Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 27-12-2012 21:32:49 Onderwerp: Flandria King advies gevraagd: Vering, schuimrubber enz... |
|
|
Vandaag een hele dag aan de King geklust. Het achterwiel had ik al klaar (nieuwe lagers, nieuwe remmen, helemaal opgepoetst enz...) en wilde het nu maar eens weer gaan monteren. Snel nog even de wielomkasting van binnen wat proper maken. Nu ja als je iets snel plant dan duurt het meestal veel langer... dus dit ging helemaal niet snel. Integendeel, ik heb de bromfiets nog veel verder uit elkaar gehaald om alles goed proper te kunnen maken, daar was anders geen beginnen aan. Dus de omkasting helemaal weggenomen en de achtertrein (of hoe noem je dat deel anders waardoor de as van het achterwiel doorheenloopt?).
Maar nu heb ik een aantal vragen, de foto hieronder, waarnaar de blauwe pijl wijst. Daarin zitten zo te zien een soort ronde rubbers, die op het eerste zicht wel wat op een dunne O-ring lijken. Ze lijken me verduurd. Ik vermoed dat ze trillingen opvangen en dus wel wat te verduren krijgen. Kan ik dit vervangen? Hoe begin ik hieraan? Wat heb ik nodig? (of is dat vervangen helemaal niet nodig?) Daar ik alles nu toch zo ver gedemonteerd heb wil ik het van de eerste keer maar gelijk goed doen. Maar weet niet hoe hieraan te beginnen.
Volgende vraag gaat over het "pompje" van de achtervering. Foto hieronder. Dat pompje biedt totaal geen weerstand wanneer je het indrukt, maar wel als je het wil uittrekken. Dus vraag ik me af of dit normaal is, of is het stuk? Want ik denk dan aan zulk soort gelijkaardige pompjes voor het open houden van een motorkap of kofferdeksel van een auto, maar dan heb je net weerstand bij indrukken (dus het omgekeerde).
En de laatste vraag gaat over al het verpulverde schuimrubber dat ik verwijderd heb tussen het chassis en de wielomkasting, tussen de chroomen achtervleugeltjes en de wielomkasting en tussen de achterveersteunen en de wielomkasting. Zie donkerbruine vlekken op het chassis bovenop (waar het zadel normaal staat) en aan de zijkant bij de vering. Die bruine kleur is volgens mij van lijmrestanten, moet dat nog eens beter zien te reinigen. Dus alle verpulverde schuimrubber is weg. Kan ik alles weer monteren zonder dit "vulmateriaal" of moet ik nu op zoek naar een schuimrubber matras als donor? Wat is of was het nut van die schuimrubber? Ik ben al blij dat ik niet al te veel roest heb aangetroffen.
Alvast bedankt voor jullie adviezen / tips! |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 28-12-2012 07:41:33 Onderwerp: |
|
|
Ik zal beginnen bij vraag 1
Die rubbers die je ziet, dat zijn zogeheten 'silent-blocs'. Ze hebben eigenlijk twee functies hier in dit geval. Aan de ene kant zorgen ze voor de lagering van de achterbrug -al kan je hier in feite moeilijk van enige lagering spreken omdat ze niet kunnen verdraaien-, aan de andere kant hebben ze dus ook een zekere trillingswerende werking. Ook hier missen ze eigenlijk hun doel enigszins omdat de achtervering er eigenlijk op zich moet voor zorgen dat trillingen van het wegdek worden opgevangen. Ik heb het altijd wat vreemd gevonden dat men bij Flandria voor deze optie heeft gekozen om de achterbrug te monteren.
Moet je ze vervangen of niet? Dat moet je eigenlijk voor jezelf uitmaken, maar als je achterbrug in gemonteerde toestand geen overdreven speling vertoont (achterbrug ter hoogte van de wielbevestiging vastnemen en heen en weer proberen te bewegen), dan zou ik ze rustig laten zitten en dat gaat je trouwens al heel wat miserie besparen. Het is om te beginnen al niet zo eenvoudig om ze te demonteren en het is nog veel minder makkelijk om nieuwe te vinden. Als je echt niet anders kan omdat de speling te groot geworden is, dan kan je ze eigenlijk best vervangen door bronzen bussen en je kan dan ook meteen een smeernippel voorzien.
Vraag 2 dan.
Het is heel normaal dat die demper slechts bij het terug uitrekken weerstand vertoont en daar heb je zelfs geluk mee want vaak zijn die naar de knoppen en word je tijdens het rijden zeeziek van de deining van de achtervering
Moest die demper aan beide kanten dempen zou de vering bij het inveren heel wat stugger gaan zodat de bromfiets minder comfortabel zou rijden. Het is immers de bedoeling dat een oneffenheid in het wegdek snel wordt 'opgevangen', maar niet snel wordt 'losgelaten', want anders wip je door de reactie van de veren telkens omhoog.
Over naar vraag 3.
Je ziet bij een King en Consul vaak dat de chroomkastjes zijn weggerot en het opvulmateriaal heeft daar eigenlijk ook enige schuld aan. Naast trillingswerend (waarvoor het materiaal eigenlijk werd aangebracht), is het vulmateriaal helaas ook enigszins absoberend met als gevolg dat dat opvulmateriaal na een rit in de regen heel lang nat bleef en zo de onderdelen waarmee het in contact was sneller ging laten roesten.
Het is dus eigenlijk kiezen tussen cholera en de pest: ofwel laat je het vulmateriaal achterwege en loop je het risico dat alle plaatwerk achteraan bij zekere toerentallen gaat zinderen, ofwel vul je alles terug en aanvaard je eerder genoemd nadeel van roestrisico. Je kan mss beter gebruik maken van op maat gesneden stukken rubber op de juiste plaatsen die trillingen kunnen minimaliseren. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 28-12-2012 11:03:17 Onderwerp: |
|
|
Hoi, bedankt voor het advies!
Dan laat ik de 'silent blocs' mooi zitten. Er zit geen speling op de achterbrug dus dat valt me al goed mee. Ik kan me inbeelden als je dat binnenwerk wil verwijderen je al bijna niet anders kan dan heel de bromfiets te demonteren en het kader dan tussen een pers leggen om de silent blocs eruit te persen?
En daarna moet je dan bronzen bussen op maat gaan draaien en er weer in persen vermoed ik. Lijkt me geen senicure.
Blij te horen dat het pompje dus nog wel ok is. Nu ik hier je uitleg lees klinkt het heel erg logisch. Maar ik dacht dat het pompje met de 2 spiraalveren dezelfde functie hadden en het pompje dus weerstand moest geven bij indrukken. Ik heb het nooit eerder gezien zulk pompje dat in omgekeerde richting werkt. Moest deze defect gaan, zal het wellicht niet eenvoudig zijn om een ander te vinden. Of heb je dit soort pompjes nog nieuw in de handel, iets dat geschikt zou kunnen zijn? Of kan je ze herstellen wanneer ze defect zijn?
In verband met de schuimrubber,ik ga deze toch maar terugplaatsen. Het lijkt me helemaal niets dat al het plaatwerk kan gaan rammelen en trillen en bovendien moet de bromfiets nu niet meer in weer en wind buiten komen. Als het regent of nat is blijft ie zowiezo binnen, dus het risico op roesten zal tot een uiterst minimum beperkt blijven. Enkel bij mooi weer eens een toertje maken en wie weet een keertje meedoen aan een treffen, dat zou ook leuk zijn. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 28-12-2012 12:59:17 Onderwerp: |
|
|
Ik denk niet dat je dat pompje kan uiteen halen. Een alternatief vinden lijkt me ook niet onmiddellijk zo vanzelfsprekend. |
|
Terug naar boven |
|
|
rekordje62 Flandria-Professor
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 767 Woonplaats: w-vl
|
Geplaatst: 28-12-2012 13:23:26 Onderwerp: |
|
|
ik heb dat nog gezien, kofferbakpompjes als schokdempers achteraan op een brommer |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 28-12-2012 13:42:42 Onderwerp: |
|
|
Dat zal wel een speciaal effect geven denk ik, als je door een kuil rijdt wordt je van je brommer gegooid alsof je op een zo'n mechanische stier zit waar je om ter langste moet blijven opzitten haha
Toch maar eens uitkijken voor zo n reservepompje dan, dat kan nooit kwaad om eentje reserve te hebben. Op moderne bromfietsen wordt dit systeem wellicht niet meer gebruikt? zodanig dat je echt wel op zoek moet naar n origineel pompje. |
|
Terug naar boven |
|
|
jaak Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 158
|
Geplaatst: 28-12-2012 20:13:48 Onderwerp: |
|
|
er bestaan 2 soorten schuimrubber
gesloten of open cellenstructuur
gebruik enkel gesloten cellenstructuur , want deze neemt geen vocht op als een spons |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 28-12-2012 20:29:28 Onderwerp: |
|
|
rekordje62 schreef: |
ik heb dat nog gezien, kofferbakpompjes als schokdempers achteraan op een brommer |
|
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 28-12-2012 22:09:49 Onderwerp: |
|
|
jaak schreef: |
er bestaan 2 soorten schuimrubber
gesloten of open cellenstructuur
gebruik enkel gesloten cellenstructuur , want deze neemt geen vocht op als een spons |
Goeie tip! Zal na de feestdagen eens gaan kijken of ze bij de doe het zelf iets bruikbaars hebben. |
|
Terug naar boven |
|
|
Hans Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 29 Jan 2012 Berichten: 196 Woonplaats: Dongen
|
Geplaatst: 29-12-2012 14:11:46 Onderwerp: |
|
|
Als het schuimrubber er alleen is voor het opnemen van de trillingen en geluid dan bestaat er ook nog een alternatief. Er bestaan zelfklevend geluiddempende platen die je op carrosserie delen van auto's kan plakken. Denk aan motorkap, op bodemplaten, in portieren..enz.......Wordt in de machinebouw ook wel gebruikt. Een soort zwaar rubber. Dit materiaal heeft geen open structuur, kan dus geen water opnemen.
Even googelen dan zal je het wel vinden. _________________ If it doesn't smoke. it's a joke. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 30-12-2012 23:09:33 Onderwerp: |
|
|
Blijkbaar is dat pompje toch demonteerbaar se:
|
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 31-12-2012 10:46:44 Onderwerp: |
|
|
Dat is interessante info! Handig om weten. Mocht het pompje ooit defect gaan en er dan geen reserve voor handen is dan is het demonteren zeker de moeite waard om proberen. Maar zolang het werkt ga ik het niet proberen |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 31-12-2012 11:15:38 Onderwerp: |
|
|
Het zou eventueel kunnen dat door het lange stilstaan de pomp gaat lekken na enkele eerste ritten, maar zolang alles werkt zoals het hoort, zou ik er ook afblijven. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 31-12-2012 12:00:52 Onderwerp: |
|
|
Er zit dus olie in? Ik dacht dat het misschien met lucht werkte of zo... De vorige eigenaar zou nog regelmatig met de bromfiets gereden hebben dus als het goed is heeft ie geen jaren echt stilgestaan.
Maar ja, ik dacht ook dat ik een bromfiets kocht waar ik zo mee de baan op kon, maar als je dan toch begint blijkt dat je er toch veel meer werk aan hebt dan gedacht als je het echt in orde wilt hebben. Maar ja dan weet je nadien ook dat het allemaal goed is en rij je toch een stuk geruster rond zodanig dat je er niet enkel maar mee rond de kerktoren durft gaan draaien. |
|
Terug naar boven |
|
|
pol Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 09 Sep 2012 Berichten: 473
|
Geplaatst: 07-02-2013 12:34:53 Onderwerp: |
|
|
Het pompje van de achtervering heeft enkele weken horizontaal opgeslagen gelegen na demontage, dit weekend terug begonnen met de staander, achterbrug enz weer te monteren, en ook dit pompje. Maar het was nat van de olie zo bleek... Dus blijkbaar is door het plat liggen er wel olie uit gelekt, maar het werkt toch nog wel. Hoe dan ook, ik ben bang dat het pompje zo naar de bliksem zal zijn eenmaal er met de bromfiets gereden zal worden. Is toch niet normaal dat het vanbuiten nat is geworden van gelekte olie van door het horizontaal gelegen te hebben denk ik? Dus wil ik graag op zoek naar een ander pompje. Demonteren staat volgens mij gelijk met direct naar de bliksem, want al die kleine onderdeeltjes dat krijg je nooit meer goed denk ik, en daar vervangend materiaal voor vinden lijkt me ook niet aangewezen. Als iemand me aan zo'n pompje kan helpen, heel graag.
Ik ga zaterdag naar Wieze en had de hoop dat soortgelijke pompjes ook bij andere bromfietsen / merken gebruikt zouden kunnen zijn. Heeft er iemand hier ervaring mee? Of wordt er nog iets nieuws verkocht heden ten dage dat in aanmerking zou kunnen komen? Dan kan ik zaterdag misschien iets gerichter zoeken... |
|
Terug naar boven |
|
|
|