Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
sireneke Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 535
|
Geplaatst: 17-08-2012 12:37:18 Onderwerp: |
|
|
Zou dit motorblokje samengesteld zijn om mee te doen aan de sollex-coss of snelheidswedstrijden.  _________________ Een geschenk werd wereldmerk |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 17-08-2012 15:03:16 Onderwerp: |
|
|
Ik denk mss eerder aan een soort invulling van de Franse markt, gezien de Solex aldaar altijd vrij populair is gebleven. Ik weet niet wanneer Motobecane de merknaam van Solex heeft overgenomen maar mss heeft het iets te maken met die overgangsperiode waarin mogelijks aan de vraag van 'echte' Solexen niet kon beantwoord worden in Frankrijk en men bij Flandria nog snel even op die kar wou springen? |
|
Terug naar boven |
|
 |
Hans Flandria-Sleutelaar

Geregistreerd op: 29 Jan 2012 Berichten: 196 Woonplaats: Dongen
|
Geplaatst: 18-08-2012 13:21:33 Onderwerp: Re: Drijfstang MZ 4161 |
|
|
chrisflandria schreef: |
Ik heb hier een paar drijfstangen MZ 4161 met Flandria nr 274103.
Probleem is dat ik geen enkele krukas bezit waar deze drijfstang op zit.
Vind deze ook nergens terug in mijn documentatie.
Enkele bijkomende gegevens:
75 mm hart op hart
Bigend pen: dia 16 x 32,5
Naaldlager: 16 x 22 x 12
Small end is met bronzen busje dat reeds is geruimd op dia 14 mm.
Iemand een idee in welke motor deze gebruikt worden ? |
Ik heb ooit op een beurs ook zo'n complete drijfstangset met nummer 274103 gekocht. Toen kwamen we er ook niet aan uit waarvoor deze moet dienen.
Maar de drijfstang past natuurlijk ook gewoon in een 4,3pk blok. Het enige wat je moet vervangen is de bigendpen. Die zijn gewoon nog overal leverbaar.
Dus al is niet bekent waarvoor hij bestemd is, bruikbaar is het ding wel.  _________________ If it doesn't smoke. it's a joke. |
|
Terug naar boven |
|
 |
chrisflandria Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 20-08-2012 12:15:12 Onderwerp: |
|
|
Citaat: |
Die zijn gewoon nog overal leverbaar |
Heb jij nog adressen waar die te vinden zijn Hans ?
Emot weet ik. Maar die vallen nogal duur uit. Maar is dan ook Samarin kwaliteit natuurlijk.
Heb ook al gekeken bij Leertouwer uit Soest. Diegene die de afmetingen het dichtst benaderd is 16 x 37,5 mm. |
|
Terug naar boven |
|
 |
5pkboy Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 544 Woonplaats: Maldegem
|
Geplaatst: 20-08-2012 18:37:24 Onderwerp: |
|
|
Zijn dat dezelfde van 5 pk? Zulke heb ik nog wel ergens liggen. _________________ Eens Flandria, altijd Flandria. |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 18-09-2012 11:30:14 Onderwerp: |
|
|
Ik weet voor wat die drijfstang dient!
De krukassen voor de eerste automaatblokjes waren smaller dan de latere. Ik heb het hierbij niet over de ronde tov de vierkante blokjes, maar de ronde blokjes met het eerste type van koppeling zoals bijv het motorbloktype 8001.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 18-09-2012 21:50:13 Onderwerp: |
|
|
Heb zo'n krukas teruggevonden en breedte van de krukas komt idd op 32mm  |
|
Terug naar boven |
|
 |
chrisflandria Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 18-09-2012 22:40:21 Onderwerp: |
|
|
Mooi dat je dit hebt gevonden Daytona
Nu weten we waarvoor ze gebruikt werden.
Wist ook niet dat er 2 types krukas bestonden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 19-09-2012 11:24:18 Onderwerp: |
|
|
Wel, dit wist ik dus ook niet, was me nog nooit opgevallen. De drijfstang die in die krukas zit, is echter wel de 'gewone' 3105.
De carters van zo'n blok zijn dan ook minder diep uitgewerkt. Wat mij ook is opgevallen, is dat er nog een verschil zit in de gietvorm van een rond carter in vergelijking met een vierkant automaatje. Ik dacht vroeger dat de zitting van de cilinder voor een vierkante cilinder gewoon wat dieper uitgefreesd was, maar blijkt dat het carter onder die zitting daar ook is voor aangepast. |
|
Terug naar boven |
|
 |
|