Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Tom D'haese Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 30 Apr 2017 Berichten: 13
|
Geplaatst: 09-06-2017 17:57:48 Onderwerp: Stuur Flandria kingline |
|
|
Hallo iedereen,
Ik heb een flandria kingline gekocht en gedemonteerd.
De bovenplaat van het stuur hebben ze echter met popnagels (poprivetten) vastgemaakt aan het stuur.
Kan iemand me vertellen waar die 2 stukken (bovenplaat en stuur) origineel aan elkaar waren vastgelast?
Bedankt!
Tom[/img] |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 11-06-2017 08:21:34 Onderwerp: |
|
|
Ik zou eerder zoeken naar een ander stuur. Die zijn nog wel te vinden. Ik heb er jammergenoeg een tijdje geleden nog eentje met het oud ijzer meegegeven. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Tom D'haese Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 30 Apr 2017 Berichten: 13
|
Geplaatst: 11-06-2017 10:31:52 Onderwerp: |
|
|
Dat lijkt me niet nodig om een nieuw stuur te zoeken.
Het stuur zelf is in perfecte staat, juist 2 poprivetten op een zichtbare plaats.
Die 2 kleine gaatjes kan ik wel toelassen en vlak zetten.
Alvorens ik de poprivetten eruit haal wil ik de onderkant en de bovenkant samenlassen. Dat lijkt me gemakkelijker nu ze nog goed gepositioneerd zijn.
Indien er iemand een foto heeft van een onderkant waar ik kan zien waar ze aaneen zijn gelast, mag die foto me steeds doorgestuurd worden via mail (dhaese.tom@hotmail.com).
Bedankt |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 11-06-2017 10:46:40 Onderwerp: |
|
|
Die twee gaten voor de rivetten zijn origineel. Daar hoort een chroom strip op die met die twee rivetten is vastgezet. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Tom D'haese Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 30 Apr 2017 Berichten: 13
|
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 11-06-2017 12:20:57 Onderwerp: |
|
|
Nu zie ik het, dat is inderdaad niet origineel. Vind je geen sporen van puntlassen op de bovenplaat? _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Tom D'haese Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 30 Apr 2017 Berichten: 13
|
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 12-06-2017 21:46:59 Onderwerp: |
|
|
Voor 1965 werd Flandria in Nederland verkocht als Avaros. Bij een Avaros Kingline werd met twee blindklinknagels het logo van Avaros vast gezet. Vandaar die twee gaatjes. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Theo Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 29 Jul 2013 Berichten: 34 Woonplaats: ravenstein
|
Geplaatst: 13-06-2017 09:01:43 Onderwerp: |
|
|
Hallo Tom Hierbij wat foto's over de lassen op een king stuur.
Groet Theo
http://imgur.com/a/be3lg |
|
Terug naar boven |
|
|
Tom D'haese Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 30 Apr 2017 Berichten: 13
|
Geplaatst: 13-06-2017 17:32:27 Onderwerp: |
|
|
Theo, bedankt voor de foto's, hiermee kan ik verder!
Rekord, bedankt voor de info.
Nu is de vraag natuurlijk of mijn Hollandse kingline de Luxe (indentificatienr: 05895) een Avaros of Flandria is?
Zou ik dat ergens kunnen vinden aan de hand van het identificatienummer?
Het logo op de beenbeschermers en de stickers op de brommers zeggen Flandria. Natuurlijk is deze brommer al eens opgeknapt maar niet goed. Overal met hars en wat plamuursel opgevuld. Dus misschien hebben ze er ook de verkeerde stickers opgekleefd.
De wielen zijn alleszinds 19'' , wat bewijst dat het een Hollandse 'Flandria' is...
Op het eerste zicht lijkt hij ok, maar bij het demonteren heb ik toch al veel problemen vastgesteld.
Momenteel hebben de meeste onderdelen al een electrolyse-bad gekregen, een citroenzuurbad en de vijzen, bouten, tandwiel, naven,... zien er als nieuw uit. Binnenkort zal ik alle onderdelen dan verzinken, dan kunnen deze onderdelen er weer voor 20 jaar tegen.
Als het project iets verder gevorderd is, zal ik eens foto's op het forum plaatsen.
Zijn dit dan wel de correcte sierplaatjes achteraan het achterlicht?
Op sommige foto's van Avaros kingline zie ik op de beenbeschermers het logo 'Super 8' staan, is dit dan het correcte?
Wat denken jullie, moet ik hem restaureren als een Flandria of Avaros?
Advies en tips welkom!
http://nl.tinypic.com/r/23jl4k7/9
http://nl.tinypic.com/r/359w9jt/9
http://nl.tinypic.com/r/zvv8kl/9
http://nl.tinypic.com/r/2zeyzh2/9
http://nl.tinypic.com/r/2mrcmqv/9
http://nl.tinypic.com/r/flx7is/9
http://nl.tinypic.com/r/qqblgh/9
Thanks
Tom |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 13-06-2017 18:50:27 Onderwerp: |
|
|
Aan de foto's te zien is dit een Flandria. Een Avaros is er alleen geweest met rechthoekige koplampring en geen vierkante. Dat is zowat het enige waaraan je het verschil kan zien bij een King tussen een Avaros en een Flandria. Waarschijnlijk hebben ze dat stuur van een Avaros vandaan tijdens de eerste restauratie. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 14-06-2017 13:12:08 Onderwerp: |
|
|
Dit is volgens mij toch origineel een avaros ,als je te werk gaat op de onderdelen die aanwezig zijn.
Aan volgende onderdelen te zien : grote 19" wielen, treeplank voor rijwind gekoelde cilinder (meestal op kingline), gashandvat met chokeknop voor gasschuif te laten zakken voor kleine encarwi, rond achterlicht enz...
Moeilijk te zien op foto, maar volgens mij staat er een encarwi carburator op?
De naam Avaros is gebruikt tot 1965, en toen was de vierkante lamp toch al juist in gebruik.
Het logo "super 8" is alleen gebruikt voor de oudere modellen van de kingline, in principe de voorganger van de bekende Flandria king-kingline reeks. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 14-06-2017 21:49:51 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad met vierkante koplamp kan ook een Avaros zijn, maar een Flandria King in Nederland had ook 19" wielen. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Tom D'haese Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 30 Apr 2017 Berichten: 13
|
Geplaatst: 15-06-2017 21:54:32 Onderwerp: |
|
|
Dus als ik het goed begrijp heeft de Flandria kingline geen encarwi carburator, maar Dellorto? En is de Encarwi enkel bij Avaros?
Heeft de Flandria kingline steeds een snor achterlicht en bij Avaros was dit een rond achterlicht?
En heeft Flandria kingline steeds 17 wielen en Avaros 19? |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 15-06-2017 22:14:16 Onderwerp: |
|
|
Een Belgische Flandria king heeft origineel een Bing 15mm carburator, omdat deze in Belgie wettelijk harder konden rijden.
De avaros of kingline uit Nederland hebben afgestelde blokken voor de 40km wetgeving en meestal staat daar een kleine encarwi of een kleine bing op.
In ieder geval zeker geen dellorto!
Op jou foto van het gashandvat met "chokeknopje" ipv chokehendeltje dat voor de Belgische king gebruikt is, denk ik dat een encarwi gemonteerd staat?
De Belgische King heeft inderdaad de snor, de Nederlandse versie met het klein rond achterlichtje, de snor was wettelijk niet goed gekeurd in Nederland (ivm reflector) terwijl de snor toch meer licht geeft
In Belgie hadden de eerste plaatbrommers waaronder de superia-iris-masjestic-consul-king tot ongeveer midden jaren 60' ook de 19" wielen, terwijl in Nederland die 19" wielen wat langer gebruikt zijn, waarschijnlijk ook wetgeving? |
|
Terug naar boven |
|
|
|