Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 29-11-2018 19:45:40 Onderwerp: |
|
|
Een trialmotor of een race/cross-motor, de 2takten zijn zoals je al aangaf verschillende soorten motoren ontwikkeld voor bepaalde doelen.
Deze zijn uiteraard verschillend van opbouw.
Moest een trialmotor de toeren draaien van een racemotor, je zou nog eens wat zien bij het aanzetten van de hindernissen .
Nu, van in de tijd dat ik wat "rommelde/vernielde" aan de Mobijletje's en peugeotjes(103) die hadden ook een koppeling op de krukas.
Daar speelde het toch niet zo een grote rol, het gewicht van de koppeling voor het kleinere opdrijfwerk.
Maar die werkten toch anders als ik me niet vergis, dan flandria met zijn kogellager bolletjes die dmv middelpunt vliegende kracht naar buiten werden gedrukt.
@python : er zijn zeker kenmerken waaraan je kunt zien dat je te maken hebt met een snelle cijlinder.
Meer bepaald aan de grote van de spoelkanalen.
Er zijn verschillende soorten, de imatie-cijlinders nog niet meegeteld.
Tandwielverhoudingen moet je een beetje uitzoeken waar je motor het beste (compromis) tot zijn recht komt naargelang gebruik.
Gewicht van de rijder,en of in heuvelachtige streek heeft invloed op de motor.
Mijn voorkeur is, dat er voldoende snelheid is met zo min mogelijk max.toerental bij het vol gas rijden. |
|
Terug naar boven |
|
 |
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 29-11-2018 21:44:34 Onderwerp: |
|
|
Spoelpoorten dat snap ik maar ik heb geen standaard en kan niet vergelijken .
Ik dacht misschien uitwendig als die op de motor zit dat je aan een nummer of derg. kon zien met wat soort cilinder dat je te maken had.
Hebben de automaat blokjes hetzelfde bout patroon onderaan de cilinder als de 4.3 pk ?
Op de 4.3pk lijkt het me niet zo vanzelfsprekend om daar een ander merk cilinder op te zetten .
Er zit die ruitvormige verhoging op het blok waar de cilinder op komt te zitten. Die moet je dan opvullen of weghalen ?
Dan is de vraag of er nog vlees genoeg rest om nieuwe draadeinde te plaatsen ? |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 30-11-2018 12:21:10 Onderwerp: |
|
|
Jaro77 schreef: |
Een trialmotor of een race/cross-motor, de 2takten zijn zoals je al aangaf verschillende soorten motoren ontwikkeld voor bepaalde doelen.
Deze zijn uiteraard verschillend van opbouw.
Moest een trialmotor de toeren draaien van een racemotor, je zou nog eens wat zien bij het aanzetten van de hindernissen .
Nu, van in de tijd dat ik wat "rommelde/vernielde" aan de Mobijletje's en peugeotjes(103) die hadden ook een koppeling op de krukas.
Daar speelde het toch niet zo een grote rol, het gewicht van de koppeling voor het kleinere opdrijfwerk.
Maar die werkten toch anders als ik me niet vergis, dan flandria met zijn kogellager bolletjes die dmv middelpunt vliegende kracht naar buiten werden gedrukt. |
Welja, ik wou maar bedoelen welk verschil het maakte met dat gewicht op dat vliegwiel alleen al, maar het was dan ook een serieuze knoert.
Bij de 103-tjes heb je ook een systeem met (4) kogels die de ene koppelingsplaat aandrukt.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 30-11-2018 12:23:52 Onderwerp: |
|
|
python schreef: |
Hebben de automaat blokjes hetzelfde bout patroon onderaan de cilinder als de 4.3 pk ? |
Neen, daar is wat aanpassingswerk voor nodig.
python schreef: |
Dan is de vraag of er nog vlees genoeg rest om nieuwe draadeinde te plaatsen ? |
Neen...  |
|
Terug naar boven |
|
 |
chrisflandria Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 30-11-2018 13:00:20 Onderwerp: |
|
|
Voor verschillen in cilinder zie het topic "poortmappen rondblok cilinders" in deze rubriek een 15-tal items verder.  |
|
Terug naar boven |
|
 |
|