Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Cylinderkoppakking of niet ?

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
redrooster
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Sep 2013
Berichten: 8
Woonplaats: Brakel

BerichtGeplaatst: 15-04-2024 21:56:45    Onderwerp: Cylinderkoppakking of niet ? Reageren met citaat

Na verwijderen van de cylinderkop van mijn Flandria Rally, 4 versnellingen, stelde ik vast dat er niets van pakking aanwezig was tussen cylinder en cylinderkop.
Is dat normaal ?

Edit: op http://mob50.fr/doc/partlist-moteur-flan-monomatic.pdf is er geen pakking te zien, maar op de partslist van de motor met 4 versnellingen op flandriabrommers.be (afdeling Techniek) zie ik wél zo'n dichting (part nr 70)

Ik zou vermoeden dat daar een (koperen?) pakking hoort te zitten ?
Indien ja, weet iemand waar zo'n pakking dan te verkrijgen is ?

Ook zoek ik een snelheidsmeterkabel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 502
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 23-04-2024 18:59:50    Onderwerp: Reageren met citaat

De tekeningen die je laat zien gaan over de Flandria automaat.
Daar kan je niks mee.
In je Flandria Rally 4 heb je 2 verschillende motoren:
Enerzijds de 5 pk, anderzijds de 4,3/ 3,6 pk motor. Welke heb je eronder hangen?
Plaats eens een foto van de cilinder en kop, dan wordt alles veel duidelijker.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
redrooster
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Sep 2013
Berichten: 8
Woonplaats: Brakel

BerichtGeplaatst: 24-04-2024 10:56:56    Onderwerp: Reageren met citaat

Een afbeelding uploaden behoort op dit forum niet tot de mogelijkheden, en een foto op een externe website riskeert na enige jaren niet meer te bestaan, zoals in veel berichten reeds het geval is...

Maar het is een gietijzeren cylinder met geforceerde luchtkoeling, en aluminium cylinderkop.
Motor is "Type 0807 121".

Ik heb inmiddels vernomen dat hier geen pakking op hoeft. Echter zit er op de rand van de cylinder een ondiep putje, in het pasvlak. Dat heb ik geprobeerd om met een vlakke slijpsteen weg te polijsten, maar dat lukt niet erg. Al paar uur op zitten schuren, zowel mét als zonder olie op de rechthoekige slijp- of wetsteen. Vandaar dat ik hoopte dit met een pakking te kunnen oplossen. Zou je tussen cylinder en cylinderkop eventueel een papieren pakking kunnen steken ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 502
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 24-04-2024 19:56:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Een pakking er tussen zal niet helpen aangezien het een cilinder is met een kraagdichting. Deze vorm dicht beter af dan een type met pakking of koperen ring.
Een optie is misschien om het gaatje op te vullen met een 2 component metaalpasta. Na uitharden kan je dit dan opschuren.
Zou zonde zijn om daarvoor je cil te moeten weggooien. ze liggen er nl. niet te grabbel.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
redrooster
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Sep 2013
Berichten: 8
Woonplaats: Brakel

BerichtGeplaatst: 29-04-2024 15:49:01    Onderwerp: Reageren met citaat

chrisflandria schreef:
Een pakking er tussen zal niet helpen aangezien het een cilinder is met een kraagdichting. Deze vorm dicht beter af dan een type met pakking of koperen ring.


Misschien eerst nog belangrijke info: de cylinderkop is MZ 3556.

Toen ik even op 'kraagdichting' goegelde, kwam ik toevallig terecht op de site van dewinkelvanhenk. En daar staan twee afbeeldingen op : cylinder met vlakke bovenkant = 173560M en cylinder met kraagdichting = 173597M.
Ik heb wel degelijk de cylinder met de vlakke bovenkant !

En onderaan op dezelfde site zie ik een koperen afdichtingsring "afdichtingsring cylinderkop" = 473025M
Dus ik vermoed dat hiermee het antwoord gevonden is op mijn oorspronkelijke vraag, en ik wel degelijk een koperen ring nodig heb ?

(Overigens wel jammer dat de foto's van de 3 cylinderkoppen enkel de bovenkant tonen, terwijl blijkbaar de onderkant het verschil uitmaakt)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 502
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 30-04-2024 10:10:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat heb je mooi gevonden Redrooster.
Er hoort dus wel degelijk een koperen ring in je cilinderkop.
Je zal wel nogal wat compressieverlies gehad hebben zonder deze ring.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum