Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Problemen in rolantie automaatje

 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Steiner
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 17 Feb 2015
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 05-03-2015 20:42:17    Onderwerp: Problemen in rolantie automaatje Reageren met citaat

Flandria liefhebbers

Zit met het volgende probleempje. Heb een automaatje onder een SP die niet in rolantie kan blijven. Motor draait goed en reageert vlot op gas geven. Echter als je gas laat vallen om te stoppen, blijft de koppeling gelijk hangen en heeft deze dan geen macht om rond te krijgen en valt stil. Of bij stilstand wil hij koppelen en trekt hij dus vooruit.

Koppeling al volledig vervangen met deze uit een ander blokje, maar tevergeefs. Koppeling ook eens uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat er een stukje tussen zat, maar niks is minder waar ...

Iemand die dit probleempje kent en de oplossing weet? Ik vermoed dat de veren te slap zijn om de platen terug open te duwen, maar met de andere koppeling is het hetzelfde. Lijkt me dan te toevallig.


Alvast merci!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 05-03-2015 20:57:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Dit is een vrij gekend fenomeen op de automaatjes en die veren hebben er idd mee te maken, maar ook de compressie en afstelling van de ontsteking. Ik heb een automaatblokje waar ik een 4,3pk cilinder heb op gemonteerd en bij deze heb ik extra veertjes bij gestoken omdat ze te snel begon te koppelen. Daarvoor moet je uiteraard de koppeling volledig uit elkaar halen en de tussenplaten aanpassen, maar dit zou in jou geval ook een oplossing kunnen zijn. Ik heb dit zelf wel nog nooit uitgeprobeerd op een automaatje die met dat probleem zat.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Steiner
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 17 Feb 2015
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 10-03-2015 21:07:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Waar kun je nog zo'n setjes veren kopen voor deze koppeling?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 10-03-2015 22:35:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Heb nog een complete koppeling nieuw liggen.
Welke olie gebruik je ? Er hoort rode ATF olie voor automatische versnellingsbakken in.
Met gewone motorolie kan je dit fenomeen ook wel eens voor hebben.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Steiner
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 17 Feb 2015
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 11-03-2015 08:22:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb er SAE30 olie in gedaan van Castrol (doe ik ook bij mijn Vespa's).

Is die ATF olie meer viscues misschien. Eens kijken om zo'n te bestellen en testen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 11-03-2015 10:46:02    Onderwerp: Reageren met citaat

ATF-olie heeft als viscositeitsgraad 10 dus vrij dun, maar dat is SAE30 eigenlijk ook wel. Het kan helpen door te vervangen met ATF, maar is niet zeker dat het euvel daarmee zal verholpen zijn en verwacht al zeker geen resultaat bij de eerste poging(en).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Steiner
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 17 Feb 2015
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 11-03-2015 13:06:39    Onderwerp: Reageren met citaat

En als ik de veren eens vervang. Ik kan de bestaande veer opmeten en een gelijkaardig model opzoeken bij leveranciers of zijn er replica veren ergens ter beschikking voor dit type koppeling?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Steiner
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 17 Feb 2015
Berichten: 7

BerichtGeplaatst: 17-04-2015 11:38:09    Onderwerp: Reageren met citaat

Daarnet nog even tijd gehad voor de Flandria. Bij deze eens de ontsteking gecontroleerd, maar die is in orde. Wat ik wel opmerk is dat, als ik met de hand het vliegwiel verdraai, het achterwiel meteen meedraait. Volgens mij is die koppeling de grote boosdoener met misschien in combinatie de SAE30 olie.

@chrisflandria: hoeveel vraag je voor je koppeling
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 17-04-2015 19:42:36    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo Steiner,

Zal je een PB sturen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
carlo
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 07 Feb 2016
Berichten: 6

BerichtGeplaatst: 10-05-2016 15:25:24    Onderwerp: Koppeling automaat Reageren met citaat

Hallo, kan iemand mij zeggen waar ik 6 veertjes kan krijgen voor de koppeling ?Is de koppelingsplaat die in dit blokje zit dezelfde als in een blok met versnellingen, die past er namelijk in?
Graag had ik geweten of iemand weet welke rollagers en dichtingen er in dit blokje zitten ,er is namelijk speling op de krukaslager kant koppeling,ik zou dan ook tezelfdertijd alle lagers vervangen.Het betreft een futura van 65´
Motorblokje type 8108 A. Iemand enig idee hoe het komt dat de koppelingsplaat in stukken is en de veren stuk zijn gedraaid
vr grt
carlo
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum