Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 24-02-2013 21:54:57 Onderwerp: Lager-bolletjes as stuur Flandria King + stuurslot |
|
|
Vandaag heel ijverig het voorwiel verwijderd en de voorvork moest er ook aan geloven (anders kun je het voorspatbord niet afnemen). Maar bij het verwijderen van de voorvork ging het natuurlijk mis. Ervan uitgaande dat de as van het stuur door volwaardige lagers gaat kwam ik al gauw van een kale kermis thuis toen ik de bolletjes hoorde vallen... Zo veel mogelijk heb ik er proberen weer te vinden. Daarom nu mijn vraag. Hoeveel bolletjes zitten er precies in de lagering van de stuuras (boven en onder). Er passen er precies 23 in per kant, maar heb nog maar 43 bolletjes... (ik vermoed dat ik er een paas mis, maar misschien zaten er niet meer in)
Kunnen een paar bolletjes minder kwaad? Of is dit een standaard te verkrijgen maat? Al maak ik me meer zorgen hoe ik dat weer in elkaar zal krijgen. De bolletjes in vet op hun plaats vast zetten en dan hopen dat tijdens het monteren ze er niet weer uitvallen, of hoe doen jullie dat?
En nu we toch zo ver zijn heb ik nog een vraagje over het stuurslot waarvan ik natuurlijk geen sleutel heb (foto hieronder) . Is pick-locken een idee, Of moet je dat uitboren? En belangrijker nog, zijn ze nog te vinden zo'n stuurslot?
|
|
Terug naar boven |
|
|
toine janssen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 05 Feb 2012 Berichten: 55 Woonplaats: Echt (Nederland)
|
Geplaatst: 24-02-2013 22:28:17 Onderwerp: |
|
|
Zelf ga ik altijd naar de fietsenmaker en die heeft van die balhoofd lagers in vele maten. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 25-02-2013 08:05:10 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de info! Een dezer dagen de fietsenmaker opzoeken. Dit ziet me er heel wat eenvoudiger uit om te monteren.
Nu ben ik nog benieuwd wat te doen met het stuurslot hoe het te verwijderen en of deze nog te vinden zijn (of zijn er een reeks standaard sleutels die passen?) |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 25-02-2013 12:15:56 Onderwerp: |
|
|
Als je zoiets monteert, moet je er rekening mee houden dat je, doordat er minder kogeltjes zijn, maar belasting op een kleinere oppervlakte zet in je balhoofdringen waardoor deze sneller gaan inpitten en je het fenomeen gaat krijgen dat je stuur in schokjes gaat bewegen als je het verdraait met het voorwiel van de grond. 'Niet zo erg toch?', denk je dan mss maar op den duur gaat dit zich manifesteren in weggedrag waarbij je constant moet gaan bijsturen omdat de brommer zijn 'eigen weg gaat zoeken'. Wat je wel kan doen om de ontbrekende kogelruimtes op te vullen, is zo'n fietslager (want deze zijn eigenlijk voor een fiets bedoeld) kopen en er de nodige kogeltjes uithalen. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 25-02-2013 12:26:37 Onderwerp: |
|
|
Dan misschien toch best proberen de volledige ruimte weer volledig met kogeltjes op te vullen. Klinkt heel logisch wat je zegt ivm de belasting. En ik wil natuurlijk opteren voor de meest duurzame oplossing. Het aantal van 23 kogeltjes per ring klopt ? (dus de hele balhoofdring opvullen) Of moet je een bepaalde ruimte vrij laten?
Om het weer te monteren met enkel kogeltjes, is dat een goede manier om ze in vet trachten vast te leggen? Ik zou anders niet weten hoe ik dat het beste zou kunnen aanpakken maar daar hebben jullie waarschijnlijk al wel de nodige ervaring mee. |
|
Terug naar boven |
|
|
philippe Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 171
|
Geplaatst: 25-02-2013 12:54:24 Onderwerp: |
|
|
ik geloof dat je daar wat kopervet voor kunt gebruiken. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 25-02-2013 19:32:33 Onderwerp: |
|
|
Heb hier nog een tube Bosch "Wälzlagerfett" liggen, speciaal voor de smering van lagers, zal proberen of het daarmee lukt wanneer ik de boel weer ga monteren. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 25-02-2013 19:42:20 Onderwerp: |
|
|
Kopervet gebruik ik eerder zelf bij hittegevoelige onderdelen zoals cilinderkopmoeren/bouten, uitlaatbevestiging enz... Het smeert natuurlijk wel maar is eerder bedoeld voor statische onderdelen omdat het nogal droog van samenstelling is en bij beweging 'zich in een hoekje nestelt'. Gewoon licht lagervet is perfekt voor balhoofdlagers. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 25-02-2013 20:49:03 Onderwerp: |
|
|
Misschien een domme vraag (maar al doende leert men hé), maar waarom gebruik je precies vet bij moeren en bouten die aan hitte blootgesteld worden? Je doet er een beetje aan alvorens ze vast te draaien? |
|
Terug naar boven |
|
|
Johan Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 16 Okt 2012 Berichten: 418
|
Geplaatst: 25-02-2013 21:02:09 Onderwerp: |
|
|
Juist Pol.
