Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

koppeling vraagje sachs motor superia

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Jaren 60
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 20-10-2012 21:10:38    Onderwerp: koppeling vraagje sachs motor superia Reageren met citaat

Vandaag wat onderdelen van de jet verwijderd, waaronder het linker carter deksel om bij het voortandwiel te kunnen daar dit aan vervanging toe is en ik het morgen mee naar de beurs van leuven wil nemen. De kabel van de koppeling moest ik losmaken omdat die aan dit carterdeksel vast zat. Maar het hendeltje van de koppeling op het blok zelf zit eigenlijk heel los en veert helemaal niet. Pas als de kabel erop gemonteerd is(met n veertje tussen) gaat het hendeltje steeds naar dezelfde stand. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschrijf. Kan iemand me zeggen of dat normaal is? Ik zou zeggen ik test t uit maar moet t blokje nog voor de eerste keer in gang krijgen, de carb, benzinetank en kraantje moeten nog gereinigd worden dus ik kan de koppeling nog niet testen. Ik vond t wat vreemd van dat hendeltje dus daarom eventjes de vraag hier.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 21-10-2012 08:03:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben je zeker dat je het over de koppelingshendel hebt en niet over de versnellingshandel? Kun je aan de hand van een foto mss aanduiden welke hendel je bedoelt?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 21-10-2012 22:29:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Hoi, de Superia staat momenteel bij mijn ouders (wegens plaatsgebrek bij mij thuis), maar woensdagavond kom ik daar, ik zal dan een foto maken. Maar het is zeker het koppelingshendel daar die hendel beweegt bij het induwen van de koppeling aan het stuur. De versnellingshendel zit aan de andere kant van het blokje (dus rechts, en de versnellingshendel links op het blokje). Ik plan de komende weken om de carburator te reinigen en het blokje dan eens te testen om te zien of er leven in komt. Maar aangezien ik die koppelingshendel wat verdacht vond wilde ik al eens even polsen of er daar mogelijks een probleem zou kunnen zitten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 26-10-2012 06:59:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Bij deze nog even een foto. Het gaat om he hendeltje waar ik de rode pijl heb bijgezet. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 26-10-2012 09:07:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok, bedankt voor de foto. Welnu: het is normaal dat je geen veerkracht voelt op dat hendeltje, maar het moet wel vrij kunnen bewegen. Pas wanneer je het naar de cilinder toetrekt, moet je wel voelen dat je de weerstand voelt van de koppeling. Door een tang op het hendeltje te zetten bijv, kan je dan de koppeling bedienen. Laat je het hendeltje terug los dan moeten de veren in de koppeling ervoor zorgen dat het hendeltje terug naar zijn ruststand komt. Een extra veer op het hendeltje zorgt er dan voor dat de kabel op een zekere spanning wordt gehouden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 26-10-2012 09:11:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Mss nog een extra tip, maar dit wist je mss al: Ga je blok niet zandstralen en zo ongelakt terug monteren. Het feit dat een Sachs-blok gelakt is, heeft te maken met het hoge magnesium-gehalte in het aluminium. Als je dit blootstelt aan de lucht, gaat het blok corroderen, veel sneller dan een 'gewoon' aluminium-blok. Dit uit zich in een wit-poederachtige aanslag op het blok en op lange duur kan je gewoon met de hand stukken uit het carter afbreken als ware het een chocoladen Sinterklaas Smile . Om die bruine aanslag op het blok weg te krijgen, gebruik je beter wasbenzine of Dasty-ontvetter (te koop bij Wibra).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 26-10-2012 11:35:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt voor de uitgebreide info, hier heb ik wat aan.

De reden waarom een sachs blok gelakt is, was mij eerlijk gezegd nog niet bekend. Het is me in feite nog niet eens opgevallen dat het gelakt zou zijn, ik zou zweren dat het gewoon bloot aluminium is... dat moet ik toch eens goed checken. Ik was niet van plan om het blok te gaan stralen. Ik wil het in eerste instantie gewoon laten zoals het is (nu maar hopen dat het in het verleden dan niet al gestraald werd). De bedoeling is om de bromfiets zo origineel mogelijk te laten. Daar waar nodig wel wat onderdelen grondig reinigen, en indien nodig vervangen zodat alles wel weer betrouwbaar is en werkt zoals het hoort.

Ik zal een van de volgende dagen dan eens bij de Wibra langsgaan om die dasty ontvetter te halen, want het minste wat je kunt zeggen is dat het blokje gewoon een en al vette boel is en dus wel een grondige reiniging kan gebruiken.

Ivm het hendeltje, ik kan het vrij bewegen van links naar rechts en ik voel eigenlijk helemaal geen enkele weerstand, telkens ik helemaal links of rechts ben hoor ik wel een inwendig klikje alsof er iets op het einde komt van zijn bereik. Maar ik zal eens proberen wat kracht naar links uit te oefenen om te kijken of ik dan wel kan verder duwen en een bepaalde weerstand voel. Maar ik vrees daar voor. Wanneer de koppelingkabel met externe veer gemonteerd was dan ging het hendeltje wel terug mooi naar rechts maar enkel door de kracht van de externe veer... Ik zal het dit weekend eens nakijken en mijn bevindingen hier meedelen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 26-10-2012 13:08:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Zoals het hefboompje nu staat op de foto zou je tegen de aanslag moeten zitten en dat "klikje" moeten horen. Die hefboom kan je zeker nog 2 cm meer naar links bewegen maar dat moet je wel met een tang doen.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
pol
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 09 Sep 2012
Berichten: 473

BerichtGeplaatst: 16-11-2012 23:37:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Enkele weken geleden al getest, maar toen ging net het forum offline...
Wat je zegt, klopt helemaal, met een tang kan ik het hefboompje nog zo'n centimeter of 2 naar links bewegen. Ik ben benieuwd of ik de jet snel aan de praat zal krijgen en of ie technisch nog in orde is. Maar daarvoor moet ik nog steeds de carb even grondig reinigen, kijken of er ontsteking is en brandstoftoevoer. Maar dit zal nog wel eventjes duren denk ik. Ik heb al geleerd om met 1 bromfiets te beginnen, af te werken en dan de volgende want anders heb je binnen de kortste keren alles uit elkaar liggen en raak er dan nog meer eens wijs uit Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Jaren 60 Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum