Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Scrambler Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 23 Mei 2012 Berichten: 49
|
Geplaatst: 07-09-2020 15:29:23 Onderwerp: Koppeling automaatjes |
|
|
Dag Iedereen,
Ik gooi maar ineens een nieuwe vraag in de groep... Ik heb namelijk een ouder automaat blokje opengemaakt dat ik plan te reviseren. Nu zie ik dat daar een ander model koppeling op zit gemonteerd?
Hadden de oudere blokjes effectief een andere koppeling? En zo ja, was die dan beter, slechter, of gelijk? |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 07-09-2020 20:22:01 Onderwerp: |
|
|
"een ouder automaatblokje" : deze omschrijving geeft niet voldoende informatie...
Er zijn verschillende soorten automaat koppelingen, die in olie zoals de meeste of een "droge" koppeling voor de blokjes met riemaandrijving.
Daar is ook nog verschil in, de Anker Laura M48 of de eigen koppeling van Flandria met de vierkante cijlinder.
De koppelingen in olie van de automaatjes weet ik niet of daar verschil in zit maar geloof van niet.
Of bedoel je de koppelingen van de eerste Claeys automaat blokjes van begin jaren 50'? |
|
Terug naar boven |
|
|
Scrambler Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 23 Mei 2012 Berichten: 49
|
Geplaatst: 08-09-2020 08:36:44 Onderwerp: |
|
|
Ok ja, dat was iets te onduidelijk... het gaat niet om een riemaandrijving of Anker Laura. Ik heb al meerdere blokjes met natte koppeling open gehad en nu heb ik een blokje uit een Floride open gemaakt en daar steekt een andere koppeling in of toch de opstelling is anders. Ik zie dat de drukplaat waar de kogels in lopen niet aan de buitenkant van de koppeling zit, de drukplaat zit aan de binnenkant. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 08-09-2020 18:45:18 Onderwerp: |
|
|
Klopt inderdaad Srambler, ik zie op de doorsnee-tekening van 1962 dat de drukplaat met kogels aan de achterkant zit.
Wat me opvalt is dat de diameter van de drukplaat kleiner is en dat de kant waar de kogels tegen naar buiten duwen korter is.
Dat ze dit aangepast hebben zal misschien zijn dat de oude niet goed voldeed of ging slippen.
Heb geen ervaring met dit soort koppeling.
Wat ik nog zie als verschil in de tekeningen is dat de ontploffingskamer verschillend is, en dat de carters hier en daar iets anders zijn gegoten. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 10-09-2020 11:22:44 Onderwerp: |
|
|
De krukaslagers op die eerste modellen van de automaatjes waren ook anders dan bij het model met de 'tweede' koppeling. Aan de rechtse kant zit namelijk een 16004 ipv een 6203 op het tweede type. De krukas zelf is dus ook niet gelijk. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 10-09-2020 18:29:48 Onderwerp: |
|
|
Juist daytona , dus deze koppelingen zijn waarschijnlijk niet uitwisselbaar?
Nu is de vraag hoelang zijn de eerste automaatjes met "natte koppeling" van het 1ste type gemaakt?
Dus van 1962 tot ... |
|
Terug naar boven |
|
|
Scrambler Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 23 Mei 2012 Berichten: 49
|
Geplaatst: 10-09-2020 21:16:20 Onderwerp: |
|
|
Goed om te weten, want ik ging net de krukas vervangen
Maar ik heb de andere koppeling ook nog, ik kom er wel... |
|
Terug naar boven |
|
|
Scrambler Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 23 Mei 2012 Berichten: 49
|
Geplaatst: 14-11-2020 12:46:57 Onderwerp: |
|
|
Ik heb tevens gezien dat de primaire overbrenging een stuk kleiner is bij die eerste automaatjes. Dat verklaart ineens waar deze "sneller" lopen. |
|
Terug naar boven |
|
|
|