Zo komen ze niet vast te zitten.
Ik gebruik bijna altijd kopervet, maar niet te veel ook he |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 25-02-2013 21:07:20 Onderwerp: |
|
|
'Gewoon' vet smelt weg en laat een koekje achter bij blootstelling aan te hoge temperatuur. Zo kom je dan tegen dat bouten bij uitlaten zich vastzetten en gaan afbreken bij het lostrekken na lang gebruik met veel miserie tot gevolg. Kopervet (en ook aluminiumvet trouwens) is beter bestand tegen die hogere temperaturen. Normaal gezien staat op elke verpakking van vet binnen welke temperatuurmarge het toepassingsgebied geldt. |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 25-02-2013 23:01:36 Onderwerp: |
|
|
Per ring heb je 22 kogeltjes van dia 3/16 " nodig.
Dus in totaal 44 kogeltjes. |
|
Terug naar boven |
|
|
toine janssen Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 05 Feb 2012 Berichten: 55 Woonplaats: Echt (Nederland)
|
Geplaatst: 26-02-2013 00:24:21 Onderwerp: |
|
|
@ daytona
Denk je dat het zo'n vaart zal lopen ? Er zit wel wat in je verhaal, maar in mijn dkw's zitten deze gewoon origineel gemonteerd en ik heb al diverse balhoofden uit elkaar gehad, maar nog nooit dit soort slijtage kunnen ontdekken.
Ik zeg niet dat je geen gelijk hebt, maar ik betwijfel of met de afstanden die de gemiddelde liefhebber aflegt, dit een echt probleem zal opleveren. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 26-02-2013 08:02:28 Onderwerp: |
|
|
chrisflandria schreef: |
Per ring heb je 22 kogeltjes van dia 3/16 " nodig.
Dus in totaal 44 kogeltjes. |
OK, bedankt voor de info! Dan mis ik dus nog 1 kogeltje. Ik zou het al vreemd gevonden hebben als de ring helemaal vol zat mat 23 kogeltjes want dan kunnen ze bijna niet meer bewegen. Dan misschien toch nog eens de garagevloer met een pillamp afzoeken naar dat laatste kogeltje.
Chris, ik meende eens op dit forum gelezen te hebben dat jij deze stuursloten ook nog hebt, of heb ik dat nu verkeerd voor of zijn ze misschien al uitverkocht? |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 26-02-2013 08:05:19 Onderwerp: |
|
|
daytona schreef: |
'Gewoon' vet smelt weg en laat een koekje achter bij blootstelling aan te hoge temperatuur. Zo kom je dan tegen dat bouten bij uitlaten zich vastzetten en gaan afbreken bij het lostrekken na lang gebruik met veel miserie tot gevolg. Kopervet (en ook aluminiumvet trouwens) is beter bestand tegen die hogere temperaturen. Normaal gezien staat op elke verpakking van vet binnen welke temperatuurmarge het toepassingsgebied geldt. |
Weer wat bij geleerd! Ik had de bout van de uitlaat in de cilinder anders zeker zonder vet weer gemonteerd. Gewoon wit vet en blauw lagervet van bosch heb ik liggen, dan nog een beetje koper of aluminiumvet aanschaffen.
Zijn er nog van dit soort interessante weetjes?
Bij monteren van wielassen, bout achterophanging, bouten motor blok enz daar dat bij demonteren ook allemaal vette boel was, en nu allemaal helemaal gereinigd, moet ik dat bij het weer monteren ook beetje invetten of toch niet nodig? |
|
Terug naar boven |
|
|
|