Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Koppeling automaatjes

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Scrambler
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 23 Mei 2012
Berichten: 49

BerichtGeplaatst: 07-09-2020 15:29:23    Onderwerp: Koppeling automaatjes Reageren met citaat

Dag Iedereen,

Ik gooi maar ineens een nieuwe vraag in de groep... Ik heb namelijk een ouder automaat blokje opengemaakt dat ik plan te reviseren. Nu zie ik dat daar een ander model koppeling op zit gemonteerd?

Hadden de oudere blokjes effectief een andere koppeling? En zo ja, was die dan beter, slechter, of gelijk?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 07-09-2020 20:22:01    Onderwerp: Reageren met citaat

"een ouder automaatblokje" : deze omschrijving geeft niet voldoende informatie...
Er zijn verschillende soorten automaat koppelingen, die in olie zoals de meeste of een "droge" koppeling voor de blokjes met riemaandrijving.
Daar is ook nog verschil in, de Anker Laura M48 of de eigen koppeling van Flandria met de vierkante cijlinder.
De koppelingen in olie van de automaatjes weet ik niet of daar verschil in zit maar geloof van niet.
Of bedoel je de koppelingen van de eerste Claeys automaat blokjes van begin jaren 50'?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scrambler
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 23 Mei 2012
Berichten: 49

BerichtGeplaatst: 08-09-2020 08:36:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok ja, dat was iets te onduidelijk... het gaat niet om een riemaandrijving of Anker Laura. Ik heb al meerdere blokjes met natte koppeling open gehad en nu heb ik een blokje uit een Floride open gemaakt en daar steekt een andere koppeling in of toch de opstelling is anders. Ik zie dat de drukplaat waar de kogels in lopen niet aan de buitenkant van de koppeling zit, de drukplaat zit aan de binnenkant.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 08-09-2020 18:45:18    Onderwerp: Reageren met citaat

Klopt inderdaad Srambler, ik zie op de doorsnee-tekening van 1962 dat de drukplaat met kogels aan de achterkant zit.
Wat me opvalt is dat de diameter van de drukplaat kleiner is en dat de kant waar de kogels tegen naar buiten duwen korter is.
Dat ze dit aangepast hebben zal misschien zijn dat de oude niet goed voldeed of ging slippen.
Heb geen ervaring met dit soort koppeling.
Wat ik nog zie als verschil in de tekeningen is dat de ontploffingskamer verschillend is, en dat de carters hier en daar iets anders zijn gegoten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 10-09-2020 11:22:44    Onderwerp: Reageren met citaat

De krukaslagers op die eerste modellen van de automaatjes waren ook anders dan bij het model met de 'tweede' koppeling. Aan de rechtse kant zit namelijk een 16004 ipv een 6203 op het tweede type. De krukas zelf is dus ook niet gelijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 10-09-2020 18:29:48    Onderwerp: Reageren met citaat

Juist daytona Wink, dus deze koppelingen zijn waarschijnlijk niet uitwisselbaar?
Nu is de vraag hoelang zijn de eerste automaatjes met "natte koppeling" van het 1ste type gemaakt?
Dus van 1962 tot ... Question
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scrambler
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 23 Mei 2012
Berichten: 49

BerichtGeplaatst: 10-09-2020 21:16:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed om te weten, want ik ging net de krukas vervangen Sad

Maar ik heb de andere koppeling ook nog, ik kom er wel...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scrambler
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 23 Mei 2012
Berichten: 49

BerichtGeplaatst: 14-11-2020 12:46:57    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb tevens gezien dat de primaire overbrenging een stuk kleiner is bij die eerste automaatjes. Dat verklaart ineens waar deze "sneller" lopen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum