Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Introductie

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Wie ben ik?
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mofa2001
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 11 Mrt 2019
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 10-06-2019 21:49:53    Onderwerp: Introductie Reageren met citaat

Beste forumleden,

Ik ben Emile, 18 jaar oud, en sinds enkele jaren bezeten van oude brommertjes. Ik bezit reeds een Honda PF50, een PA50, een kaptein AV50 en een suzuki FA50. Al mijn brommers verkeren in complete, originele staat. Ik ben dan ook iemand die zeer veel belang hecht aan de authenticiteit van mijn bromfietsen. Daar ik erg geïnteresseerd ben in Flandria, heb ik me er een aangekocht. Het betreft een Flandria Majestic, ik vermoed uit 1957, maar extra info omtrent bouwjaar of andere zaken zijn zeker welkom. Ik heb zelf echter maar (heel)beperkte technische kennis, en Ik hoop via dit forum wat meer kennis op te doen, en wat te kunnen bijleren uit ervaring van forumleden. De Majestic heeft altijd binnen in een keuken gestaan, en is in erg nette staat voor zijn leeftijd. De brommer start, maar blijft moeilijk stationair draaien. Het benzinekraantje is zo lek als een zeef, en er lekt olie vanuit de uitlaat (niet de uitlaatopening maar vooraan). Ik hoop deze problemen te kunnen oplossen, en mijn Majestic weer rijvaardig te krijgen.

(foto's toevoegen lukt blijkbaar niet ...)
Emile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 12-06-2019 11:44:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Dag Emile en welkom. Je mag je foto's naar mij doormailen, ik plaats ze hier dan wel voor je. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 17-06-2019 05:34:33    Onderwerp: Reageren met citaat





Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 17-06-2019 07:10:40    Onderwerp: Reageren met citaat

Mooi spul Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 17-06-2019 07:17:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel mooi !
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 17-06-2019 08:45:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ziezo, je foto's zijn geplaatst en amai, wat een prachtexemplaar!

Voor je het stationair probleem aanpakt, zul je uiteraard eerst moeten zien dat die lekkende benzinekraan in orde komt.

Wat het bouwjaar betreft, zou ik inderdaad durven vermoeden dat hij uit 1957 is, maar het lijkt me wel een 'randgeval'. Ik heb enerzijds folders uit 1957 waar op die twee streepjes op het voorspatbord niet te zien zijn en dan op andere weer wel dus ik durf vermoeden dat hij uit de tweede helft van 1957 moet zijn. In 1958 monteerde men een pijlvormig aluminium sierstukje op het voorspatbord. Rekord zal ook wel meer kunnen vertellen hierover. Wink

Om het stationair probleem aan te pakken, zou je het wat beter moeten kunnen omschrijven maar ik vermoed dat het zal gaan om een elektrisch probleem. De hoogsspanningsspoelen uit die tijd waren niet onfeilbaar, maar voor je die gaat vervangen, kan je best bij 'kleinere' zaken beginnen, met name de bougie (en de opening ervan): 0.4 tot 0.5mm maximum. Vervolgens vervang je best de bougiekop en zeker wanneer het gaat om een bougiekop met metalen omhulsel. Een klein barstje in het bakelieten gedeelte kan reeds voor ongewenste geleiding zorgen naar dat metalen omhulsel en bijgevolg storingen bij de ontsteking; zeker op lage toerentallen, idem dito geldt voor een verweerde bougiekabel. Dan zijn er uiteraard ook nog de kontaktpunten: als die te veel ingebrand zijn, zorgen die ook voor issues.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Mofa2001
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 11 Mrt 2019
Berichten: 2

BerichtGeplaatst: 17-06-2019 21:54:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Beste forumleden,

allereerst bedankt voor jullie positieve reacties, en Daytona voor de info omtrent het bouwjaar.

Ik ben nu op zoek naar een origineel benzinekraantje, als iemand eentje liggen heeft of weet waar ik eventueel aan onderdelen kan geraken, neem gerust contact met me op! Ik zal weldra nog wat foto's posten van de plaatsen waar de Majestic olie lekt, zodat ook dit allemaal wat duidelijker wordt. Ik merkte echter vandaag dat onderaan, waar de pakking tussen de 2 carterhelften zit, er olie hing (heldere olie). Wederom toen ik hem startte vandaag, zaten de beenschilden vol oliespatjes (donkerzwarte olie).

Nog iets wat voor problemen kan zorgen is natuurlijk roestvorming in de tank, maar die lijkt me nu niet dramatisch. Natuurlijk is zo'n tank die vasthangt aan het frame nogal delicaat.

Er moet dus wel nog een en ander gebeuren alvorens hij weer rijvaardig zal zijn. Ik denk eraan om het blokje eventueel, als blijkt dat het noodzakelijk is, door een kenner te laten reviseren (indien mogelijk met originele onderdelen). Echter ken ik niemand die Claeys blokjes onder handen kan nemen, tips hieromtrent ook altijd welkom!

Om nog even terug te komen op de reactie van Daytona, als de brommer draait, varieert hij soms erg in toeren. Soms draait hij een tijdje mooi stationair, waarna hij klimt in toerental en plots stilvalt.

Emile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
martin
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 09 Mei 2015
Berichten: 122
Woonplaats: Zwevezele

BerichtGeplaatst: 18-06-2019 20:55:54    Onderwerp: welkom op het forum Reageren met citaat

Dag Emile
welkom op het forum
martin
Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
mijn bromfietsen zijn vijf polo's uit 1976
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 03-07-2019 19:44:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Mofa2001 schreef:


Om nog even terug te komen op de reactie van Daytona, als de brommer draait, varieert hij soms erg in toeren. Soms draait hij een tijdje mooi stationair, waarna hij klimt in toerental en plots stilvalt.

Emile


Waarschijnlijk trekt hij zijn vlotterkamer leeg en wordt de benzine niet snel genoeg aangevoerd in de vlotterkamer. Dan heb je dat fenomeen: eerst verhogen in toeren omdat hij te mager begint te draaien en dan valt hij stil.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Wie ben ik? Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum