Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Claeys 2V motor. Verschillende modellen.

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 13-12-2020 13:48:05    Onderwerp: Claeys 2V motor. Verschillende modellen. Reageren met citaat

Beste Mensen.

Ik heb gisteren een oude Claeys 2V motor open gemaakt. Motor zat inwendig helemaal verkleefd door het liggen en wil het terug in orde maken. (Mits het financieel niet erg uit de hand loopt) Ik heb een bijna complete kopie van een werkplaats-instructieboek van zo'n motor. Ik had al wel gezien dat het uitwendig niet geheel overeen komt. Maar nu blijkt het blokje ook inwendig geheel anders te zijn. Overigens zijn er door de jaren ook wat onderdelen twijfelachtig qua staat.

Daarom ben ik om te beginnen op zoek naar de volgende zaken.

    Een kopie van het juiste werkplaathandboek.
    Een kopie van een onderdelen boek

Wie kan me hieraan helpen.

Ook zal ik misschien wat onderdelen van dit blokje nodig hebben. Is er iemand die er nog iets van heeft liggen? Welke daar kom ik later op terug als ik een onderdelenboekje heb.

Een paar foto's om te verduidelijken. klik op de foto om te vergroten!

De eerste foto is van de motor waar het om gaat. Het rechter carter is enkel afgesloten met een ronde stalen deksel met daarvoor een rond rooster, geborgd met een seegerring. Ook is het rechter carter aan de buitenkant wat anders van vorm. een geheel strak gegoten afwerking.



De tweede foto is van het boekje wat ik heb. Dit blokje heeft een geschroefde deksel (in de vorm van een ei) om het carter af te sluiten. Is dus van een ander type dan ik heb.



Ik hoor graag van jullie. alle info over deze blokjes is welkom.

Mvg, Hans.
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 13-12-2020 14:54:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Het verschil in deze blokjes is simpel Hans.
Het bovenste blokje zit een inwendige koppeling (gevoerde en metalen platen) in, maw je kan er in stilstand mee vertrekken.

Het onderste blokje is ouder en heeft een systeem inwendig waarmee je niet in stilstand mee kunt vertrekken, maw je moet dus enkele meters trappen alvorens een hendel in te schakelen die de versnelling activeert.
Je kan het systeem vergelijken met een naaf en remschoenen (zonder voering) en nok.
Het Claeys motortje heeft dan wel 2 "nokken" om de "schoenen" op spanning te zetten.
Dus in feite komt de doorsnede van de motor van het getoonde boekje niet overeen met het blokje wat je bezit.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 14-12-2020 13:19:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb mogelijk nog wel wat NOS onderdelen liggen
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 14-12-2020 22:38:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo, bedankt voor jullie reactie.

@ Jaro77: Dus mijn boekje is er een van het eerste model. Nog zonder koppeling begrijp ik. Ik begreep al niet waar de koppeling op de tekening zou moeten zitten. Dat mijn boekje niet klopt met wat ik heb opengemaakt dat had ik ondertussen ontdekt. Vandaar mijn vraag om een boekje wat wel klopt. Kan jij me aan een kopie helpen? Mag ook digitaal.

@ Rekord: Ik hoor het graag als je me ergens aan kunt helpen. Hieronder een opsomming van wat er allemaal aan mankeert.

Ik heb zondag de onderdelen in het blokje eens goed bekeken. Wat zonder meer vervangen moet worden zijn de volgende delen:

De Pistonpen. Pistonpen zit gelagerd in de drijfstang met losse naalden. Deze is helemaal ingelopen. Deze heeft origineel een diameter van 10,3 mm. vreemde maat maar zal nog wel ergens aan te komen zijn.



Ook de krukpen op de krukas, waar de drijfstang aan de onderzijde opzit is ingelopen. alweer een vreemde maat. 15.25 mm. Die krukpen is een geheel met de krukas-wang. Die krukas-wang zal dus in zijn geheel vervangen moeten worden of ik moet iets verzinnen om dat te repareren.
VRAAGJE: Om bij de krukas keerring en lager te komen moet die wang er dan altijd afgeperst worden Question







Verder is het taats-lager achter het koppelingshuis in mindere staat. Jammer is dat je daarvoor dan ook het koppelingshuis moet vervangen omdat dat een helft is van dat lager. Misschien is het met nieuwe kogeltjes nog wel te redden.



Verder ontbreekt er aan de cilinder een deel van de uitlaatflens en wat koelribben. Maar die is nog wel te lassen denk ik. Voor de rest is hij goed.

Al bij al, een behoorlijke uitdaging. Als iemand me op weg kan helpen dan hoor ik het graag.
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 16-12-2020 14:20:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb ook al wat verschillende versies van die 2V-blokjes liggen en het is idd een ware uitdaging om zo'n blokje grondig te reviseren. De goede werking van de koppeling is ook afhankelijk van een goede radiale uitlijning en shimming van alle onderdelen in kwestie en de ruimte voor het ontkoppelen is tot een uiterst minimum beperkt. 'Gelukkig' -zou je haast zeggen- dat de scheiding in 57-58 er is gekomen, want met dit blok zou Flandria het nooit zover gebracht hebben als ze gedaan hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 17-12-2020 17:36:49    Onderwerp: Reageren met citaat

@ Hans : Het boekje is idd het eerste type van de 2-V Claeys blokjes maar niet het allereerste blokje.
Het eerste Claeys blokje is er één zonder versnellingen, een beetje een vergrote kopie van de bekende REX- motor uit Duitsland.
Onderdelen zijn inderdaad in slechte staat.
Moeilijk om hier iets voor te vinden (geen standaard maten), denk dat je het beste naar een ander blokje moet zoeken voor wisselstukken maar dan nog.....
Tegenwoordig kunnen ze wel veel in de revisiebedrijven maken/herstellen maar dan hangt er een stevig prijskaartje aan vast helaas!

Gegevens van zo een dergelijk blok wat je zoekt heb ik helaas niet meer wel gehad.
Vroeger heb ik ook zo een dergelijk blok eens gedemonteerd voor enkel lagers en dichtingen te vervangen de rest was prima.
Ik geloof dat ik inderdaad die wang er vanaf genomen heb dmv een lange buis die juist over het lager past ter ondersteuning van de wang om de kruk-tap eruit te persen.
Wat ik wel nog weet is dat het asje wat in het tandwiel zit vervangen heb door zo een asje van een Flandria rondblok en daar een groef in heb gemaakt voor plaatsing van een kleine o-ring voor de dichtheid.
Origineel was het in ieder geval niet voldoende dicht.
Ook waren er problemen met de carter ontluchting, heb als ik me niet vergis de originele stop voorzien van een slang met een krul om dat geknoei met olie tegen te gaan.

Zoals Daytona al zei : een hele uitdaging om zo een dergelijk blokje vakkundig te herstellen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 11-01-2021 11:01:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Misschien ben je hier iets mee Hans:

https://link.marktplaats.nl/m1651447781
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 11-01-2021 12:50:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel goed opgelet Ben. Ik ga het vanmiddag ophalen.

Dank je voor het meedenken. 👍
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 13-01-2021 15:17:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Update :

Gisteren een behoorlijk lot onderdelen van Claeys opgehaald. Veel nog nette onderdelen maar de krukas die erbij zat was ook bij deze slecht. Dat is denk ik wel een zwak punt bij deze blokjes. Inlopen van de bigend pen. Dit is 1 geheel met de krukaswang en wat ik tot nu toe tegengekomen ben is allemaal versleten.
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 13-01-2021 19:02:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat is inderdaad jammer Confused
Dan ben je dus eigenlijk beter af met een nieuwe.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 21-01-2021 18:11:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Hans, is je e-mail adres nog steeds hds@home.nl?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Hans
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 29 Jan 2012
Berichten: 196
Woonplaats: Dongen

BerichtGeplaatst: 21-01-2021 18:50:25    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo,

Ik heb er een paar maar hds@home.nl is er 1 van.
_________________
If it doesn't smoke. it's a joke.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum