Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Mofa2001 Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 11 Mrt 2019 Berichten: 2
|
Geplaatst: 10-06-2019 21:49:53 Onderwerp: Introductie |
|
|
Beste forumleden,
Ik ben Emile, 18 jaar oud, en sinds enkele jaren bezeten van oude brommertjes. Ik bezit reeds een Honda PF50, een PA50, een kaptein AV50 en een suzuki FA50. Al mijn brommers verkeren in complete, originele staat. Ik ben dan ook iemand die zeer veel belang hecht aan de authenticiteit van mijn bromfietsen. Daar ik erg geïnteresseerd ben in Flandria, heb ik me er een aangekocht. Het betreft een Flandria Majestic, ik vermoed uit 1957, maar extra info omtrent bouwjaar of andere zaken zijn zeker welkom. Ik heb zelf echter maar (heel)beperkte technische kennis, en Ik hoop via dit forum wat meer kennis op te doen, en wat te kunnen bijleren uit ervaring van forumleden. De Majestic heeft altijd binnen in een keuken gestaan, en is in erg nette staat voor zijn leeftijd. De brommer start, maar blijft moeilijk stationair draaien. Het benzinekraantje is zo lek als een zeef, en er lekt olie vanuit de uitlaat (niet de uitlaatopening maar vooraan). Ik hoop deze problemen te kunnen oplossen, en mijn Majestic weer rijvaardig te krijgen.
(foto's toevoegen lukt blijkbaar niet ...)
Emile |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 12-06-2019 11:44:59 Onderwerp: |
|
|
Dag Emile en welkom. Je mag je foto's naar mij doormailen, ik plaats ze hier dan wel voor je. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 17-06-2019 05:34:33 Onderwerp: |
|
|
|
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 17-06-2019 07:10:40 Onderwerp: |
|
|
Mooi spul |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 17-06-2019 07:17:50 Onderwerp: |
|
|
Heel mooi ! _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 17-06-2019 08:45:21 Onderwerp: |
|
|
Ziezo, je foto's zijn geplaatst en amai, wat een prachtexemplaar!
Voor je het stationair probleem aanpakt, zul je uiteraard eerst moeten zien dat die lekkende benzinekraan in orde komt.
Wat het bouwjaar betreft, zou ik inderdaad durven vermoeden dat hij uit 1957 is, maar het lijkt me wel een 'randgeval'. Ik heb enerzijds folders uit 1957 waar op die twee streepjes op het voorspatbord niet te zien zijn en dan op andere weer wel dus ik durf vermoeden dat hij uit de tweede helft van 1957 moet zijn. In 1958 monteerde men een pijlvormig aluminium sierstukje op het voorspatbord. Rekord zal ook wel meer kunnen vertellen hierover.
Om het stationair probleem aan te pakken, zou je het wat beter moeten kunnen omschrijven maar ik vermoed dat het zal gaan om een elektrisch probleem. De hoogsspanningsspoelen uit die tijd waren niet onfeilbaar, maar voor je die gaat vervangen, kan je best bij 'kleinere' zaken beginnen, met name de bougie (en de opening ervan): 0.4 tot 0.5mm maximum. Vervolgens vervang je best de bougiekop en zeker wanneer het gaat om een bougiekop met metalen omhulsel. Een klein barstje in het bakelieten gedeelte kan reeds voor ongewenste geleiding zorgen naar dat metalen omhulsel en bijgevolg storingen bij de ontsteking; zeker op lage toerentallen, idem dito geldt voor een verweerde bougiekabel. Dan zijn er uiteraard ook nog de kontaktpunten: als die te veel ingebrand zijn, zorgen die ook voor issues. |
|
Terug naar boven |
|
|
Mofa2001 Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 11 Mrt 2019 Berichten: 2
|
Geplaatst: 17-06-2019 21:54:45 Onderwerp: |
|
|
Beste forumleden,
allereerst bedankt voor jullie positieve reacties, en Daytona voor de info omtrent het bouwjaar.
Ik ben nu op zoek naar een origineel benzinekraantje, als iemand eentje liggen heeft of weet waar ik eventueel aan onderdelen kan geraken, neem gerust contact met me op! Ik zal weldra nog wat foto's posten van de plaatsen waar de Majestic olie lekt, zodat ook dit allemaal wat duidelijker wordt. Ik merkte echter vandaag dat onderaan, waar de pakking tussen de 2 carterhelften zit, er olie hing (heldere olie). Wederom toen ik hem startte vandaag, zaten de beenschilden vol oliespatjes (donkerzwarte olie).
Nog iets wat voor problemen kan zorgen is natuurlijk roestvorming in de tank, maar die lijkt me nu niet dramatisch. Natuurlijk is zo'n tank die vasthangt aan het frame nogal delicaat.
Er moet dus wel nog een en ander gebeuren alvorens hij weer rijvaardig zal zijn. Ik denk eraan om het blokje eventueel, als blijkt dat het noodzakelijk is, door een kenner te laten reviseren (indien mogelijk met originele onderdelen). Echter ken ik niemand die Claeys blokjes onder handen kan nemen, tips hieromtrent ook altijd welkom!
Om nog even terug te komen op de reactie van Daytona, als de brommer draait, varieert hij soms erg in toeren. Soms draait hij een tijdje mooi stationair, waarna hij klimt in toerental en plots stilvalt.
Emile |
|
Terug naar boven |
|
|
martin Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 09 Mei 2015 Berichten: 122 Woonplaats: Zwevezele
|
Geplaatst: 18-06-2019 20:55:54 Onderwerp: welkom op het forum |
|
|
Dag Emile
welkom op het forum
martin
_________________ mijn bromfietsen zijn vijf polo's uit 1976 |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 03-07-2019 19:44:58 Onderwerp: |
|
|
Mofa2001 schreef: |
Om nog even terug te komen op de reactie van Daytona, als de brommer draait, varieert hij soms erg in toeren. Soms draait hij een tijdje mooi stationair, waarna hij klimt in toerental en plots stilvalt.
Emile |
Waarschijnlijk trekt hij zijn vlotterkamer leeg en wordt de benzine niet snel genoeg aangevoerd in de vlotterkamer. Dan heb je dat fenomeen: eerst verhogen in toeren omdat hij te mager begint te draaien en dan valt hij stil. |
|
Terug naar boven |
|
|
|