Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 16-11-2018 22:44:10 Onderwerp: Flandria/Avaros Canberra/Camberra |
|
|
Ik kwam graag wat meer te weten over dit model , hoe de exacte naam nu juist is ?
Sommigen spreken over Canberra anderen Camberra
Het is nogal verwarrend en op internet is er weinig over te vinden.
De rode Word voorgesteld als een Avaros Camberra (ik vermoed nederland)
De witte heb ik van een franstalig forum en daar praat men over een Flandria canberra ;
De witte onderaan word dan weer vernoemt als Cambera
Er zit toch wel iets verschil tussen de beiden zoals de spatborden bv.
|
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 16-11-2018 23:26:51 Onderwerp: |
|
|
In Belgie is dit een Flandria rally-sport.
Frankrijk en Nederland sprak men van Flandria Camberra.
1ste model Rally-sport met de grote vierkante tank.
Toch wel een zeldzame Flandria.
Bestaat in 2 uitvoeringen volgens de folder ,met uitlaat omhoog (enkel) en uitlaat naar beneden.
Een originele witte met uitlaat omhoog zoals op de folder heb ik nog nooit gezien.
Het ander type met de korte record 8Liter tank kom je veel meer tegen. |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 17-11-2018 11:06:42 Onderwerp: |
|
|
De korte 8L tank bedoel je daar deze mee ?
Het ziet eruit of die rode heeft een langer achterspatbord .
Is er nog een ander type die dezelfde tank draagt of is deze alleen te vinden op de camberra/sport ? |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 18-11-2018 17:27:20 Onderwerp: |
|
|
Het model van de tank hangt gewoon af van het bouwjaar. De korte Record-tank op de Rallysport/Camberra kwam gelijktijdig toen men bij de Record overstapte van de vierkante chroomtank op de volledig gespoten korte en lange tank.
Die verschillende benamingen voor bepaalde modellen in binnen- en buitenland kwamen trouwens bij meerdere modellen voor: zo ging een Belgische Mondial bv in Nederland bv als Eurolux door het leven. De Mondial beschikte over een automaatmotor terwijl de Eurolux het eerste model was dat men bij Flandria met een riemaangedreven (Anker-Laura)motor aanbood. In Frankrijk ging men dat model met de riem-motor dan weer verkopen onder de naam Hobby en later dan ook weer onder de naam Eurolux (of was het omgekeerd?).
Een Starline in Nederland uit 1975 was een Belgische Indiana met een wide-wing cilinder erop terwijl een 'normale' Belgische Indiana bij onze noorderburen tot Record werd gedoopt.
Een SP847 moest in Frankrijk blijkbaar 'Weekend' heten... 'en laat ons de texas 4 uit 1975 in Frankrijk dan maar California noemen', zullen ze gedacht hebben.
Zou zo nog wel even kunnen doorgaan. Denk dat ze bij Flandria speciaal enkele mensen in dienst hadden om voor naams- en modelverwarringen te zorgen en nu zitten wij ermee he. |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 19-11-2018 00:01:54 Onderwerp: |
|
|
Ik zie door het bos de bomen niet meer
Die bovenste rode en de twee witte ,welk type tank/model hebben die zeg je ?
Er zitten van die rubber flappen op ,dat heb ik nog niet gezien |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 19-11-2018 09:19:30 Onderwerp: |
|
|
De Monza in Frankrijk was dan weer het goedkoopste sportmodel, nog goedkoper dan de Sportif. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Laatst aangepast door Rekord op 19-11-2018 09:37:45; in totaal 1 keer bewerkt |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 19-11-2018 09:24:11 Onderwerp: |
|
|
rode en de twee witte is de "vierkante" tank. Bij een Camberra/Rallysport zaten daar meestal van die zwarte knierubbers op. Ook al heb ik ze al gezien zonder die rubbers. Ik denk zelfs dat die twee witte Camberra's dezelfde brommer is, maar op die ene foto is die "gerestaureerd" _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 19-11-2018 18:04:15 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zou je wel eens gelijk kunnen hebben Rekord, dat die twee witte camberra's dezelfde brommer is .
Te zien aan het gaatje (bout) in het achterspatbord en aan andere kleine details.
In dat geval inderdaad jammer... |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 20-11-2018 23:16:03 Onderwerp: |
|
|
Wat ik me afvraag is hoe die vierkante record tank op het rally frame vastzit ?
Waarschijnlijk de bevestigingspunten op het frame aangepast naargelang het model tank want die blauwe rally sport en de witte camberra met de vierkante record tank lijken niet dezelfde bevestiging punten op het frame te hebben . |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 21-11-2018 00:19:54 Onderwerp: |
|
|
De vierkante tank zit wss horizontaal bevestigd aan de achterkant bovenop het frame.
De korte 8l tank zit achteraan links en rechts vast gevezen bij een beugeltje (ogen) dat op het frame gelast is.
Aanpas-werk aan frame's voor verschillende modellen was Flandria zéér goed in . |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 22-11-2018 00:02:59 Onderwerp: |
|
|
Zo'n vierkante record tank is daar nog relatief makkelijk aan te komen ?
Wat zou me zo'n tank kosten , uiterlijk is minder belangrijk maar niet lek of overdreven roestig binnen in ?
Ik vind die rode camberra knap ,deontologisch gezien misschien niet helemaal correct maar ik loop er aan te denken om misschien die roestige rally om te bouwen tot iets wat een beetje op een camberra lijkt .
Ik begrijp niet goed waarom Flandria geen groter aantal van dat eerste model heeft gebouwd of kunnen bouwen .
Hadden de mensen toen totaal geen smaak, was het verkeerde plaats verkeerde tijd of dacht Flandria we flappen hier gewoon een korte record tank op en noemen hem dan Rally Sport .
|
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 22-11-2018 12:27:08 Onderwerp: |
|
|
Let erop dat er toch wat meer moet veranderd worden dan alleen die tank.
Voorvork is ook verschillend van een Rally, waarbij ook het balhoofd bij een Rally langer is in vergelijking met een Rally-sport. Verder zijn ook de spatborden en zadel verschillend. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1137
|
Geplaatst: 22-11-2018 13:36:03 Onderwerp: |
|
|
python schreef: |
Ik vind die rode camberra knap ,deontologisch gezien misschien niet helemaal correct maar ik loop er aan te denken om misschien die roestige rally om te bouwen tot iets wat een beetje op een camberra lijkt .
Ik begrijp niet goed waarom Flandria geen groter aantal van dat eerste model heeft gebouwd of kunnen bouwen .
Hadden de mensen toen totaal geen smaak, was het verkeerde plaats verkeerde tijd of dacht Flandria we flappen hier gewoon een korte record tank op en noemen hem dan Rally Sport .
|
Oei, denk dat je de term 'deonthologie' mss wat verkeert interpreteert of wat bedoel je precies?
Zoals Rekord zegt, is zo'n ombouw van een gewone Rally naar een Rallysport niet zomaar een kwestie van er een andere tank op te plakken.
Je zou je in feite ook wat in de tijdsgeest van toen moeten plaatsen en niet zomaar afgaan op wat mensen nu leuk of stijlvol vinden. Als men bij Flandria ondervond dat een bepaald model niet de verwachte afzet vond, gingen ze gewoon verder experimenteren en deden dit op een slimme manier. Het is trouwens niet voor niks dat Flandria het tot als laatste Belgische merk heeft volgehouden en gedurende al die tijd zowat de grootste was. Legendarische merken als Sarolea, Gillet, FN, Royal Nord (en noem ze maar op) hadden al lang de handdoek in de ring gegooid. Ik denk trouwens niet dat één van die merken ooit hetzelfde aantal mensen heeft kunnen tewerk stellen als Flandria gedaan heeft. Ik bedoel maar (zonder daarom met een belerend vingertje te wijzen): respect voor wat ze bij Flandria gerealiseerd hebben! Ze kunnen dan wel veel gekopieerd hebben bij Flandria, maar er zijn maar weinig bromfietsen die zo fijn afgelijnd waren qua design in de jaren 60 als de Record bvb. Vergelijk ook maar eens een Vedette tov dé Solex... veel geraffineerder en krachtiger. Daarnaast het automatisch blok van Flandria... geen enkel merk van toen had toen een volautomatisch blok waarbij je maar één kabel hoefde te bedienen om te starten. Dit blok bestond toen zelfs met een automatische tweede versnelling. Er zijn verschillende merken die ook een automatisch tweeversnellingsblok hebben (Kreidler, Anker-Laura, Garelli, Yamaha, Atala, Jawa, Tomos) maar bij al mijn opzoekingen ben ik er nog niet één tegengekomen die eerder dan Flandria (in 1962 al!) met dergelijk concept op de proppen was gekomen. |
|
Terug naar boven |
|
|
Jaro77 Flandria-Sleutelaar
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 80
|
Geplaatst: 22-11-2018 19:02:13 Onderwerp: |
|
|
Als ik me niet vergis zijn de grote merken Zundapp en Kreidler ook tussen 1980 en 1985 failliet gegaan in dezelfde periode ongeveer als Flandria.
Dus dat Flandria ook het loodje moest leggen in die tijd is dan eigenlijk niet abnormaal.
Wat betreft het automaat blokje, niet voor niets noemde men dit : Vol-automatisch werkelijk een technisch wonder .
Ik vindt het in ieder geval een mooi compact blokje.
Heb ik persoonlijk al een aantal keren in een klein italjet crossertje gebouwd.
Ideaal met zijn achteruit trappen voor te starten.
Had er toen al eens aan gedacht om de inlaat op het carter dicht te maken en een snelle 4,3pk cilinder van een versnellingsblok te monteren met een dellorto 19mm, maar is er helaas nooit van gekomen.
Ze gingen met een origineel blokje eigenlijk al goed genoeg voor de kleine gastjes ! |
|
Terug naar boven |
|
|
python Flandria-Liefhebber
Geregistreerd op: 15 Okt 2018 Berichten: 50
|
Geplaatst: 22-11-2018 19:56:35 Onderwerp: |
|
|
Ik bedoelde gewoon in de zin van" de juistheid van menselijk handelen ".
Ik wil niemand voor het hoofd stoten ,er zijn mensen die originaliteit hoog in het vaandel dragen en respect daarvoor !
En dan kom ik hier leuk vertellen om hier en daar wat onderdelen te willen gaan mixen Vandaar dat ik voorzichtig zei (iets wat een beetje op een camberra lijkt )
Gewoon even een andere tank op flappen is natuurlijk bij wijze van spreken !
Maar toch , nu jullie een aantal punten aanhalen en ik ga er wat dieper naar kijken verschiet ik toch weer hoeveel ik het onderschat heb !
Ik leer hier constant wat bij
|
|
Terug naar boven |
|
|
|