Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

The King is alive!
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Restauratieverslagen/Projecten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 10-02-2016 22:08:34    Onderwerp: The King is alive! Reageren met citaat

Ook ik neem even de tijd om "de restauratie" van de onlangs aangekochte Flandria King met jullie te delen.
Het plaatwerk van deze King heeft 'de tand des tijds' goed doorstaan. Enkel het linkerachtervleugeltje is erg aangetast door roest. Dat moet dus nog vervangen worden. Ook zijn er hier en daar nog wat dingetjes die aangepakt moeten worden.



Flandria Tuning!

De rechtermotorplaat ontbrak wel en dat baarde me wel wat zorgen want veel mensen vertelden me dat dit ontbrekende stukje plaatwerk bijna niet te vinden is en vaak ook erg duur. Als bij toeval had ik het al beet na een weekje zoeken. Het stukje plaatwerk is al gestraald en moet nog wel gelakt worden maar dat komt wel in orde!



De brommer was nu compleet dus de koop kon doorgaan. De verkoper leverde hem netjes voor de deur af, dat viel dus ook mee. Ik wist dat de brommer niet reed. Hij draaide wel stationair maar viel dood wanneer je schakelde naar 2de/3de versnelling. Dit probleem wilde ik eerst aanpakken vooraleer ik aan een grote poetsbeurt wilde beginnen...
Dus eerst maar eens de carburateur opengehaald en doorgeblazen en vervolgens de uitlaat gedemonteerd om te kijken of die niet dicht zat.



Dat bleek niet het geval te zijn. Dan maar eens naar de benzinetank (en de inwendige roest) kijken.
Eerst benzine aflaten en dan kraantje verwijderen. Nou moe!



Nog even naspoelen en ja hoor...er zit nog veel roest in de tank!



Ik was nu wel erg benieuwd of ik de King nu wel aan de praat zou krijgen. Dus toch maar nieuwe benzine erin (niet te veel want ik ben van plan om de tank te gaan behandelen) en ook een juiste bougie.
En ja hoor, na 1 trap kunnen we de eerste meters rijden. Ook het schakelen gaat goed, de brommer valt niet dood. Met andere woorden: the King is alive! Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 11-02-2016 11:43:24    Onderwerp: Reageren met citaat

Moest het je interesseren, ik heb nog een nieuwe reflector voor onder het achterlicht.
Is het lakwerk op de koplampkap nog origineel? Dit lijkt me te donker te zijn.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 11-02-2016 13:14:58    Onderwerp: reflector Reageren met citaat

Ik denk dat die behuizing al een keer een nieuwe kleur gekregen heeft in het verleden. Moet die hetzelfde (donker)grijs zijn als het plaatwerk?
Ik heb wel interesse in de reflector. Stuur maar eens een foto + vraagprijs naar bartbusje@hotmail.com
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 11-02-2016 14:14:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Koplampkap moet inderdaad dezelfde kleur hebben als het donkergrijs op het achterspatbord en motorplaten.

Ik zal je een mail sturen met foto's van de reflector
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 11-02-2016 21:54:16    Onderwerp: Tank ontroesten Reageren met citaat

Vandaag verder bezig geweest met de King. Ik heb me vooral bezig gehouden met het ontroesten van de tank. Daarvoor gebruikte ik onderstaande materialen:



Ik las op het internet heel veel over het ontroesten van losse benzinetanks waarbij vooral de "betonmolenstrategie" / "kiezelsteentjesstrategie" / "vijzenstrategie" aan bod kwamen. Ik koos echter voor de "Rustyco-strategie". Een flesje Rustyco koop je bij een automaterialenzaak beginnend met een B, je lengt het aan met water en giet het in je afgedopte tank. Eerst heb ik natuurlijk de tank goed ontvet en heel veel gespoeld om alle losse roest/drap zoveel mogelijk te verwijderen. Ik gebruikte ook enkele borstels om van bovenaf en onderaan lekker te 'koteren'. Er kwam zo ook al heel wat losse roest uit de tank.
Vanavond heb ik de tank dan helemaal gevuld met de Rustyco en water. Ik gebruikte warm water omdat dit het proces wat versnelt. Ik laat het product nu 2 dagen zijn werk doen.
Wordt vervolgd...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 20-02-2016 13:06:15    Onderwerp: Update Reageren met citaat

Ondertussen zijn we al weer wat verder.
De tank is ontroest en staat nu te drogen.
De Rustyco heeft zijn werk goed gedaan. Ik heb het product wel 2 keer enkele dagen laten weken in de tank en daarna nogmaals flink gespoeld met het product. Er kwamen nog veel losse roestdeeltjes uit de tank. Ik filterde dus steeds de vloeistof zodat ik die weer zuiver in de tank goot. Ik denk dat de tank nu bijna volledig vrij is van roestdeeltjes. Ik vond ook nog een verrassing in de tank. Bij het spoelen kwam er plots geen vloeistof meer uit de aansluiting van het kraantje. Het originele filtertje bleek precies voor het gat te zitten en kwam er mooi uit! Vermoedelijk is dit in het verleden losgeraakt van het kraantje en heeft men er een ander kraantje + filter opgezet. Het kraantje dat er nu opzit is niet origineel. Misschien kom ik dat ooit nog wel eens tegen...

In het verleden had er iemand de witte biezen op het achterspatbord overschilderd met een borstel en met de vrije hand Shocked Dat zag er dus niet uit. Daarom probeerde ik die lak te verwijderen in de hoop om de originele witte biezen weer terug te krijgen. Ik gebruikte hiervoor verfafbijt.
VOOR


NA



Ik vind dit wel een verbetering, jammer genoeg niet alle originele biezen kunnen behouden maar zoals het nu is, past het wel bij de brommer. Een nieuwe strakke bies zou op de verweerde lak een beetje misstaan, denk ik.
Ik heb de verweerde lak van dit deel van de brommer daarna bewerkt met een zachte 'compound'. Ik las op veel fora dat er vaak Commandant 4 voor gebruikt werd maar dat leek me wat te hard. De lak voelt nu weer gladder aan.

Ook het zadel al eens gepoetst


Ga nu proberen de elektriciteit te ontwarren. Ik vond op het forum ook al het schema. Ik merkte al wel dat er bij de schakelaar veel meer draden te zien zijn...dat belooft (met mijn beperkte kennis van elektriciteit) Laughing
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 22-02-2016 22:23:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Goed bezig! Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Johan
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 16 Okt 2012
Berichten: 418

BerichtGeplaatst: 24-02-2016 14:09:26    Onderwerp: Reageren met citaat

Dat komt precies dik in orde die King Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
martin
Flandria-Sleutelaar


Geregistreerd op: 09 Mei 2015
Berichten: 122
Woonplaats: Zwevezele

BerichtGeplaatst: 24-02-2016 18:08:47    Onderwerp: doe zo voort . Reageren met citaat

alles ziet er weer goed uit, doe zo voort .
je ben zeer goed bezig !!!!!

ja dat schema op het forum is zeer goed voor uw, en de elektriciteit van de King .


martin Very Happy Very Happy Very Happy
_________________
mijn bromfietsen zijn vijf polo's uit 1976
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 28-02-2016 21:30:16    Onderwerp: Vervolg Reageren met citaat

Dit WE toch de tijd gehad om verder te doen aan de King. De behuizing van de koplamppot geschuurd en in een grijstint gespoten. Het glaasje heeft origineel 2 bolmoeren denk ik, dat moet nog aangepast worden.

oude kleur en nog niet gepoetst



Daarna de elektriciteit met behulp van het schema van Daytona nagelopen. De originele zwarte en gele draad ook opnieuw aangesloten zoals het oorspronkelijk was. Zoals reeds eerder gemeld waren deze door een vorige eigenaar doorgeknipt. Ook de stuurschakelaar eens uit elkaar gehaald en alles nagekeken en correct aangesloten. De ontroeste tank weer gevuld en gaan testrijden. Conclusie: voorlamp brandt in 2 standen Very Happy, achterlicht nog niet getest door gebrek aan lampje. Maar de kortsluitdraad doet niet wat hij moet doen. Brommer valt dus niet stil door knop in te duwen. Dan maar stilgelegd door benzinekraan te sluiten... Ook de kilometerkabel weigert dienst. Weet dus nog niet welke snelheid de King haalt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 26-03-2016 19:07:01    Onderwerp: vervolg Reageren met citaat

Ondertussen zijn we weer wat verder... Alle elektriciteit werkt weer zoals het hoort. Ook de kortsluitknop doet het nu. Bij de laatste testrit deed de snelheidsmeter het goed maar op een bepaald moment begon hij erg uit te slaan en dan deed hij niets meer. Dat moet ik nog een keer nakijken.

Ondertussen, via de BFOV, ook de papierwinkel aan het in orde brengen voor de juiste motopapieren.

Voor het lakken van de motorbeplating ben ik nog op zoek naar de juiste kleur(nummers). Via de carrossier hebben we de originele kleuren proberen te scannen maar door de vergeelde/verweerde vernis en verf levert dat niet het goede resultaat op.
Kan iemand mij hierbij helpen? Nogmaals dank!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 22-06-2016 18:28:17    Onderwerp: We zijn er ...... bijna. Reageren met citaat

Ondertussen niet zo heel veel tijd gehad om verder te klussen. Ik heb wel de papierwinkel in orde gebracht en heb sinds vorige week de nummerplaat en de papieren in mijn bezit. Vandaag heb ik ook de olie uit de versnellingsbak afgelaten en vervangen door nieuwe. Ik wist echter niet welke hoeveelheid erin moest. We kregen de bout ter hoogte van de cilinder niet los om het niveau in te schatten. Hebben er 0.5 l ingegooid... Gevolg: enorme rookontwikkeling bij rijden! Kan de versnellingsbakolie dan toch in het motorcompartiment komen? Zit er dan een dichting ofzo? We hebben dan heel wat olie afgelaten, uitlaat schoongemaakt en nog wat laten uitroken. De King rookt nu niet meer. Weet er dus iemand hoeveel olie er moet?
Nogmaals dank!

Bart
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 23-06-2016 08:29:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Normaal moet er een halve liter in. Versnellingsbakolie hoort niet in de cilinder terecht te komen. Misschien dichting tussen twee carterhelften gescheurd of oliekeerring lek.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
bartbusje
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 10 Jan 2016
Berichten: 55

BerichtGeplaatst: 23-06-2016 17:29:25    Onderwerp: Olie Reageren met citaat

Nogmaals dank.
Dan zal er misschien toch een revisie zitten aan te komen.... Kan je me iemand aanbevelen die dit doet? Mijn kennis is daarvoor te beperkt. Ja kan me ook mailen op bartbusje@hotmail.com.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 24-06-2016 06:14:52    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb je een mail gestuurd. Wink
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Restauratieverslagen/Projecten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum