Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 03-04-2016 12:10:08 Onderwerp: Nieuwe gebruiker, sp547 |
|
|
Hallo iedereen
Ik ben sinds enkele weken helemaal gepassioneerd door het merk Flandria. Na even zoeken heb ik een hele mooie SP547 gevonden die ik graag zou kopen. Ik weet echter niet wat hij mag kosten en waar ik op moet letten qua onderdelen etc.
De eigenaar vertelde mij dat het voorspatbord, de dubbele uitlaat en het sportstuur niet origineel zijn. De originele uitlaat en het originele stuur zijn echter inbegrepen in goede staat maar het voorspatbord niet. Ik voeg onderaan enkele foto's toe. De eigenaar zijn richtprijs is 1400 euro.
Alvast bedankt!
Groeten
Ben
foto: https://drive.google.com/file/d/0B6_a9jOoVeUGVkdSWUJzNjJiX3c/view?usp=sharing |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 03-04-2016 14:58:53 Onderwerp: |
|
|
Het zadel is ook niet het juiste. In Frankrijk (en dit is een Franse SP) werd de dubbele uitlaat wel degelijk gemonteerd op de 547 in bepaalde uitvoering. |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 04-04-2016 10:39:56 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de informatie!
Als ik deze zou gaan bezichtigen, zijn er dan belangrijke aandachtspunten waar ik op moet letten? En is 1400 euro een eerlijke prijs? Ik ken helaas niets van de prijzen en ik heb ook nog nooit een SP zien passeren. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 04-04-2016 12:19:09 Onderwerp: |
|
|
Voor de rest lijkt er wel zorg besteed te zijn aan de restauratie dus 1400 lijkt me nog niet zo overdreven. Dat zadel kan je eventueel mss nog omruilen en een origineel voorspatbord is niet onvindbaar. Zou in elk geval een must zijn om dat te veranderen, want dat wat er nu op zit, dat lijkt wel nergens op. Er mankeert ook nog een chroom beugeltje achteraan op het frame. |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 05-04-2016 00:10:25 Onderwerp: |
|
|
Ja dat spatbord trekt inderdaad echt op niets . Ik ga één van de dagen eens kijken. Heeft u misschien een foto van hoe een sp547 er helemaal ori uit hoort te zien? Dan kan ik die misschien meenemen. Nogmaals bedankt voor de info en hulp! |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 05-04-2016 12:22:52 Onderwerp: |
|
|
Deze heeft het originele zadel en het juiste voorspatbord. Je ziet ook het chroom beugeltje achteraan.
|
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 05-04-2016 13:38:47 Onderwerp: |
|
|
Ik heb nog zo'n gelijkaardig zadel maar dan voor het Record 4 frame. Komt van een Starline af met dezelfde tank. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 05-04-2016 13:58:09 Onderwerp: |
|
|
Oke! Morgen ga ik kijken, bedankt voor alle hulp en informatie!!
En "Rekord" heeft u een foto van dit zadel? |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 05-04-2016 16:11:47 Onderwerp: |
|
|
Stuur me een pb met je mail adres. Dan zal ik enkele foto's mailen. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 06-04-2016 22:47:30 Onderwerp: |
|
|
Vandaag ben ik gaan kijken, brommer is heel mooi, kleine deuk in de uitlaat wel en de lak is wat beschadigd door naft rondom de naftdop. Eigenaar vertelde mij wel dat het "typisch Flandria" was dat de segmentringen zeer snel verslijten waardoor het geen goede brommers zijn om veel mee te rijden. Ze waren volgens hem echter online nog te bestellen maar ik vind er geen. Hebben ze inderdaad die reputatie?
Ook vroeg ik me af of er veel kosten bij komen kijken om de papieren volledig in orde te krijgen, hij is van '73.
Alvast bedankt!
Benjamin
PS: Via de link zijn er wat meer foto's die ik genomen heb
https://drive.google.com/folderview?id=0B6_a9jOoVeUGUVJWbWRyMlFzd1k&usp=sharing |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 07-04-2016 13:26:01 Onderwerp: |
|
|
De segmentringen of zuigerveren verslijten op een Flandria niet sneller dan op een andere brommer hoor. Dat is gewoon quatsch. Uit die warrige uitleg zou ik durven afleiden dat de compressie op de bewuste brommer niet optimaal was? Ik weet niet of je dat gechecked hebt, maar indien wel en de compressie was niet zoals het hoort, dan zou ik de verkoper bij een eventueel volgend bezoek durven vragen om eens de cilinderkop af te nemen en de staat van de cilinderwand te controleren. Als hij dat weigert onder het voorwendsel dat hij dan meteen een nieuwe pakking zou moeten monteren, kan je er al gerust van uit gaan dat hij je iets voorliegt. Op zo'n cilinder zit namelijk geen koppakking en mocht hij beweren van wel, laat het hem dan maar eens bewijzen.
