Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
yureck Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 483 Woonplaats: Beernem
|
Geplaatst: 20-04-2013 21:46:53 Onderwerp: raceboite? |
|
|
iemand een idee wat er precies anders is aan deze versnellingsbak verhoudingen?
zelf ken ik daar niks van hoe ze origineel zijn
tschijnt dat dit een lange 1e is en dan een korte 2,3 en 4
iemand die hier meer info kan over geven?
 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 21-04-2013 09:16:47 Onderwerp: |
|
|
Dit vind ik terug in het werkplaatshandboek voor hoekige motoren:
1e - 9/32
2e - 13/28
3e - 15/23
4e - 17/19
Primair: 18/76 _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
5pkboy Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 544 Woonplaats: Maldegem
|
Geplaatst: 21-04-2013 09:35:01 Onderwerp: |
|
|
Eerder crossboite ipv race. toch speciaal. _________________ Eens Flandria, altijd Flandria. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 21-04-2013 11:03:50 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, de verhouding van de 4e is dezelfde wat het blok niet sneller maakt. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 21-04-2013 12:20:24 Onderwerp: |
|
|
Een blok (of brommer tout court) kan dan ook niet sneller gemaakt worden door de eindoverbrenging te wijzigen. Daarvoor moeten er principieel enkel meer pk's uit de verbrandingskamer komen en moet je natuurkundige principes bij het framegedeelte in de hand werken.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
Hans Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 29 Jan 2012 Berichten: 196 Woonplaats: Dongen
|
Geplaatst: 21-04-2013 19:14:54 Onderwerp: |
|
|
Toch vind ik de versnellingsverhoudingen van zo'n vierkant blok vanuit de fabriek niet optimaal gekozen. De eerste versnelling is kort, maar vooral het gat tussen de derde en vierde versnelling is TE groot. Vooral als je met een snelle cilinder rijd en dus ook nog eens een grote overbrengen op je kettingwielen hebt, dan valt hij van zijn drie naar vier te veel terug in toeren om goed op te kunnen pakken.
Als je kijkt naar de tandwielverhoudingen van dit blok dan heeft de bak geen eerste versnelling maar rijdt hij weg in wat normaal zijn tweede versnelling is. Daar voor in de plaats hebben ze tussen de derde en de vierde versnelling nog een extra overbrenging gemaakt.
Ik denk dat dit blokje prettig rijdt  _________________ If it doesn't smoke. it's a joke. |
|
Terug naar boven |
|
 |
chrisflandria Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 21-04-2013 21:23:46 Onderwerp: |
|
|
Dit is een Flandria race versnellingsbak.
Doch om ermee op de openbare weg te rijden zal dit niet makkelijk zijn.
Het is een zeer lange 1ste versnelling, nl. 51,8 %.
Bij een 50cc racer (Kreidler) is deze ong. 40 %.
Je zal dan ook steeds moeten aanzetten met slippende koppeling en volle toerental wil je weg geraken. Niet ideaal dus op de openbare weg als je denkt hoeveel maal je moet stoppen en terug aanzetten.
In de race speelt dit geen rol omdat je na het aanzetten de 1ste versnelling niet meer gebruikt.
Origineel werd bij Flandria voor de 3de versnelling 16/21 gebruikt i.p.v. 17/21.
Met deze bak zal je wel geen last hebben van de dip tussen 3de en 4de versnelling zoals Hans zegt.
Toch zijn het versnellingsbakken die je niet gauw zal tegenkomen.
Even ter info de verhoudingen van een Flandria Cross 4-bak:
1=9/32 2=12/28 3=13/24 4=15/23 |
|
Terug naar boven |
|
 |
|