Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Flandria record ; draait niet ralenti
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 17:28:09    Onderwerp: Flandria record ; draait niet ralenti Reageren met citaat

Beste mensen ;

Ik blijf maar problemen ondervinden met mijn flandria record.

Tijdje geleden viel hij steeds stil als hij warm werd. Dat is nu opgelost door het vervangen van condensator en afstellen onsteking.

probleem nu :
Als hij rijd dan zijn er geen problemen. Laughing Maar in eens in lage toeren in ralenti heeft hij de neiging om telkens opnieuw stil te vallen. Ook wanneer ik niet voldoende toeren aanhoud in ralenti verliest hij plots alles. Als hij dan stilvalt is het enorm moeilijk om hem opnieuw te starten. Sad

wat heb ik momenteel zelfgedaan :
-bougie vervangen
-carburator ultrasoon gereinigd en pakkingen vervangen
-ralenti schroef ingedraaid (helpt eventjes maar valt uiteindelijk toch stil)
-vonkt mooi
-als hij niet wilt starten beetje benzine in benzinekamer maar slaat niet aan (dus geen benzine probleem).
-trekt nergens vacum
-benzineleiding vervangen
-bij moeilijk starten benzinekraan toezetten en dan starten maar helpt niet. Dus hij is niet verzopen


Wanneer hij stilviel als hij warm werd draaide hij perfect ralenti =
https://www.youtube.com/watch?v=OUTanFeJOLo

Een paar weken gelden heb ik rondrit gedaan 80 km. Gewoon opgelet dat ik nooit in lage toeren zat in neutraal (dus contstant hoge toeren aanhouden).

Heb eergisteren andere carburator gekocht 16 mm en het probleem blijft aanhouden ! Evil or Very Mad

Wat ik wel altijd gemerkt heb is dat er bezine uit luchtfilter dampt (olie op kader en gereedschapkist).

Mijn benzine-olie verhouding is een 3 procent (synthetisch).


Very Happy Hopelijk herkennen mensen dit probleem. Ik hoop gewoon dat het probleem niet te erg is.... Alle hulp is echt meer dan welkom Wink [/u][list=][/list]


Laatst aangepast door Wottel op 01-12-2014 18:23:25; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
yureck
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 480
Woonplaats: Beernem

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 17:34:04    Onderwerp: Reageren met citaat

Begin eens met 1/50 te mengen

Stel je de luchtschroef ook af van uw carburateur?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 17:52:55    Onderwerp: Reageren met citaat

yureck schreef:
Begin eens met 1/50 te mengen

Stel je de luchtschroef ook af van uw carburateur?


Wel morgen ga ik een proberen op 2%. ga ik morgen doen.

Luchtschroef staat ongeveer zoals standaard = Helemaal dichtdraaien en dan 1.5 slag uit.
Heb nog niet proberen anders te stellen aangezien de bougie mooie koffiebruine kleur heeft (gecontroleerd na rondrit.)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 493
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 20:45:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Als er niets aan je carb is aan te merken zou ik eerder denken in de richting van een doorgeslagen oliekeerring aan kant ontsteking.
Mocht de keerring aan koppelingskant zijn doorgeslagen zou hij abnormaal beginnen roken.
Als de keerring is doorgeslagen zuigt de motor valse lucht aan.
Dit geeft een armer mengsel, motor wordt te warm, carb is moeilijk af te stellen, levert niet zijn volle vermogen.

Op voorwaarde dat er met je carburator niets mis is.
Volgende punten kan je eens controleren:
Sproeier 82, ralentisproeier 35, naald C1 in 3e inkeping van bovenaf gezien, gasschuif versleten, indien het lichaam van de carb nog goed is moet er bovenaan een kraagje inzitten.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 21:14:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Aangezien ik bij de 2 carburators hetzelfde probleem heb ga ik morgen opnieuw ua 19 instalere. Hier staat wel een 90 sproeier op....
Het is 4.3 pk hebben die standaard dan zoiezo 82 sproeier ?

Hoe kan ik controleren of de keerringen versleten zijn ???
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 493
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 27-11-2014 22:08:36    Onderwerp: Reageren met citaat

90 sproeier voor een 4,3 pk lijkt me veel te groot.
In een 5 pk zit standaard een 82.

Versleten keerring kant koppeling: meestal hevig roken.
Versleten keerring kant ontsteking: meestal een oliespoortje achter de grondplaat van de ontsteking.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 28-11-2014 16:21:55    Onderwerp: Reageren met citaat

zo... deze voormiddag mij bezig gehouden met de record. Smile

Momenteel is de setup :
Bougie B8HS
Dellorto 19 mm, sproeier 82 ipv 90. Stationairsproeier 45.
Ook heb ik 2% benzine-olie mengsel gedaan.

Door het verkleinen van de sproeier rijd hij idd beter en valt hij minder snel uit.
Wel kan ik zeggen dat de bougie nu aan de witte kant uitslaat....
Ik heb wel nog sproeier 86 liggen. Goed idee om deze te instaleren of draai ik gewoon de luchtschroef uit ?

Ik denk deze keer het probleem gevonden :
Voetpakking of koppaking lek. Sad
Maar als ik dan remreiniger erop spuit geen verandering in toeren....

Heb maar paar km gereden en er loopt oliemengsel op het blok rechts van de cilinder zo naar het carter. (logisch dat het naar rechts komt want koeling blaast lucht deze kant op).

Kan een lekke pakking dan de reden zijn van het uitvallen en moeilijk starten ?

Heb volledige uitlaatlijn gedemonteerd en dempers zijn mooi droog (niet dat er olie uitzeikte ofzo).

Kunnen mijn uitlaten misschien verstopt zitten ? Ik zie nochtans mooi rook eruit komen. Als ik hem koud start zie ik wel uitlaatgassen terugslaan richting de cilinder (bij de verbinding uitlaat en cilinder). Misschien dat de uitlaatgassen die terugslaan voor de olie zorgen ?

Kan ik gewoon inwendig de dempers verwijderen en kijken of er een verschil is ? Of brand ik die uit ? (zo ja hoe)


Heb eens gevoeld naar de speling van de zuiger in de cilinder via de uitlaatpoort. Geen speling voelbaar.



Laat maar weten wat jullie ervan denken en bedankt voor de hulp.

Wottel
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 493
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 28-11-2014 21:16:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Bougie is in principe een B7HS.
Stationaire sproeier is 35.
Die 82 sproeier zou ik mooi laten zitten, gaat de goede richting uit.
luchtschroef moet ong op 1 1 1/2 toer uitgedraaid worden.
Ontsteking nog eens controleren, 2,75 mm voor BDP.
Zuigerspeling kan je op die manier niet controleren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 28-11-2014 22:33:13    Onderwerp: Reageren met citaat

Waar vind ik nog zo een stationairsproeier ?

Wat doe ik dan aan het feit dat bougie wit uitslaat... luchtschroef staat zoals vermeld 1.5 slagen uit.

Onsteking kan ik helaas nog niet zelf controleren. hij is wel door flandria kenner afgesteld en nieuwe condensator (jors dendermonde). Dus ik ga ervan uit dat hij dat prima gedaan heeft.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 493
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 28-11-2014 23:44:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Kijk eens in die andere carb, misschien zit daar de goede in.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 29-11-2014 08:14:12    Onderwerp: Reageren met citaat

Allebei 45 helaas....
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 29-11-2014 09:07:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Het lichtjes vergroten van de stationairsproeier is soms nodig als er al wat sleet op de gasschuif komt om toch nog een goeie ralentie te krijgen, maar dit is slechts miniem en meteen 0.10mm is veel te veel. Ik denk dat je brommer gewoon verzuipt op zijn ralentie. Ik zou in jou plaats toch maar eens de oliekeerringen op je krukas vervangen. Eigenlijk zou je al kunnen zien of er aan je ontsteking sporen zijn van benzine, want als de keerring op de krukas er goed door zit, merk je dit meestal ook wel daaraan. Heb je trouwens al eens gevoeld aan je vliegwiel of er geen speling zit op de krukaslagers?
Het zou niet de eerste keer zijn dat een mooi gespoten brommer gewoon met een opgepoetst blok zit, maar waar verder niks is aan gebeurd.
Zo herinner ik me het verhaal van een man die een schijnbaar perfect gerestaureerde record kocht in Wieze, maar de verkoper wilde hem niet laten draaien in de hal omdat het niet mocht (er zat trouwens ook geen benzine in). Eens thuisgekomen, wilde de koper de brommer starten en zodra hij draaide, kwam er een gekletter van jewelste uit het blok. Toen hij de cilinder af nam, bleek dat de drijfstang enorm veel speling had...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Wottel
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 21 Aug 2014
Berichten: 27
Woonplaats: Ninove

BerichtGeplaatst: 29-11-2014 10:05:01    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb de brommer met 45 stationairsproeier gekocht. Dus wist niet dat 35 de standaard was....

het gaat om een 4.3 pk met geforceerde koeling.
Heb het luchtwiel die voor de koeling zorgt gecontroleerd voor speling en geen opmerkzame speling.

Zal eens rondbellen om zo een 35 sproeier te bemachtigen.

Dan is het feit van de witte bougie nog niet ter sprake gekomen.Om een rijker mengsel te bekomen is het de luchtschroef uitdraaien ? of sproeier van 86 installeren ?



Wink alvast bedankt om mij de goede richting uit te sturen.

Het blokje zou gereviseerd zijn door de eigenaar zelf (fransman). Heb foto's van de restauratie maar niet van het blokje. Hij heeft me wel ter plekke gezegd dat lagers vervangen geweest zijn. Hij had er een hoop nieuwe liggen.

Maar ik kan het helaas niet bewijzen.


vandaag of morgen ook eens kijken of hij nu beter draait zonder dempers. Als deze doorgang van uitlaatgassen verhinderen Rolling Eyes . Zoniet is dat ook al iets dat ik kan schrappen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht Website bekijken
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 493
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 29-11-2014 23:16:05    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik moet Daytona inderdaad gelijk geven i.v.m. revisies.
Momenteel ben ik 2 blokjes onder handen aan het nemen, die volgens de eigenaar die ze had gekocht, gereviseerd waren.
Inderdaad, bij de ene waren de rollagers krukas en keerringen vervangen maar......

Voet van cilinder afgebroken, kon nooit goed meer afdichten.
Ontsteking was een ramp, uitgevijld, draad vliegwiel total loss, ontstekingsbobijn ergens tegenaan gelopen, geen puntjes of condensator vervangen.
Draad van 2 bevestigingen koppelingscarter kapot.
Andere cil volledig versleten en stukje van zuiger afgebroken.
Krukas ingelopen en versleten bigend.
Koppelingsklok en lamellenhouder bij beide volledig versleten.
Ontbrekende onderdelen carburator.

Enz................
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 30-11-2014 00:30:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Die luchtmengselschroef heeft bij vol gas geen enkele invloed meer dus het heeft eigenlijk geen zin om daar te zitten aan regelen om het kleur van je bougie goed te krijgen. Je sproeier van 82 zou eigenlijk moeten voldoende zijn, maar een te vroege voorontsteking kan er ook voor zorgen dat je bougie te heet wordt en dus naar de witte kant uit slaat. Het kan natuurlijk nog steeds (en nog maar eens herhalen) dat de keerringen op je krukas versleten zijn waardoor je ook een met een armer mengsel te maken krijgt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Motorisch gedeelte Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum