Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 20-02-2016 20:54:02 Onderwerp: Elektrische warboel |
|
|
Ik heb vandaag de elektriciteit van de King even nagelopen en stootte weer op een probleem Ik raadpleegde ook al het schema hier op de site maar ik kom er niet uit. Dit komt omdat er iemand in het verleden heeft liggen rommelen met de bekabeling (kleuren draad, koppelingen enz). Hopelijk kan er iemand mij helpen...
Ik heb een schema gemaakt van de stuurschakelaar om het probleem een beetje te duiden.
De grijze punten op het schema zijn duidelijk voor mij, denk ik. Ze zijn voor het voorlicht (2 standen). Aan de schakelaar zijn echter ook nog 3 andere draden (op het schema de blauw gekleurde punten) verbonden en die lopen verder richting motorblok. Ze komen aan het blok uit in een 'suikertje'. Vandaaruit gaat de oranje draad over in een gele draad die verderloopt naar het achterlicht. De blauwe en gele draad zitten gewoon in het 'suikertje' en zijn verder niet verbonden. Er is ook een zwarte draad (massa) die vanuit het achterlicht naar hier loopt en massa maakt aan een beugel van een beenkap.
Uit het motorblok komen ook de originele draden (geel voor verlichting en zwart voor kortsluiting) maar ze zijn niet aangesloten. Op de onderstaande foto zijn ze bij elkaar gebonden.
Kan er iemand mij zeggen hoe ik alles weer aan elkaar koppel zodat het er weer een beetje origineel uitziet en hopelijk alles weer werkt zoals het zou moeten? |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 21-02-2016 13:10:56 Onderwerp: |
|
|
Ik zou toch vertrekken met de zwarte en gele draad die uit het blok komen.
Die gele draad moet je in het electrisch schema zien als de rode draad bij "dynamo"
Verder lijkt het schema toch duidelijk. Is een beetje puzzelwerk. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 22-02-2016 22:10:45 Onderwerp: |
|
|
Hopelijk helpt dit je wat vooruit?
|
|
Terug naar boven |
|
|
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 24-02-2016 08:34:56 Onderwerp: antwoord |
|
|
Bedankt Daytona, ik ga er in het WE mee aan de slag! |
|
Terug naar boven |
|
|
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 25-02-2016 22:56:13 Onderwerp: koplamp |
|
|
Vandaag even de tijd gehad om de koplamp verder te demonteren. Onderaan de chroomrand bevindt zich aan de binnenkant een veertje met vijsje. Dat veertje haakt in een gleufje in de chroomrand maar langs de binnenkant zat dat los.
Waar hoort dit vast te zitten en wat is de bedoeling van dat veertje?
Nogmaals dank |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 26-02-2016 13:02:24 Onderwerp: |
|
|
Bovenaan de koplampring zul je een knopje zien met een pinnetje onderaan dat uit het center staat. Dat dient om de lichtstraal bij te regelen (voor zoverre dit effect heeft, zul je wel merken, niet veel dus ). Nu, dat veertje onderaan dient dus om de lampunit naar achter te rekken zodat er een beetje spanning op komt zodat de unit kan kantelen als je het knopje bovenaan verstelt. |
|
Terug naar boven |
|
|
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 02-03-2016 16:10:07 Onderwerp: vervolg |
|
|
Ok, weten we ook weer. Nogmaals dank!
Ondertussen het probleem met de zwarte draad ook "opgelost"... De motor wilde niet uitvallen via de knop op de stuurschakelaar. Vandaag even geprobeerd om de zwarte draad, met draaiende motor, rechtsreeks tegen het blok te houden. Motor viel onmiddellijk uit. Probleem ziet dus in de stuurschakelaar. Knopje heeft zijn beste tijd gehad. Ik ga dus op zoek naar een vervanger! |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 02-03-2016 18:14:46 Onderwerp: |
|
|
Dat deel van de schakelaar gaat nog niet zo snel stuk hoor. Ik denk dat je best eerder uitmeet of je wel genoeg massa-overdracht hebt van de schakelaar op het stuur. Een extra draadje tussen gans het voorvorkgedeelte en het frame zelf is vaak ook geen overbodige luxe -ook om een goede werking van de verlichting te verzekeren trouwens. Als er bijv lak tussen de schakelaarbevestiging en het metaal van het stuur zelf zit, is dit genoeg om het zaakje te verstoren. Uiteraard moet je ook zien dat de draad tussen de aansluiting van het blok tot aan de koplampunit en van daar tot aan de schakelaar nergens onderbroken is. Gewoon door de weerstand te meten (die er niet mag zijn dus) van aan de aansluiting aan het blok en de aansluiting aan de schakelaar zelf en je weet genoeg. |
|
Terug naar boven |
|
|
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 05-03-2016 19:43:09 Onderwerp: vervolg |
|
|
Ik denk dat het probleem aan de aansluiting met het stuur zit Daytona. Ik vermoed een slecht contact door wat roest ofzo. Ik zie er ook wat kleine vonkjes als ik de korstluiknop induw en voel ook de stroom in mijn hand
Daarnaast monteerde ik vandaag ook een passend lampje in het achterlicht. Gevolg, achterlichtje brandde wel erg fel maar het voorlicht brandde nu niet meer! Dat deed het in de week wel. Volgens mij kreeg het achterlampje alle stroom binnen! Ondertussen is het achterlampjeglaasje zwart geworden...niet ok dus |
|
Terug naar boven |
|
|
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 06-03-2016 13:51:03 Onderwerp: vervolg |
|
|
Vanmorgen nog eens alle elektriciteit nagelopen en de reeds aanwezige extra massadraad gecontroleerd. Die bleek niet echt goede massa te maken. Eens dit verholpen was, brandde het voor- en achterlicht Yes! Enkel het probleem van de kortstluitknop aan de schakelaar moet ik nu nog aanpakken. |
|
Terug naar boven |
|
|
snoecksken Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 28 Dec 2015 Berichten: 25 Woonplaats: Lokeren
|
Geplaatst: 29-04-2016 22:31:49 Onderwerp: |
|
|
@daytona, het schema dat u heeft getekend, moet daar een weerstandje tussen of mogen deze kabels gewoon aangesloten worden zonder? |
|
Terug naar boven |
|
|
bartbusje Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 10 Jan 2016 Berichten: 55
|
Geplaatst: 30-04-2016 21:22:13 Onderwerp: elektricitieit |
|
|
Dag snoecksken
Bij mijn King was het zonder.
(Topicstarter) bartbusje |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 01-05-2016 12:50:16 Onderwerp: |
|
|
Een weerstand hoeft niet, maar als je lampen bv veel te fel branden, kan je dat eventueel doen. |
|
Terug naar boven |
|
|
5pkboy Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 544 Woonplaats: Maldegem
|
Geplaatst: 01-05-2016 21:35:51 Onderwerp: |
|
|
Een zekering mag er altijd tussen gezet worden. _________________ Eens Flandria, altijd Flandria. |
|
Terug naar boven |
|
|
snoecksken Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 28 Dec 2015 Berichten: 25 Woonplaats: Lokeren
|
Geplaatst: 02-05-2016 09:02:39 Onderwerp: |
|
|
Is ondertussen al aangesloten zonder weerstand ertussen (adhv de schema's hier, bedankt!) en voorlopig is er nog geen enkel lampje gesprongen... |
|
Terug naar boven |
|
|
|