Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
Arnoute Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 386 Woonplaats: Meulebeke
|
Geplaatst: 25-03-2012 21:23:54 Onderwerp: |
|
|
Hans schreef: |
Dat klinkt een beetje tegenstrijdig. Met filter zal hij eerder verzuipen dan zonder filter. Gewoon omdat er zonder filter geen weerstand is. Met filter is het mengsel ten aller tijde rijker. |
dat snap ik niet?
ik denk gewoon dat hij meer lucht kan aanzuigen zonder filter zodat dan de verhouding wel terug klopt...
zo is dat althans bij mijn Comet, als ik het filterkapje erop zet, haalt hij geen toeren, ik moet 3/4de gas geven en dan maakt hij wat toeren, nu heb ik het aanzuiggat van het kapje wat groter gemaakt en nu draait hij veel beter en kan ik volgas toeren maken? |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 498 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 25-03-2012 22:37:49 Onderwerp: |
|
|
En toch heeft Hans gelijk Arnoute.
Zal bij jou wel iets met verkeerde carb afstelling te maken hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
Arnoute Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 386 Woonplaats: Meulebeke
|
Geplaatst: 26-03-2012 20:20:17 Onderwerp: |
|
|
kan er me dat dan iemand uitleggen? hoe het juist wel zit? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 29 Jan 2012 Berichten: 196 Woonplaats: Dongen
|
Geplaatst: 26-03-2012 22:11:48 Onderwerp: |
|
|
Een carburateur zonder filter heeft een maximale instroom van lucht. Alles wat je er aan filterwerk voorzet belemmerd de luchtinstroming. Er ontstaat in het filterhuis (ik noem het maar ) een onderdruk. Met als gevolg dat de benzine/luchtverhouding daar door veranderd. Het mengsel wordt rijker. Een soort chokewerking.
Als je twee exact dezelfde carburateurs neemt, één met een kelk en één met een filter dan heeft die met de kelk meestal een grotere sproeier nodig dan die met het filter. _________________ If it doesn't smoke. it's a joke. |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 498 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 27-03-2012 08:43:27 Onderwerp: |
|
|
Ben het volkomen met je eens Hans. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 27-03-2012 10:11:38 Onderwerp: |
|
|
Volledig mee eens dat je zonder luchtfilter een betere luchtstroming hebt, maar creëer je daardoor ook niet meer onderdruk dan met luchtfilter? Met andere woorden heb je dan net een kleinere sproeier nodig in combinatie met een kelk wil je de dezelde brandstofverhouding aanhouden dan met een luchtfilter? Het is net door de onderdruk dat je de brandstof, via de sproeier, uit de vlotterkamer zuigt. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 498 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 27-03-2012 10:24:07 Onderwerp: |
|
|
Je moet het zo zien Rekord:
Zonder luchtfilter of met kelk. In beide gevallen blijft het volume van de aangezogen brandstof hetzelfde, het luchtvolume vermeerdert, dus heb je een armer mengsel. Ter compensatie moet de hoofdsproeier dan een paar maten groter. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 27-03-2012 12:52:18 Onderwerp: |
|
|
Met andere woorden, de onderdruk blijft ook dezelfde, met of zonder luchtfilter? Lijkt me sterk aangezien je met een kelk de luchtsnelheid verhoogt zodat er net een grotere onderdruk ontstaat. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
bdw Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 45
|
Geplaatst: 27-03-2012 13:31:45 Onderwerp: |
|
|
De onderdruk kan niet veranderen door de luchtfilter, deze word bepaald door het cartervolume en de slag van de krukas.
Met kelk verhoog je idd de luchtsnelheid, er kan dus meer lucht in de motor gaan, maar dan gaat er minder benzine naar binnen.
Bij een luchtfilter begrens je de luchtsnelheid, waardoor er minder lucht naar binnen zal gaan, echter blijft er dezelfde onderdruk, dus het mengsel zal worden aangevuld worden door meer benzine. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 27-03-2012 13:58:31 Onderwerp: |
|
|
Luchtsnelheid en onderdruk zijn aan mekaar gerelateerd. Hogere luchtsnelheid betekent meer onderdruk. Ook de vorm van de carburateur bepaalt de onderdruk (venturi). _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Arnoute Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 386 Woonplaats: Meulebeke
|
Geplaatst: 27-03-2012 16:08:06 Onderwerp: |
|
|
ik snap het denk ik
dus mijn comet gaat beter met een groter luchtfiltergat omdat hij meer lucht aanzuuigt die de te grote sproeier compenseert? |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 29 Jan 2012 Berichten: 196 Woonplaats: Dongen
|
Geplaatst: 27-03-2012 18:50:22 Onderwerp: |
|
|
Ik dacht wel dat het woord "onderdruk" verwarring zou veroorzaken. Ik bedoel hier niet de onderdruk veroorzaakt door de zuigerwerking in het carter waardoor het mengsel aangezogen wordt. Ook niet de onderdruk die veroorzaakt wordt door de venturiewerking van de carburateur, die op zijn beurt zorgt dat de benzine door de sproeier omhoog komt.
Ik bedoel hier een klein drukverschil van de lucht in het luchtfilter zelf en buiten het luchtfilter, wat ontstaat door de weerstand van het filterinlaat en filterelement. De motor moet meer moeite doen, met andere woorden, harder zuigen om aan zijn lucht te komen. Dat heeft als gevolg dat er ook meer benzine door de sproeier aangezogen gaat worden.
Niet makkelijk uit te leggen. _________________ If it doesn't smoke. it's a joke. |
|
Terug naar boven |
|
|
tc-sp847 Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 77 Woonplaats: Koersel
|
Geplaatst: 07-05-2012 20:10:23 Onderwerp: |
|
|
Nu is het volgende gebeurd: Ik was aan het rijden met mijn sp 847 en opeens kwam er een auto uit een zijstraat gevlamd waardoor ik mijn achterrem helemaal dichtduwde, uit reactie duwde ik te hard waardoor hij doorschoot en de grond zelfs raakte, daardoor is mijn achterrem helemaal vast komen te zitten, ik heb de achterrem teruggeplooid gekregen en de achterrem terug wat losser gekregen want het wiel wilden eerst helemaal niet draaien, nu blijft de achterrem het achterwiel tegenhouden en als je hem vooruit duwt (waar veel kracht voor nodig is omdat hij nog altijd een beetje remt ) hoor je de rem heel hard piepen, aan het rempedaal of remveer aan het achterwiel gaat het niet liggen normaal want die heb ik terug in orde gemaakt, dus het is sowieso iets inwendig in de rem, hoe geraak ik aan de binnekant van de rem en hoe zou ik da probleem kunnen verhelpen ? _________________ - Flandria, Oud Goud - |
|
Terug naar boven |
|
|
sireneke Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 535
|
Geplaatst: 07-05-2012 20:31:28 Onderwerp: |
|
|
Het achterwiel voledig demoterenen neem er een foto van.
Zo kan men het beter zien waar het probleem zit. _________________ Een geschenk werd wereldmerk |
|
Terug naar boven |
|
|
ruub Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 413 Woonplaats: Koersel
|
Geplaatst: 07-05-2012 20:32:19 Onderwerp: |
|
|
u achteras er gewoon uithalen, en ketting ontspannen, dan komt u achterband vanzelf los, alsook u rem |
|
Terug naar boven |
|
|
|