Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 12-08-2013 12:03:35 Onderwerp: |
|
|
Je bedoelt zo'n speciaal gereedschap om die centrale moer los te krijgen?
Dat is toch niet zo moeilijk? Je neemt een metalen koppelingsplaat (die met de binnenvertanding) en je last daarop een stalen lat of staaf. Je moet wel zien dat je eerst haaks op die plaat een lat of staaf last zodat de grote hefboom buiten de koppeling steekt. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
Johan Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 16 Okt 2012 Berichten: 418
|
Geplaatst: 12-08-2013 13:20:25 Onderwerp: |
|
|
Ik heb enkele maanden geleden een 11-tal originele sleutels van Flandria, van een oud werknemer op de kop kunnen tikken.
Als het me lukt zal ik een foto posten van de sleutel die je wil maken.
grt |
|
Terug naar boven |
|
 |
rekordje62 Flandria-Professor

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 767 Woonplaats: w-vl
|
Geplaatst: 18-08-2013 17:00:31 Onderwerp: |
|
|
vraagje ivm oude gesloten type uitlaat demper ( pré1961)
er zit daar normaal een pijpje met 3 kleine buisjes in achteraan om het geluid te dempen
k heb er hier een waar dat pijpje uit de achterkant weg is. zou dat ook iets aan de expansieprestaties veranderen? |
|
Terug naar boven |
|
 |
chrisflandria Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 502 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 18-08-2013 20:35:36 Onderwerp: |
|
|
Denk het wel rekordje.
Dat dempertje belemmert de terugkeer van de uitlaatgassen in de pijp. |
|
Terug naar boven |
|
 |
danny Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 335
|
Geplaatst: 18-08-2013 21:18:05 Onderwerp: |
|
|
kunde dat niet namaken van een oude ijzer buisje |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 18-08-2013 21:40:45 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij was het principe van expansieuitlaten nog niet gekend in de vroege jaren 60.
De eerste vorm van expansieuitlaten is ontstaan in 1958-59. Vooral Itom was daar heel vroeg mee. Dat die uitlaat zonder die 3 buisjes minder goed gaat presteren is dan eerder toeval. Misschien presteren ze zelfs beter zonder.
http://buyvintage1.files.wordpress.com/2008/07/itom-hailwood-copy.jpg?w=481&h=521 _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
rekordje62 Flandria-Professor

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 767 Woonplaats: w-vl
|
Geplaatst: 18-08-2013 23:31:08 Onderwerp: |
|
|
eventjes op de caravelle getest. klinkt wel mooi zwaar en een beetje dof, precies een 100cc
die enkele voorbocht is bijna 70 cm , dus expansie zal idd wellicht weinig rol spelen
ik zit er vooral mee in qua tegendruk want je kan er zo doorheen kijken
(k heb ook nog de originele lange dubbele voorbocht voor op de boltank, maar dan moeten er voorlopig 2 gewone automatendempertjes op) |
|
Terug naar boven |
|
 |
5pkboy Flandria-Kenner

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 544 Woonplaats: Maldegem
|
Geplaatst: 19-08-2013 06:24:50 Onderwerp: |
|
|
Bij een expansie is de voorbuis heel kort. _________________ Eens Flandria, altijd Flandria. |
|
Terug naar boven |
|
 |
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1138
|
Geplaatst: 19-08-2013 07:20:07 Onderwerp: |
|
|
Bij hedendaagse expansie-uitlaten begint men zowat vanaf de cilinder al licht conisch te werken. |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 19-08-2013 08:29:15 Onderwerp: |
|
|
rekordje62 schreef: |
(k heb ook nog de originele lange dubbele voorbocht voor op de boltank, maar dan moeten er voorlopig 2 gewone automatendempertjes op) |
Is dat zo'n bocht waarbij een gedeelte van de demper aan de uitlaatbocht zit? _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
rekordje62 Flandria-Professor

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 767 Woonplaats: w-vl
|
Geplaatst: 19-08-2013 08:54:23 Onderwerp: |
|
|
ik denk wel dat er achteraan zo'n buizen ingezeten hebben want je ziet binnenin duidelijk zig-zag draaikrassen en sporen in een kant
de andere kant is ooit 10 cm afgezaagd en een terug opgelast
misschien kregen ze er die demp buis niet uit?
de iris en de sporta had ook zo'n buis achter op de voorbocht |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 19-08-2013 09:00:54 Onderwerp: |
|
|
Die demperbuis zit met koper gelast op de bocht. Die krijg je daar niet zomaar af.
Op deze folder zie je rechts een doorsnede van zo'n uitlaat.
Als je dat zo bekijkt kan die uitlaat nooit op een US bocht gemonteerd worden. Ik denk dat ze die dempers nog hebben gewijzigd en dat die afbeelding nog van een uitlaat is voor een Claeys motor. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
rekordje62 Flandria-Professor

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 767 Woonplaats: w-vl
|
Geplaatst: 19-08-2013 09:02:06 Onderwerp: |
|
|
@ rekord: van de eigenaar kreeg ik de originele motor samen met die lange dubbele voorbocht er los bij ,
die heeft nr 4026 zonder "made in Belgium" maar de olievuldop zit reeds naar achter
er staat een datum in met rode inkt, maar helaas niet echt leesbaar
zou dit de juiste kunnen zijn? |
|
Terug naar boven |
|
 |
rekordje62 Flandria-Professor

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 767 Woonplaats: w-vl
|
Geplaatst: 19-08-2013 09:14:43 Onderwerp: |
|
|
het ventilatorhuis is nog het oude model met het onderdeelnummer 3552 op de buitenkant, is wel haaks van vorm ipv de recente met een meer vloeiende beweging
 |
|
Terug naar boven |
|
 |
Rekord Flandria-Koning

Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 19-08-2013 09:46:02 Onderwerp: |
|
|
Ik ben niet zeker maar ik denk dat een US motortype 4023 heeft. Bij een 4023 staat de olievuldop nog naar voor. Ik denk dat 4026 van een vroege Record is met de olievuldop naar achter. Ik zal straks is kijken dan kan ik dat met zekerheid zeggen. Dat alu deksel is inderdaad het juiste. Ook dat chroomrooster klopt met het extra windgeleidertje dat aan de binnenkant gepuntlast is. Aan de buitenkant zijn die wat bol van vorm. De recenter modellen hadden een lijn in dat rooster. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
 |
|