Ik wil je enkel waarschuwen: die zuigerveren zijn vlot te verkrijgen, maar zo'n cilinder is een andere zaak.
Nu ik meer foto's zie, bemerk ik ook bijvoorbeeld dat die eerste foto die je gepost hebt in je eerste bericht de 'mooiste' kant laat zien, zijnde met de mooiste uitlaat. Nu pas zag ik ook dat er twee smalle uitlaatpotten zijn gemonteerd en dit horen twee dikke te zijn. Er makeert trouwens aan de rechterkant ook de ophangbeugel en de beugel rond de uitlaat. Voor die prijs zou ik toch verwachten dat dit in orde zou zijn. Nog een minpunt dus.
Voorts heb ik ook iets vreemds opgemerkt bij de tankdop. De brommer is duidelijk herspoten geweest en het zou al kras zijn dat er nu al beschadiging door benzine zou optreden terwijl de moderne lak daar beter tegen kan dan vroeger. Ik vraag me daarbij dan ook af of het hier niet om een 'spuitbusjobke' gaat. In dat geval: laat die handel dan maar staan voor die prijs. Bovendien... dat model van tankdop is bij mijn weten nooit gemonteerd geweest op een 547. Op de foto zie ik een Italiaanse tankdop waarbij de aansluiting op de tank anders is dan bij de gebruikelijke 'cawi'-dop. Ik zou graag eens een foto zien van die tank met de tankdop er af. Ik weet het niet hoor, maar hoe meer details en foto's naar voren komen van deze brommer, hoe 'verdachter' ik hem vind.
Heeft hij de brommer eigenlijk laten draaien? Wil je niet volledig afschrikken, maar ik heb bijvoorbeeld nog maar pas een motor uit een Flandria mogen reviseren van iemand die zijn Flandria ook op het eerste mooie uitzicht had gekocht, maar de krukas was ingesleten en zijn carburator (dezelfde als op deze SP) was totaal VERsleten dus let daar vooral mee op. |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 07-04-2016 23:26:39 Onderwerp: |
|
|
Hij verkoopt hem met een extra blok dus das al sowieso 1 piston extra. Die beugel mist inderdaad zie ik nu ook, zijn dezz nog te krijgen?
Eigenaar heeft hem niet zelf gespoten zei ook dat er volgens hem geen goede lak was gekozen. Ik heb de brommer van de eerste trap kunnen starten en compressie leek me vrij goed. Of hoor ik deze op een andere manier te testen. De brommer reed ook vlot en goed, lekte wel een beetje olie langs de ene uitlaat.
Ik heb geen idee van de prijzen maar is dit geen eerder zeldzaam model?
Opnieuw bedankt voor alle info!! |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 08-04-2016 12:45:27 Onderwerp: |
|
|
Dit model werd slechts 1 jaar gemaakt, in 1974 (en dus niet 1973 ) maar erg zeldzaam zijn ze niet hoor. Dit was eigenlijk de opvolger van de 537 en de 527 (uit respektievelijk 73 en 72 en gold een beetje als het overgangsmodel naar de volgende generatie van de Record en de Starline. In 75 werden er wel nog 547's verkocht in Engeland.
Een beetje olie lekken aan een van de uitlaten, is vrij normaal te noemen. Het kan zelfs zijn dat de andere kant van de uitlaat is afgesloten aan het einde van de uitlaatbocht.
Als hij al vlot startte en goed reed, is dat alvast een geruststelling tenzij je natuurlijk ongewoon getik hoort vanuit het blok.
Dat achterste beugeltje heb ik nog liggen verchroomd. Zo'n ophangbeugels van en rond de uitlaat kan ik je bezorgen niet verchroomd. Best mailen als je interesse hebt, want in mijn priveberichten hier kan ik niet. |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 11-04-2016 17:50:19 Onderwerp: |
|
|
Ik kan je e-mailadres niet zien op je profiel. Zou je dit hier aub even willen droppen?
Ik hoorde geen getik en brommer reed vlot. Is 1400 euro nog steeds een eerlijke prijs wanneer de brommer zich in deze staat bevindt.
Eigenaar heeft nog een enkele uitlaat met grote pot die volgens hem de originele uitlaat is. |
|
Terug naar boven |
|
|
benjaminaerden Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 26 Mrt 2016 Berichten: 12
|
Geplaatst: 11-04-2016 19:57:50 Onderwerp: |
|
|
De banden (vooral de voorband) zijn lichtjes verduurd maar het profiel was nog oké. Is dit een groot probleem? |
|
Terug naar boven |
|
|
|