|
Flandria Forum Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
|
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
FLAN3A Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 24 Mrt 2017 Berichten: 1
|
Geplaatst: 24-03-2017 13:17:19 Onderwerp: Inschrijving 49 cc |
|
|
Flandrialiefhebbers
Ik ben nieuw op het forum. Sinds kort ben ik eigenaar van een Consul en wens deze in te schrijven als oldtimermotorfiets.
Evenwel gaat men er sinds enige tijd van uit dat een bromfiets 49 cc dient geregulariseerd als motorfiets wanneer het voertuig een snelheid haalt van + 45 km/h.
Ik ben echter de mening toegedaan dat er geen regularisatie van brom- naar motorfiets nodig is en baseer me daarbij op volgende definities:
1. Geconsolideerde wetgeving KB 10 oktober 1974, Hoofdstuk 1, Art. 1§1.2°:
.. "motorfiets": elk tweewielig voertuig ... uitgerust met een motor van meer dan 50cm³; indien het een motor met inwendige verbranding betreft en/of met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/h.
Opmerking: het gaat hier in essentie om motorvoertuigen van + 50cc die geconstrueerd zijn om een snelheid van + 45 km/h te halen. Er is echter het woord "of" dat de tweede mogelijkheid biedt de motorfiets te definiėren met name: elk tweewielig voertuig ... met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van meer dan 45 km/h.
Heel wat Flandriarijders kunnen aan de hand o.m. de Claeys-handleidingen aantonen dat onze constructeur initieel hun tweewieler heeft ontworpen met het oog op het halen van een snelheid die hoger ligt dan 45 km/h.
2. Geconsolideerde wetgeving KB 01 december 1975, Titel 1, bepaling 2.18:
... " Motorfiets", elk tweewielig motorvoertuig met of zonder zijspanwagen en dat niet beantwoordt aan de bepaling bromfiets.
Beide definities sterken me dus in de overtuiging dat we met onze Flandrias, die geconstrueerd zijn voor de invoering van de snelheidsbeperking en op het moment van de wetswijziging, zonder opgevoerd te zijn, een snelheid haalden van + 45 km/h reeds dienden aanzien te worden als motorfietsen. Het blijft een feit dat de DIV zich nog steeds baseert op de cilinderinhoud van + 49 cc om een motorfiets te definiėren. Naar mijn mening is het niet de cilinderinhoud doch wel de initiėle, aantoonbare maximumsnelheid die de constructeur van het voertuig voorzag welke bepalend is of we al dan niet spreken van een motorfiets.
Me baserend op voorgaande redenering heb ik recent de DIV een verzoek gericht me de procedure mede te delen om mijn voertuig, dat ik bewust geen bromfiets noem, in te schrijven als motorfiets. De lokale politiezone deelt mijn zienswijze en doet ook nog verdere navraag.
Welke zijn jullie recente ervaringen omtrent het thema?
[/i] |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 24-03-2017 17:13:58 Onderwerp: |
|
|
Als je de letter van de wet volgt, is het inderdaad zo dat je niet anders zou kunnen dan je Consul als motorfiets in te schrijven, doch ik vraag me sterk of of je je met je Consul wel veilig op de rijweg kan begeven met de amper echte 55km/h die hij zal halen (ik zeg 'echte' want de teller zal mss wel 65 aantonen op maximumsnelheid).
Een kennis van me heeft zijn King als motorfiets ingeschreven en kan dus niet anders dan tussen de auto's en vrachtwagens rijden en ik kan je verzekeren: hij voelt zich allesbehalve op zijn gemak. Een Aixam of Ligier wordt al bijna van de weg gereden en allesbehalve respectvol benaderd door het snellere verkeer, laat staan een tweewieler die aan 55 per uur voor de wielen rijdt van de immer gehaaste Vlaming... |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 24-03-2017 23:01:49 Onderwerp: |
|
|
Ik rij al jaren met een Flandria ingeschreven als motorfiets. Ik kan met een gerust hart sneller als 45. Verzekeringsgewijs sta je dan ook sterker. Rijden op het fietspad heeft ook zo zijn nadelen. Denk maar aan bestuurders die een straat inrijden zonder te kijken of er al dan niet fietsers/bromfietsers aankomen, het nog tragere verkeer dat zich op het fietspad bevindt, dode hoek bij vrachtwagens. Je moet je snelheid op het fietspad beperken, anders wordt het ronduit gevaarlijk.
Als er oude wetgeving mee gemoeid is wordt het altijd een onduidelijke materie met een grijze zone waar je niet wijzer uit wordt. Ik geloof er ook wel in dat een brommer die voor een bepaalde datum is geproduceerd niet zou moeten voldoen aan de snelheidsbegrenzing van 45 km/h. Het zou ook zo zijn dat je niet sneller mag dan 45 maar je bromfiets er wel toe in staat kan zijn. Probleem zit hem dan om te bewijzen aan meneer de agent dat je brommer ouder is dan de datum waarin de snelheidsbeperking, in eerste instantie 40 km/h, is ingegaan. Het moeten duidelijke bewijzen zijn, liefst in de vorm van een GVA. Maar laat het nu net dat document zijn dat je niet in handen hebt. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
|
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum Je mag niet stemmen in polls in dit subforum
|
Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
Powered by phpBB
immo op Realo Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum
|