:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Stand midden:uit
Stand naar boven:gewoon voorlicht en achterlicht.
Stand naar beneden:groot voorlicht en achterlicht.
_________________
Een geschenk werd wereldmerk
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 11:00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Als je een remlicht wil zal er toch nog het een en ander moeten veranderen Pol.
Bijkomend spoeltje op de ontsteking van 5 W.
Ander vliegwiel 6V 17/5 W.
Remlichtschakelaar.
Bijkomende bedrading.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 11:34:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Je kan je remlicht aansluiten op het 'hoofdnet', waarmee de rest van de verlichting wordt voorzien van spanning, maar dan zul je er rekening mee moeten houden dat je koplamp zal wegdimmen telkens je je rem bedient. Zo'n extra spoeletje van 5 watt, daar ga ook geen stoplampje van 18 of zelfs maar 10 watt mee laten branden, dus ik weet niet of het allemaal veel zin heeft, zeker niet overdag, dan gaat een achterligger niks merken van dat stoplicht.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 11:42:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de toelichting. Dus als ik het goed begrijp dan kan er met de huidige configuratie nooit een stoplicht op hebben gezeten. Wel grappig dat er dan twee lampjes in het achterlicht zitten Wink

Dan laten we het maar zoals het is, dus origineel, zonder stoplicht.
Bijkomende bedrading en remlichtschakelaar was ik me van bewust, maar als je dan de ontsteking allemaal moet gaan aanpassen, dan ga ik toch passen. En een extra lampje aansluiten op het hoofdnet zoals het nu is maar dat dan je voorlicht wegdimt lijkt me ook niet alles.

Ivm de drie standen van de stuurschakelaar. Ik had al een vermoeden dat het zo was. Bovenste stand gewoon voorlicht met achterlicht, midden alles uit en onderste stand groot licht met achterlicht.

Dus daar klopt niets van zoals het nu is aangesloten (zo in deze configuratie gekocht). Dan zal ik alles eens uitmeten en correct aansluiten.

Nog klein vraagje ivm het groot licht. Dan branden beide gloeidraadjes? Of is het echt dat 1 draadje het klein licht is en het 2e draadje het groot licht?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 11:56:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb ik eigenlijk ook nooit goed begrepen i.v.m. de wattages van de koplamp.
Normaal zit er een duplo lamp 6V 15/15 W in.
Bij schakelaar in bovenste stand (dimlicht en achterlicht) kom je dan aan 15 W + 2 W = 17 W
Maar bij schakelaar in onderste stand (grootlicht enachterlicht) kom je toch aan het zelfde wattage ? Indien beide gloeidraden werken zou je dan aan 30 W lichtopbrengst moeten zitten. Maar aangezien je vliegwiel slechts 17 W levert kan dit niet lukken me dunkt ?
Correct me if I'm wrong.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 13-05-2013 11:59:19    Onderwerp: Reageren met citaat

klopt, zat een duplo lamp in van 15/15watt (nu kapot gedraaid).
Dus daarom dat ik dacht dat in groot licht stand beide gloeidraden moeten branden. Maar als de spoel maar 17 watt levert begrijp ik het nut ook niet echt van die 15 / 15 watt...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Elektrische problemen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum