Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Flandria Mini Futura
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Mijn brommers
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 20:23:39    Onderwerp: Flandria Mini Futura Reageren met citaat

Beste mensen van het Flandria forum.

Ik wou jullie als eerst complimenteren voor de mooie brommers die ik hier heb gezien, is toch heel wat anders dan wat je op de meeste andere forums tegenkomt. Ziet er allemaal zeer profesioneel uit, en had nooit geweten dat Flandria zoveel modellen gemaakt heeft! Surprised

Nu heb ik de vraag aan de Flandria kenners of jullie mischien ook wat meer weten over de Flandria Mini Futura.
Ik heb laatst namelijk een van een kameraad gekocht omdat hij er graag vanaf wou, alleen nu zit ik met het probleem dat ik er niks vanaf weet. Oa, waarde, technische specificaties, of waar ik eventueel onderdelen kan verkrijgen.
Want telkens als ik hem opzoek op Google krijg ik een rode Honda SS-50 te zien, en twee onduidelijke foto's van een Penny.

Hier zijn wat foto's van mijn;




Meeste roest is inmiddels al weg, kappen staan al in de primer, zadel is alweer mooi wit/beige, en het achterlicht functioneert ook weer!


Laatst aangepast door JSHuiting op 02-01-2013 14:33:47; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rensdw
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 29 Aug 2012
Berichten: 64

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 20:44:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Welkom op het forum Smile

Wat is zeldzaam? als je hem op een moment twee keer te koop ziet staan is dat denk ik geen uitzondering, en hij is inderdaad maar enkele honderden euro's waard, hoogstens 300 denk ik.

Het is er duidelijk een bedoeld voor de nederlandse markt te zien aan het kenteken, witte achter spatbord en gele brommerplaatje op het voorspatbord.

Volgens mij is hij in zeer goede staat en als je hem een intensiefe poetsbeurd geeft een mooie brommer(nu ook al).
De cranks zijn zelfs nog mooi chroom!


Dat je de platen heb overgespoten is jammer, dat gaat ten koste van de originaliteit en dus de waarde, bij brommers in deze staat is nieuwe lak nergens voor nodig Smile

Je kan op deze site mischien nog een folder vinden van je brommer:
http://www.flandria-bromfietsen.tk/

Volgens mij zit je gaskabel heel raar en mis je het choke knopje.

MVG,
Rens
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 20:58:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Kan inderdaad kloppen dat de gaskabel raar zit, en het choke knopje is er tussenuit gevallen toen ik ooit eens een test ritje maakte.
Maar hoe werkt dit knopje dan eigelijk? Want zodra hij eruit viel deed stationair het niet meer, en ik kan niet aan de gashendel zien hoe dit in mekaar heeft gezeten. Surprised

En de kappen heb ik gespoten omdat er helaas al roest doorheen kwam, het frame zelf is gellukig wel volledig roestvrij.

En bedankt voor de website, ik zal eens even een kijkje nemen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rensdw
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 29 Aug 2012
Berichten: 64

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:01:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat knopje moet je naar links verschuiven en dan kan je de gashendel nog iets verder terug bewegen.
Dan zakt de gaschuif nog iets verder je carberateur in en gaat de automatische choke in werking, handig bij het starten maar dat is geen stationair lopen!
Stationair lopen doen die automaatje nooit egt netjes maar je moet zorgen dat de kabel goed is afgesteld, de ontbranding en ontsteking goed is en er genoeg schone rode ATF olie in de motor zit (350cc).
Anders zal je achterwiel heel hard gaan draaien bij stationair met wiel van de grond door de standaart.
Het moet ook niet zo zijn dat je met 1 been tegen het paaltje en met je andere been naar voren op de grond de brommer tegen moet houden bij het stoplicht haha.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:05:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Nou dat klinkt precies als hoe mijn Futura stationair loopt dan, lekker ruw, en je moet telkens met het gas blijven spelen anders valt hij uit Razz

Maar is er mischien een alternatief voor dat blokje? We zijn hem namelijk destijds kwijtgeraakt, en is toch wel zonde. Want ik zie nu wel in hoe het werkt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:19:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Zonde dat je de motorplaten hebt overspoten want hij is nog in heel mooie staat. Beetje roest is helemaal niet erg en je moet niet denken dat binnen de kortste keren heel de motorplaat is weggevreten van de roest. Je moet het gewoon weten te conserveren. Er rijden nog Indians, Flying Merkels, Popes, ... rond van meer dan 100 jaar oud in originele staat. Geen reden tot paniek Wink
Het verschil met de Futura is dat de Futura 19inch wielen heeft. De mini Futura heeft 16 duims wielen. Wat ik vreemd vind is dat deze in Nederland toch verkocht is geweest aangezien in Nederland 19inch wielen verplicht waren. Heel waarschijnlijk is die dan verkocht nadat die regel was opgeheven (1970?).
Zo'n choke knopje heb ik nog nieuw liggen.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:26:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Ja achteraf heb ik er ook spijt van, ik had eerst hier even moeten rondvragen voordat ik van alles overspuit.

Maar mijn plannen waren eerst om hem als nieuw te maken.

De papieren zeggen trouwens 1968 als eerste invoer datum, maar is ook van kenteken afgeweest. De vader van degene van wie ik hem gekocht heb, hebben hem later ook weer later laten invoeren, is een gedurende periode van de kenteken afgeweest.

Zit in ieder geval een heel verhaal achter die ik ook nog niet helemaal snapte.

En zou je die chokeknop ook willen verkopen? Zou er veel voor over hebben om m'n Mini Futura weer compleet te maken! Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:32:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Je hebt PB Wink
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rensdw
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 29 Aug 2012
Berichten: 64

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:33:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Tsja, je kan het nu niet meer terug draaien dus mooi geen spijt van hebben!, de platen gewoon er terug op zetten en redden wat er te redden valt.
Deze brommer is in UITSTEKENDE staat en veel zal je niet hoeven te doen, gewoon alle kleine foutjes rechts zetten, choke knopje terug, carberateur schoonmaken (of kuisen in jullie taal) en gaan met die banaan!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:35:30    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb trouwens mijn twijfels bij de km teller. Is dat een Lucia?
Normaal zou dat een VDO moeten zijn. In Frankrijk werd wel eens Huret gebruikt maar Lucia heb ik nog niet gezien op een Flandria.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:37:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Nog wat extra foto's ;











Laatst aangepast door JSHuiting op 13-05-2014 20:47:38; in totaal 5 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:46:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Rekord schreef:
Ik heb trouwens mijn twijfels bij de km teller. Is dat een Lucia?
Normaal zou dat een VDO moeten zijn. In Frankrijk werd wel eens Huret gebruikt maar Lucia heb ik nog niet gezien op een Flandria.


Is inderdaad een Lucia tellertje.

Op het moment doet hij het niet goed jammer genoeg, gaat wel vooruit maar niet terug, en op het moment zit hij ook nog los en verkeerd om.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rensdw
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 29 Aug 2012
Berichten: 64

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:49:23    Onderwerp: Reageren met citaat

Keurig! dat chroomwerk is echt prachtig.
Die kappen heb je ook netjes gedaan hoor.

Op mijn caravelle zat ook een lucia teller,los op het stuur, mischien iets voor de nederlandse markt?

Hoe heb je dat zadel zo wit gekregen?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 01-10-2012 21:59:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Bedankt! Kappen zijn inderdaad wel mooi geworden, en ookal is dit nog maar de primer laag, zo zie je jammer genoeg al wel dat het opvalt ten opzichte van het frame.

En ik denk ook dat die Lucia tellers voor de Nederlandse markt waren, ze zijn ook gemaakt in Nederland, mischien hadden ze wel een handels overeenkomst met elkaar.

Zadel heb ik weer wit gekregen door hem goed schoon te maken met multireiniger en een zacht schuursponsje. Daarna ben ik er ook nog even over heen geweest met een Kiwi Zelfglans/lederpoets stift.

Deze om precies te zijn, maar dan wel voor wit leder.

Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
JSHuiting
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 01 Okt 2012
Berichten: 135

BerichtGeplaatst: 09-10-2012 09:33:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Kappen zijn ook weer mooi in de originele kleuren gespoten Smile
Gebroken wit!



Dikke laag primer + 3 lagen acryl, gebeurt niks meer mee!
Wel jammer van het originele lak, mja die kan ik nu moeilijk terughalen. Embarassed
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Mijn brommers Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 1 van 4

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum