Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

raceboite?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
yureck
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 482
Woonplaats: Beernem

BerichtGeplaatst: 20-04-2013 21:46:53    Onderwerp: raceboite? Reageren met citaat

iemand een idee wat er precies anders is aan deze versnellingsbak verhoudingen?
zelf ken ik daar niks van hoe ze origineel zijn
tschijnt dat dit een lange 1e is en dan een korte 2,3 en 4

iemand die hier meer info kan over geven?

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 21-04-2013 09:16:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit vind ik terug in het werkplaatshandboek voor hoekige motoren:

1e - 9/32
2e - 13/28
3e - 15/23
4e - 17/19

Primair: 18/76
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
5pkboy
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 544
Woonplaats: Maldegem

BerichtGeplaatst: 21-04-2013 09:35:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Eerder crossboite ipv race. toch speciaal.
_________________
Eens Flandria, altijd Flandria.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 21-04-2013 11:03:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad, de verhouding van de 4e is dezelfde wat het blok niet sneller maakt.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 21-04-2013 12:20:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Een blok (of brommer tout court) kan dan ook niet sneller gemaakt worden door de eindoverbrenging te wijzigen. Daarvoor moeten er principieel enkel meer pk's uit de verbrandingskamer komen en moet je natuurkundige principes bij het framegedeelte in de hand werken. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 21-04-2013 19:14:54    Onderwerp: Reageren met citaat

Toch vind ik de versnellingsverhoudingen van zo'n vierkant blok vanuit de fabriek niet optimaal gekozen. De eerste versnelling is kort, maar vooral het gat tussen de derde en vierde versnelling is TE groot. Vooral als je met een snelle cilinder rijd en dus ook nog eens een grote overbrengen op je kettingwielen hebt, dan valt hij van zijn drie naar vier te veel terug in toeren om goed op te kunnen pakken.

Als je kijkt naar de tandwielverhoudingen van dit blok dan heeft de bak geen eerste versnelling maar rijdt hij weg in wat normaal zijn tweede versnelling is. Daar voor in de plaats hebben ze tussen de derde en de vierde versnelling nog een extra overbrenging gemaakt.

Ik denk dat dit blokje prettig rijdt Wink
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 21-04-2013 21:23:46    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is een Flandria race versnellingsbak.
Doch om ermee op de openbare weg te rijden zal dit niet makkelijk zijn.
Het is een zeer lange 1ste versnelling, nl. 51,8 %.
Bij een 50cc racer (Kreidler) is deze ong. 40 %.
Je zal dan ook steeds moeten aanzetten met slippende koppeling en volle toerental wil je weg geraken. Niet ideaal dus op de openbare weg als je denkt hoeveel maal je moet stoppen en terug aanzetten.
In de race speelt dit geen rol omdat je na het aanzetten de 1ste versnelling niet meer gebruikt.
Origineel werd bij Flandria voor de 3de versnelling 16/21 gebruikt i.p.v. 17/21.
Met deze bak zal je wel geen last hebben van de dip tussen 3de en 4de versnelling zoals Hans zegt.
Toch zijn het versnellingsbakken die je niet gauw zal tegenkomen.

Even ter info de verhoudingen van een Flandria Cross 4-bak:
1=9/32 2=12/28 3=13/24 4=15/23
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum