Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
redrooster Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 21 Sep 2013 Berichten: 8 Woonplaats: Brakel
|
Geplaatst: 27-05-2024 14:29:57 Onderwerp: Werkwijze ontsteking afstellen gezocht |
|
|
Mijn Rally start niet meer.
Ik zie nog wel een vonk overspringen op de (nieuwe) NGK B7HS bougie, als ik deze tegen het blok houd. De vonk is wit. Helaas heb ik geen enkele opbouwtekening van mijn type motor, met gietijzeren cylinder en geforceerde luchtkoeling. Ik heb het aluminium schoepenwiel er met de drie schroefjes afgekregen, en ik zie de schroeven zitten waarmee de plaat met de ontstekingsbobijnen erop kan losgezet worden.
Hoe kan je nu het ontstekingstijdstip controleren ? Ik heb dat wel al bij diverse types 4-takt motoren reeds gedaan. Kan iemand me :
(a) de werkwijze
(b) de afstelgegevens en locatie van eventuele merktekens
doorspelen ?
Ook zou ik willen weten hoe je de condensator eruit kan halen, om deze te testen en gebeurlijk door een nieuw exemplaar te vervangen.
Wat is het (Bosch?) productnummer ervan ?
Alvast bedankt
Paul |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 28-05-2024 19:05:31 Onderwerp: |
|
|
Hallo redrooster,
Als je een vonk hebt aan de bougie, dan zal je toch eens de benzinetoevoer moeten controleren (benzinekraan verstopt, filtertje in carb verstopt, sproeier verstopt).
Zelfs met een zwakkere vonk zou hij toch pogingen moeten doen om aan te slaan als benzinetoevoer ok is. |
|
Terug naar boven |
|
|
redrooster Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 21 Sep 2013 Berichten: 8 Woonplaats: Brakel
|
Geplaatst: 29-05-2024 16:30:07 Onderwerp: |
|
|
Carburateur en sproeier volledig gedemonteerd en in ultrasoonbad geweest en benzinekraantje en -leiding zijn spiksplinternieuw. Als ik op de pin bovenop de vlotterkamer druk, om de vlotter naar beneden te drukken, loopt de benzine er langsheen de drukpin uit.
De Rally draait dan even, maar stopt meestal vrijwel meteen. Nadat reservoir vol is, loopt hij iets langer. Ik ga daartoe een andere thread openen.
In ieder geval heeft u gelijk, Chris !
Het zou niettemin toch wel aardig zijn om te weten waar de merkpunten voor het ontstekingstijdstip zitten? Lichthoogte van de contactpuntjes is 0,35 à 0,40 mm dus dat is in orde.
En op zicht opent het contactpuntje net iets voor bovenste dode punt van de zuiger.
Maar ik heb geen idee van het aantal graden voorontsteking.
Uiteraard kan ik gewoon beetje ankerplaat verdraaien, en proefondervindelijk vaststellen waarbij de Rally het beste rijdt. Maar dan moet ik wel telkens het schoepenwiel en het deksel verwijderen en weer monteren, en dat is niet erg praktisch toch...
Paul |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 29-05-2024 22:32:51 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het goed begrijp start de motor met de hoeveelheid benzine die in de vlotterkamer aanwezig is. Indien deze verbruikt is valt hij stil.
dan is toch mijn 1e idee dat er iets mis is met je benzinetoevoer naar de vlotterkamer. Zit alles goed gemonteerd ? Slechte afdichting vlotternaald of lekke vlotter ?
Op de ontsteking zul je geen merkpunten vinden.
Voorontsteking is 2,75 mm voor BDP.
Denk niet dat je een speciaal toestelletje hebt om in het bougiegat te draaien.
Maar het kan ook met een schuifmaat:
BDP bepalen en bij de gemeten waarde 2,75 mm bijtellen.
Motor stukje terugdraaien, schuifmaat plaatsen en zuiger er terug tegen laten komen. Dit is het moment waarop de puntjes moeten openen.
Beste is een sigarettenblaadje tussen de puntjes steken.
Grondplaat 3 schroefjes lichtjes losdraaien en grondplaat naar links of rechts bewegen tot het klopt.
Is wel een beetje frommelen maar valt wel best mee.
Alvast veel succes en stel gerust vragen, want op afstand werken is niet zo makkelijk. |
|
Terug naar boven |
|
|
|