Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koppeling Flandria King

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 07-02-2013 22:05:33    Onderwerp: Koppeling Flandria King Reageren met citaat

Wanneer ik de koppelingshendel helemaal in knijp blijft het voorste tandwiel steevast doordraaien (kan het niet tegenhouden met de hand). Bromfiets staat er nu nog bij zonder ketting (vorige beurs in wieze een verkeerde gekocht). Maar zonder ketting is wel handig om te kijken hoe het zit met de koppeling, versnellingen enz.. Ik vermoed dat dit niet normaal is dat het tandwiel blijft draaien met ingeknepen koppelingshendel, bij elke versnelling, behalve in neutraal. Heb de kabel aan de hendel op het stuur zelf al zoveel mogelijk proberen bij te regelen maar het helpt in feite niet veel, ik merk een zeer kleine vertraging op in de snelheid bij ingeknepen handel maar dat is al. Wie weet raad?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 07-02-2013 22:27:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij ontkoppelt hij niet genoeg Pol.
Maak eens de kabel aan de koppelingshendel los en duw de hendel tot tegen de aanslag (kan met de hand).
In deze stand zet je dan het aanslag tonnetje vast.
Je hebt dan geen speling op je koppeling meer.
Vervolgens geef je met het regelmoertje op de kabel een 2 à 3 mm speling.
Tip: Draai eerst de regelmoer volledig uit, want naarmate je koppelingsplaten verslijten verminderd ook de speling op je handle.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 07-02-2013 23:25:07    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Chris, dat vermoeden had ik al. Nog een paar vraagjes ivm onderstaande.

Het losmaken van de kabel, dan bedoel je toch aan het blok, de hendel op het blok tot aan de aanslag duwen en dan tonnetje vastzetten.

Vervolgens met de handle aan het stuur de speling regelen.

Zo was hij in feite ingesteld. Maar het schijnt dus niets te helpen.

Zelfs alls ik de hendel op het blok tot voorbij de aanslag duw, zelfs tot helemaal op zijn einde (wel met een tang), dan nog blijft het tandwiel meedraaien, dus volgens mij wordt er helemaal niet of bijna niet ontkoppeld...

Ik herinner het me nog van de paar keer dat ik er mee heb gereden, wanneer je hem in 1e zet dan voel je gelijk dat ie wilt vertrekken met ingeknepen koppelingshendel en dan moet je wat gas geven of hij valt stil...

Maak ik dan een juiste conclusie door te zeggen dat de koppelingsplaten wellicht versleten zijn en het blokje dus moet open gegooid worden?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 08-02-2013 06:46:56    Onderwerp: Reageren met citaat

koppelingsplaten die versleten zijn hebben geen invloed op hoe de assen zich tegenover gedragen in ontkoppelde toestand. Een versleten koppeling slipt door bij het vertrekken en het gasgeven in een volgende versnelling.
Ik denk dat je eens goed moet kijken naar je veren en die busjes van je koppeling. Als je drukplaat namelijk niet evenwijdig genoeg wordt weggedrukt van de koppelingsplaten, blijft deze een zekere druk uitoefenen en zo krijg je dit fenomeen. Het zou dus kunnen dat een van de busjes korter is dan de andere of dat er teveel verschil zit in de veren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 08-02-2013 10:35:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed mogelijk Imola. Misschien zit er een drukveer gebroken ?
Wat ik ook al eens heb voorgehad is zeer veel axiale speling op de koppelingsklok zelf.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 08-02-2013 11:45:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Chris, ik denk dat ik het blok best eens helemaal laat nakijken / reviseren waar nodig om toch gerust te kunnen rijden na de winter. Zelf heb ik niet het juiste materiaal en kennis daarvoor. Wil je uw telefoonnummer eens naar me sturen in pb? Dan kan ik je even bellen. Hopelijk kun je me helpen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Crunk
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 417
Woonplaats: Lendelede

BerichtGeplaatst: 11-03-2013 20:11:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat was het probleem nu? Ik ben nieuwschierig. Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 11-03-2013 20:29:35    Onderwerp: Reageren met citaat

ik ook Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 11-03-2013 21:00:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Wel het blok is ondertussen bij chris voor een compleet nazicht en revisatie. Hij zal over enkele weken wel kunnen zeggen wat het probleem is, zijn eerste indruk nadat hij het blok zag was een slechte afregeling in het blok zelf. Maar ik ben ook benieuwd wat het probleem effectief is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
danny
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 335

BerichtGeplaatst: 16-03-2013 23:03:58    Onderwerp: Reageren met citaat

ik denk dat het probleem aan het koppelinghuis zelf zal liggen,
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum