Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Motorolie 4.3pk

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 14-11-2018 01:53:58    Onderwerp: Motorolie 4.3pk Reageren met citaat

Welk type motorolie lust een rond 4.3pk blok het liefst en hoeveel cc moet erin ?
Ik zie dat er vooraan het blok onder de cilinder een klein schroefje zit , ik begon gaan te denken vullen tot de olie daar uit loopt of zit ik er helemaal naast ?

Kan synthetische olie ook ?

Ik wil hier geen olie discussie uitlokken maar ik kwam wel eens een flandria foldertje tegen en daar werd het merk BP aangehaalt maar dat ging dan weer meer over mengsmering.
Bestaat dat merk eigenlijk nog wel ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 14-11-2018 17:28:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Origineel wordt SAE80 voorgeschreven en in de mijne giet ik zelf 10W40, maar blijkbaar werken beide types even goed.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 80

BerichtGeplaatst: 14-11-2018 19:45:13    Onderwerp: Reageren met citaat

@python : inderdaad, vooraan aan het blokje zit de oliepeil-schroef.

Gewoon je brommer met beide wielen op de grond zetten met het stuur tegen de muur zo recht mogelijk.
Dan olie ingieten (langzaam) tot de olie eruit loopt.
Naargelang hoe de motor in het frame hangt, is dit ongeveer 350 a 400cc.
Zo belangrijk is dat niet.
Wat wel aan te raden is, het blokje goed warm te rijden en dan de olie af te laten.

Ik gebruik (mineraal) versnellingsbak-olie van Eurol type SAE80W GL1 klasse.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 16-11-2018 14:57:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik had zoiets al gelezen in zo'n foldertje van die SAE80 maar ik dacht dat het een drukfout was !
Ik heb wel eens wat aan motoren gesleuteld maar dat is dan 4takt en die zou het er moeilijk mee hebben denk ik moest je er SAE80 opdoen .
Nu ik er bij stilsta is het misschien helemaal niet zo ongebruikelijk , SAE80 is een versnellingsbak olie en achterin het het flandria blok zit eigenlijk alleen maar de versnellingsbak .
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 16-11-2018 21:12:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb hem gevonden !
Laughing
https://www.2ememain.be/collections/marques-objets-publicitaires/objets-de-publicit%C3%A9/1950-bp-energol-twee-takt-429813456.html
Best wel duur voor een litertje olie Whistle
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 18-11-2018 17:56:51    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb het altijd wat raar gevonden dat men origineel SAE80 voorschreef terwijl dit in feite een olie is voor versnellingsbakken bij auto's dus zonder natte-platen koppeling, maar ok, er zijn hier genoeg mensen die wel die olie gebruiken zonder slechte ervaring op de goede werking van de koppeling.

Bij de automaatjes werd origineel Total Fluide 'F' voorgeschreven welk volgens mijn persoonlijk contact met iemand bij Total in feite hetzelfde is als dezelfde 10W10 olie die bij talloze automaten van andere merken wordt voorgeschreven terwijl ja... alle tandwielen en lagers in het blok zijn niet anders dan bij een versnellingsblok, de koppelingsplaten in een automaat zijn net dezelfde als in een versnellingsblok. Mss zou ik echt wel eens de test moeten doen om op een automaat SAE80 te gieten of 10W40 en zien of er werkelijk verschil is op de goede werking van de koppeling, want daar gaat het bij dit soort debatten meestal om. Hoe vaak ik al niet dingen heb gehoord in de trend van:

-O jee, mijn koppeling slipt en mijn koppelingsplaten zijn nochtans nog dik genoeg!

Welke olie heb je op je blok?

-euhm, 20W50

Ah ja, manee, je moet er 15W40 op doen en het zal opgelost zijn!



Ik zeg: yeah, right! Rolling Eyes
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 18-11-2018 18:37:43    Onderwerp: Reageren met citaat

python schreef:
Ik heb hem gevonden !
Laughing
https://www.2ememain.be/collections/marques-objets-publicitaires/objets-de-publicit%C3%A9/1950-bp-energol-twee-takt-429813456.html
Best wel duur voor een litertje olie Whistle


Allé, ik heb er zo nog wel een paar staan, maar dit is natuurlijk wel tweetakt-olie om bij de benzine te mengen, niet voor het motorblok! Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 19-11-2018 00:17:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Die laat je waarschijnlijk lekker op schap staan in plaats van erin te gooien Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum