Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Uitlaat beugel

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 19-11-2018 23:09:35    Onderwerp: Uitlaat beugel Reageren met citaat

Die lange beugel/stang waarmee de uitlaat achteraan omhoog hangt , is die bij elk type waar die gebruikt werd hetzelfde (lengte) Vb. bij een record en een rally ?

Kan diezelfde stang/beugel zowel links als rechts gebruikt worden (dubbele uitaat ) ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 20-11-2018 08:02:57    Onderwerp: Reageren met citaat

De beugel voor de Rally is korter en ook bij de lange heb je twee (licht) verschillende lengtes. De beugels kunnen zowel links als rechts gebruikt worden, maar het is niet zo zoals sommige mensen denken dat de kleine gaatjes, die dienen om vloeistof uit de buis te kunnen laten lopen tijdens het verchroomproces, altijd aan de binnenkant zouden moeten zitten. Dit ware uit esthetisch oogpunt mooier geweest, maar bij Flandria hield men daar geen rekening mee.

Ik heb al talloze van deze beugels gemaakt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 20-11-2018 13:22:58    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat een bron van informatie hier zeg ! Applause
Als je zoals ik beginner dat zelf allemaal bij trail and error zou moeten uitvogelen ben je een heel eind bezig en heel wat leergeld verder .

Als je ze laat verchromen en derg. kan je hier dan wel nog voor aan uit , ik dacht ze wel eens tegen gekomen te zijn voor een 20-30€ stuk ?
Waarschijnlijk is het wel zo dat ze dan kwalitatief een stuk beter zijn dan de vermoedelijk Made in Taiwan beugels .

Je hebt dikke en dunne knaldempers had ik verstaan , zit hier dan ook nog verschil van lengte in die staaf of word het verschil in dikte door de beugels die rond de uitlaat zitten opgevangen ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 20-11-2018 14:00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Helaas zit ik momenteel nog altijd zonder chromeur in de nabijheid dus zit een beetje strop. Als je één of 2 oude beugels binnen brengt om te laten verchromen, zul je al meer kwijt zijn dan €30. Nieuw gemaakt materiaal kost minder om te laten verchromen, maar je betaalt per 'bad'. Mijn beugels waren verchroomd zoals ze het bij Flandria deden, met nikkel-onderlaag. Verchromen met een koperen onderlaag is duurzamer maar ook een pak duurder. Als je je bromfiets niet elke dag aan weer en wind bloot stelt en je chroom goed onderhoudt, is zo'n nikkel-onderlaag zeker genoeg. Ik ken trouwens maar weinig mensen die een oldtimer restaureren om hem dan vervolgens buiten te stallen en hem over te geven aan de weersomstandigheden.

De lengte van de beugels hangt niet af van de dikte van de uitlaten, eerder van de lengte van de schokdempers en die is dan weer afhankelijk van de velgdiameter. Zo is een beugel van een SP met 17"-velgen net iets korter dan bij een Record met 19"-velgen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 20-11-2018 18:59:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad Daytona, bij mijn Flandria restauraties hard-soldeer ik de gaatjes dicht en boor nieuwe aan de binnen kant.
Niet origineel weet ik, maar is zoals al je zei mooier op esthetisch vlak.
Dus er zijn dus wel Flandria's met linkse en rechtse uitlaat ophangbeugels Wink .
De diameter van die gaten kan ook wel eens verschil in zitten bij de uitlaat ophang-beugels.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 20-11-2018 22:58:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Dus stel dat er iemand onder een pakweg 1970 Rally een dubbele uitlaat zou willen plaatsen dan moet die persoon dus twee van die kortere Rally beugels hebben om ze op te kunnen hangen ? Whistle
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 21-11-2018 00:25:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij ga jij dubbele uitlaten monteren op je Rally Cool.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 21-11-2018 14:12:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:
Inderdaad Daytona, bij mijn Flandria restauraties hard-soldeer ik de gaatjes dicht en boor nieuwe aan de binnen kant.
Niet origineel weet ik, maar is zoals al je zei mooier op esthetisch vlak.
Dus er zijn dus wel Flandria's met linkse en rechtse uitlaat ophangbeugels Wink .


Jij sloeber! Very Happy

Nja, is gewoon feit dat men op elk vlak toen al uitkeek om te 'besparen' en tenslotte ging het ook maar over 'brommers' dus ja, wie viel daar in die tijd over als hij een nieuwe brommer kocht he. Nu hebben mensen die die oude brommers restaureren tijd om meer aandacht te geven aan esthetische details naar eigen goedkeuren. Iemand die nu een brommer laat spuiten bv, ziet liefst dat de lak zoveel mogelijk blinkt en die lak wordt naar moderne normen dan ook in twee lagen aangebracht en het oogt inderdaad mooier, maar mocht de tweelagen spuittechniek toen al bestaan hebben, is de vraag maar of men dit zou hebben toegepast op een voertuig dat voor de meesten toen een normaal gebruiksvoorwerp was en prijsconcurrentie op verkoop van nieuwe brommers was er toen al. Het zou de prijs enkel maar de hoogte hebben ingedreven van een nieuwe brommer; samen met de aandacht voor die gaatjes in die uitlaatbeugels bv: op die manier zou er binnen de fabriek dan weer aandacht moeten worden geschonken (en investering uiteraard) aan het juist opdelen van linkse en rechtse beugels zoals het maken van een extra boormal (of hoe ze het toen ook deden), dan zien dat de eindmonteurs zich niet vergisten tussen links en rechtse montage. Ze zullen toen gewoon gedacht hebben: een gat is een gat Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 21-11-2018 14:16:45    Onderwerp: Reageren met citaat

python schreef:
Dus stel dat er iemand onder een pakweg 1970 Rally een dubbele uitlaat zou willen plaatsen dan moet die persoon dus twee van die kortere Rally beugels hebben om ze op te kunnen hangen ? Whistle


Nieuwe ophangbeugels voor de Rally heb ik nog in stock.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 21-11-2018 18:52:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Inderdaad Daytona, vroeger keek men zeker niet naar de details.
Als de brommer dagelijks een 5-tal jaar meeging zonder problemen was men al dik tevreden de rest was bijzaak Smile.

Er kan natuurlijk veel verandert of aangepast worden, maar waar ik mij het meeste aan erger bij bv de records is het probleem met de trekveer voor de pekkel ter hoogte van frame/achterbrug.
Deze wringt zich altijd naar buiten met beschadigd chroomwerk/ lak of zelfs volledig door de uitlaat gesleten bij sommige brommers!
Veel werk maar is te veranderen dmv van twee dunne bussen over het frame te plaatsen waardoor het scharnierend gedeelte voor de trekveer bovenaan mooi in het midden blijft aan het frame,met gevolg dat de trekveer voldoende van de uitlaat blijft.
Twee problemen van lak en uitlaat opgelost!
Ook weer voor het esthetische, het scharnierend gedeelte verkleinen (gat) zodat de bussen niet te dik moeten worden gemaakt.
Anders valt het te veel op wegens niet origineel Laughing.
Ondanks het vele werk heb ik er al verschillende op deze manier aangepast, en ben er tevreden over.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 21-11-2018 19:31:27    Onderwerp: Reageren met citaat

daytona schreef:

Nieuwe ophangbeugels voor de Rally heb ik nog in stock.

Oow ik was in de veronderstelling dat je geen beugels meer had ivm het verchromen .
Ik heb ondertussen al zeer waarschijnlijk een extra beugel via 2dehands op de kop kunnen tikken.
Geen nieuwe maar dat past dan weer wel bij de rest van men roestig ding!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 22-11-2018 13:54:03    Onderwerp: Reageren met citaat

Zijn nog beugels die ik verchroomd op stock heb omdat ik er indertijd voldoende heb gemaakt, maar he: no problemo. Wink

Laatst aangepast door daytona op 23-11-2018 00:23:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 22-11-2018 14:00:59    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:


Er kan natuurlijk veel verandert of aangepast worden, maar waar ik mij het meeste aan erger bij bv de records is het probleem met de trekveer voor de pekkel ter hoogte van frame/achterbrug.
Deze wringt zich altijd naar buiten met beschadigd chroomwerk/ lak of zelfs volledig door de uitlaat gesleten bij sommige brommers!
Veel werk maar is te veranderen dmv van twee dunne bussen over het frame te plaatsen waardoor het scharnierend gedeelte voor de trekveer bovenaan mooi in het midden blijft aan het frame,met gevolg dat de trekveer voldoende van de uitlaat blijft.
Twee problemen van lak en uitlaat opgelost!
Ook weer voor het esthetische, het scharnierend gedeelte verkleinen (gat) zodat de bussen niet te dik moeten worden gemaakt.
Anders valt het te veel op wegens niet origineel Laughing.
Ondanks het vele werk heb ik er al verschillende op deze manier aangepast, en ben er tevreden over.


Dat is idd een probleem waarover veel geklaagd wordt bij mensen die een Record restaureren. Ik heb daar bij het namaken van de pekkels ook op den duur rekening mee gehouden door de uitsparing op het asje voor de veer ietsje dichter bij de pekkel zelf te houden, maar zelfs dan moest ik nog horen achteraf: die veer komt tegen de uitlaatdemper aan. Nja, origineel gebeurde dit ook al en dat moet je dan aan de mensen uitgelegd krijgen hé. Zou graag eens een foto zien van je oplossing als dat kan maar denk dat ik me het kan voorstellen. Ach, ik heb in het verleden toen ik clip-ons maakte ook wel eens de opmerking gekregen: 'oei, ik zie hier nog een spoor van een lasnaad, is dat normaal?', terwijl ik zo mijn best deed om van die lasnaden zo weinig mogelijk over te laten. Wat deed ik dan? Hen een originele clip-on laten zien waarbij de lasnaden (toen nog met gewone electrodes gelast natuurlijk) véél lelijker waren en dan ja... 'ok dan'.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 22-11-2018 19:21:34    Onderwerp: Reageren met citaat

Daytona:, de uitsparing dichter bij de pekkel is niet voldoende maar natuurlijk al beter.
Ik heb een aantal foto's, maar kan deze helaas niet plaatsen Embarassed .
Via mail is geen probleem.

In feite simpel : A,dunne bus over het frame schuiven (beetje aanpassen aan de lasnaad), B, het scharnierend gedeelte (met kleiner gat) voor de trekveer van de pekkel monteren, C, 2de dunne bus monteren.
Daarna de achter-brug.
Met de lengte van de opvulbussen kan je uitzoeken in hoeverre de trekveer van de uitlaatdemper moet komen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum