Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Flandria/Avaros Canberra/Camberra
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Documenten/folders
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 00:23:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:

Had er toen al eens aan gedacht om de inlaat op het carter dicht te maken en een snelle 4,3pk cilinder van een versnellingsblok te monteren met een dellorto 19mm, maar is er helaas nooit van gekomen.


Dat heb ik al eens gedaan maar heb het wwel bij een 15mm bing gehouden. Er was wel wat aanpassing nodig hoor, want de bevestigingspunten voor die cilinder komen niet overeen met die van een automaatje. Moet zeggen dat het resultaat qua vermogen maar pover is. Laughing



Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 13:58:11    Onderwerp: Reageren met citaat

Is de slag van de krukas hetzelfde ,anders kan het wel zijn natuurlijk dat het vermogen wat tegen valt .

Past de motor dan nog onder het automaat frame nu de bing carbu een stuk hoger komt te zitten ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 16:54:15    Onderwerp: Reageren met citaat

Kan ik toch maar moeilijk geloven dat die er niet beter mee zou lopen.
Was de cijlinder qua slijtage nog goed?
Persoonlijk had ik gedacht aan een ovalen rijwind gekoelde cijlinder voor dit experiment.
Zoals python al zei, komt de zuiger volledig in BDP door de slaglengte van de krukas?
Compressie-verlies is natuurlijk niet goed.
Staat de cijlinder goed (graden verdraait vanuit hartlijn) tegenover de zuiger, zodat de gaten of venstertjes in de zuiger goed overeenkomen met de kanalen in de cijlinder?

Anderzijds denk ik ook dat het inlaat gat in de kruk-tap moet afgedicht worden waar origineel het mengsel door moest.
Hierdoor krijg je wat minder "volume" in de krukaskamer, zodat er wat meer mengsel in de ontploffingskamer komt.

In een automaat-frame met Bing 15mm zoals de foto van Daytona zal wss niet goed lukken.
Een zelf made inlaatspruitstuk, of met een plat liggende Dellorto is waarschijnlijk wel mogelijk.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 21:21:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik vind het idee op zich al geweldig Cool
Hoe kom je erop om dit om te gaan bouwen ?
Had dat een specifieke reden of gewoon uit nieuwsgierigheid (zien of het kan)?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 22:18:44    Onderwerp: Reageren met citaat

Helaas zijn die ronde automaat-blokjes zo goed als niet op te drijven omdat het mengsel via de (kleine) linker kruk-tap moet passeren.
Hier kan je denk ik weinig aan veranderen, dus aan de cilinder "rommelen" of een grotere carburator monteren zal weinig nut hebben.
Dan moet je een beetje creatief en vindingrijk zijn om iets te veranderen/proberen Laughing.
Daytona heeft al eens een poging gedaan, maar is zo te horen wat tegen gevallen helaas.

Vroeger is er hier veel gecrosst (alle circuits zo goed als verdwenen dankzij de groene jongens Rolling Eyes) en die Iltaljetjes waren om de haverklap stuk.
Slechte kwaliteit of door eigen schuld laat ik in het midden.
Nu had ik wel gezien dat zo een rond automaat blokje van flandria uitermate geschikt was om iets degelijks passend (ketting links en kickstarter!)in te bouwen.
Zoals ik al zei, al een paar keer met succes gedaan.

Voor in het los zand kwamen de blokjes toch wat te kort (met andere tandwiel verhouding was hier wel iets aan te doen), maar toch....
Zodoende had ik vroeger al iets in gedachte om zo een blokje (proberen) wat meer pit te geven en natuurlijk voor de fun/ervaring.
Waarschijnlijk moet je dat ook iets aan de koppeling veranderen, dus een beetje een straatje zonder einde...
Dus zijn het bij gedachten gebleven destijds.... Cool
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 493
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 22:30:29    Onderwerp: Reageren met citaat

Er zijn verschillende maten voor de roterende inlaatschijf zodat de inlaat langer open staat. Ik heb-als ik me niet vergis- 3 verschillende maten gehad.
Weet niet meer aan wie ik die automaatblokjes en onderdelen indertijd verkocht heb.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: 23-11-2018 22:46:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Is me nooit opgevallen chrisflandria, er heeft mij wel eens een oud flandria-verdeler verteld dat de ronde automaatblokjes uit de beginperiode beter gingen dan de meeste.
Het zou hier wel eens goed aan kunnen liggen (inlaatschijf), volgens mij zijn de cilinders, cilinderkoppen en carburators zover ik het weet allemaal identiek gebleven voor de ronde automaat-blokjes.
Of zat hier wel degelijk verschil in Question.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 26-11-2018 22:03:45    Onderwerp: Reageren met citaat

python schreef:
Is de slag van de krukas hetzelfde ,anders kan het wel zijn natuurlijk dat het vermogen wat tegen valt .

Past de motor dan nog onder het automaat frame nu de bing carbu een stuk hoger komt te zitten ?


De slag van de krukas is op elk Flandria-blok hetzelfde; met uitzondering van het 75-cc blok.

Het blokje heb ik nog nooit in een automaat-frame gemonteerd en het zou inderdaad niet passen( lees meer later). Het zit nu in een frame van een Puch kindercrosser.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 26-11-2018 22:56:50    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:
Kan ik toch maar moeilijk geloven dat die er niet beter mee zou lopen.
Was de cijlinder qua slijtage nog goed?
Persoonlijk had ik gedacht aan een ovalen rijwind gekoelde cijlinder voor dit experiment.
Zoals python al zei, komt de zuiger volledig in BDP door de slaglengte van de krukas?
Compressie-verlies is natuurlijk niet goed.
Staat de cijlinder goed (graden verdraait vanuit hartlijn) tegenover de zuiger, zodat de gaten of venstertjes in de zuiger goed overeenkomen met de kanalen in de cijlinder?

Anderzijds denk ik ook dat het inlaat gat in de kruk-tap moet afgedicht worden waar origineel het mengsel door moest.
Hierdoor krijg je wat minder "volume" in de krukaskamer, zodat er wat meer mengsel in de ontploffingskamer komt.

In een automaat-frame met Bing 15mm zoals de foto van Daytona zal wss niet goed lukken.
Een zelf made inlaatspruitstuk, of met een plat liggende Dellorto is waarschijnlijk wel mogelijk.


Mocht ik dat blok in een automaat-frame leggen voor op de baan, zou het waarschijnlijk wel sneller lopen dan de doorsnee automaat. Momenteel ligt het in een Puch kindercross-model dat ik gebruikte om tot bij de weide van onze paarden te rijden. Er is wel degelijk meer power, daarom heb ik ook de koppeling moeten aanpassen (zitten nu 12 drukveertjes in ipv 6) omdat de koppeling te vroeg ging ingrijpen voor de motor genoeg op toeren was om goed op te trekken.

Ik weet wel dat ik met een versleten cilinder geen topprestaties moet verwachten en dus heb ik er zeker geen versleten cilinder en zuiger op gezet. Voor ik de cilinder die ik er heb op gezet heb aangepast, heb ik er trouwens ook rekening mee gehouden dat ik hem door die aanpassingen niet onbruikbaar zou maken en deze ciliinder kan terug probleemloos op een 4.3pk onderblok geplaatst worden.

De zuiger komt perfect tot bovenaan de cilinder. Dat zijn ook zaken waarvan ik heus wel weet dat ik daar rekening moet mee houden. Ik heb al meerdere gekke dingen gedaan en denk dat ik onderhand wel weet hoe een tweetakt-motor functioneert, ook wat betreft de optimale positie van een zuiger tov de spoelpoorten.

Het originele inlaatgat (via het carter) is opgevuld, alhoewel dit in feite slechts een detail is als je dode ruimtes argumenteert als zijnde de oorzaak van een resultaat dat niet aan de verwachtingen voldoet. Een volle krukas zou wat dit betreft al heel wat meer opleveren, maar een volle krukas maken, zag ik ook niet meteen zitten toen. Ik heb wel al eens zelf een krukas gemaakt om een blok te vervolledigen dat ik na het faillissement gevonden heb uit de experimenteerkamer bij Flandria(6-versnelling met wide-wing cilinder met ingepaste gietijzeren bus met boring van 48mm) maar dat is een ander verhaal. Bij dit project zag ik zulks niet meteen opnieuw zitten onder het mom van: een 4.3-pk heeft geen volle krukas, een automaatje al evenmin so why bother?

Ik heb vroeger ook al eens een blok van mijn Diana op veel vlakken bijgewerkt:

1. Zoveel mogelijk gewicht weg genomen op de koppeling (want die complete unit weegt...en weegt méér dan het vliegwiel dat aan de andere kant van de krukas hangt. Al dat gewicht op de krukas zorgt voor een serieuze traagheid (traagheidsmoment) die het accelereren van de motor negatief beďnvloedt.)

2. inlaatrotor en inlaatgat op het carter aangepast (lees: vergroot uiteraard)

3. Het doorvoergat in de krukashelft uitgeslepen tot 15mm (zomaar uitdraaien is/was onbegonnen werk want die krukashelften zijn KEIhard.

4. uitlaatpoort op de cilinder bijgewerkt in breedte en hoogte in de mate van het mogelijke zonder uiteraard de 'no way back'-limiet te vermijden.

5. Bing 15mm erop. Dat lukt maar er moet geslepen worden aan de brug op het frame net onder de tank en dan nog is het millimeterwerk en gesukkel om de gasschuif, veer en gasschuifdop te monteren en ervoor te zorgen dat de bedieningskabel ook nog kan passeren.

al dit werk zorgde voor een schamele 5km/h meer dan de standaard-setting

Het is nochtans niet dat ik -in alle bescheidenheid- niks van tuning af weet. Bewijs ervan is dat ik met mijn SP547 (met bijgewerkte gietijzeren cilinder) in het verleden reeds meermaals mensen op 5pk's die plat op de buik lagen terwijl ik rechtop zittend hen het nawuiven gaf en dat kunnen mensen bevestigen.

Ik zal nu mss wsl wel pocherig overkomen, maar is gewoon feit.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 26-11-2018 23:05:41    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:
Helaas zijn die ronde automaat-blokjes zo goed als niet op te drijven omdat het mengsel via de (kleine) linker kruk-tap moet passeren.
Hier kan je denk ik weinig aan veranderen, dus aan de cilinder "rommelen" of een grotere carburator monteren zal weinig nut hebben.
Dan moet je een beetje creatief en vindingrijk zijn om iets te veranderen/proberen Laughing.
Daytona heeft al eens een poging gedaan, maar is zo te horen wat tegen gevallen helaas.

Vroeger is er hier veel gecrosst (alle circuits zo goed als verdwenen dankzij de groene jongens Rolling Eyes) en die Iltaljetjes waren om de haverklap stuk.
Slechte kwaliteit of door eigen schuld laat ik in het midden.
Nu had ik wel gezien dat zo een rond automaat blokje van flandria uitermate geschikt was om iets degelijks passend (ketting links en kickstarter!)in te bouwen.
Zoals ik al zei, al een paar keer met succes gedaan.

Voor in het los zand kwamen de blokjes toch wat te kort (met andere tandwiel verhouding was hier wel iets aan te doen), maar toch....
Zodoende had ik vroeger al iets in gedachte om zo een blokje (proberen) wat meer pit te geven en natuurlijk voor de fun/ervaring.
Waarschijnlijk moet je dat ook iets aan de koppeling veranderen, dus een beetje een straatje zonder einde...
Dus zijn het bij gedachten gebleven destijds.... Cool


Ik ben intussen nog met een tuning-project bezig op een automaat al is het dit keer niet met een Flandria-cilinder erop. Het gewicht van de koppeling zal dan mss nogmaals een storende factor zijn, maar ik blijf volharden Wink
Verder ga ik er niet meer over prijsgeven. Mss ga ik dit keer ook terug op mijn bek, maar als ik het niet probeer, zal ik ook niet weten of ik met recht in het zand bijt. Laughing Bij Flandria deden ze ook niks anders dan dingen uitproberen, dus waarom zouden wij dat niet verder doen he? Very Happy
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Jaro77
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: 27-11-2018 16:17:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Interessant Daytona, er zijn er maar weinig die zich geroepen voelen om met de automaatblokjes te experimenteren, zeer knap Smile.
Toch zeer merkwaardig dat er maar amper vermogen bij gekomen is bij je eerste poging.
Feit is wel dat een 4,3pk cijlinder, als die nu op een automaat onder-blok of een versnellings onder-blok gemonteerd is 4,3 pk blijft.
Op voorwaarde dat de inhoud van de krukaskamer identiek is zoals een versnellings onder-blok.
Ik weet ook wel dat je het vermogen niet moet gaan zoeken door de originele inlaatdoorgang af te dichten (zoals ik argumenteerde), maar alle beetjes helpen.
Om iets meer voelbaar vermogen te bekomen is waarschijnlijk een inlaat reedklep monteren een optie, maar dat is een ander verhaal.
Een standaard automaat blokje heeft volgens de technische gegevens 2pk, dus dik 2pk zou dan volgens jou verloren gaan via de vol-automatische koppeling?
Is mogelijk, maar blijf dit toch wel merkwaardig vinden!
Als je het blokje bv 1000t/min meer kan laten draaien dan origineel, zal toch wel mee dan 5km/ uur uitmaken in snelheid theoretisch gezien dan.

Enerzijds wil ik best geloven dat je met je bijgewerkte SP547 vele het nakijken hebt gegeven die met een "5pk" record reden.
Anderzijds van die "5pk's", hoeveel zijn er bij die ook daadwerkelijk technisch in top-staat zijn op gebied van ontsteking, carburatie, compressie, krukas, en dergelijke?
Over mengverhoudingen nog maar te zwijgen!!!
Ik wil zéker je technische vaardigheden en ervaring niet tegenspreken, laat dit duidelijk zijn.
Maar ben er vrij zeker van dat je vele 5pk blokken, moest je deze eens op een test-bank zetten, het beoogde vermogen van 5pk vies tegen zou vallen.
Ik weet uit ervaring (nu toch ook al 25jaar) dat een 5pk blok technisch gezien heel goed in orde moet zijn om de (te) grote primaire overbrenging van 22T-70T vlot baas te kunnen om op relatief korte tijd op topsnelheid te komen (75a80 km/uur, record 19" wielen en plat erop uiteraard).
Een beetje tegenwind en een beetje vals plat, mag geen enkel probleem zijn in 4de versnelling, en hier vallen er al vele door de mand.
Je kan wel een kleiner kettingtandwiel monteren, maar dan houd het met 70km/uur wel op (en met een onaangenaam jankende motor).
Je kan wel wat aanpassen/verbeteren aan de motor, maar persoonlijk vindt ik het geen meerwaarde om bv een originele record motor op te drijven om 15km/uur sneller te kunnen rijden, integendeel Wink


Laatst aangepast door Jaro77 op 27-11-2018 22:16:50; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 27-11-2018 16:59:37    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb me laten vertellen dat een goed 4.3pk blok sneller (beter) gaat als een gemiddelde 5pk , is dat zo ?

Er word hierboven aangehaald dat een goede 5pk toch wel een 75-80km/uur loopt ,wat zou dan een 4.3pk in een zelfde opstelling kunnen halen ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Jaro77
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 72

BerichtGeplaatst: 27-11-2018 19:15:32    Onderwerp: Reageren met citaat

Nja,veel sneller en veel beter nu ook weer niet.
Ongeveer evenwaardig aan het 5pk rond-blok met aluminium cijlinder zullen we maar zeggen.
Mss wel een beetje meer in het voordeel inderdaad.
Althans met de juiste (snelle) cijlinder en 19mm Dellorto.
Zelf heb ik een aantal records met "4,3pk" blok, en stel vast op gevoel dat deze iets krachtiger zijn in de lagere toerentallen, maar qua snelheid ongeveer gelijk zijn met het 5pk rond-blok met aluminium cijlinder.
Mijn 4,3pk blokken hebben alle een primaire overbrenging van 18T-76t en een kettingtandwielverhouding van 14/15T-32T.

Maarja, het blijft moeilijk om bepaalde motoren te vergelijken qua prestatie's.
Een test-bank is het enige wat daadwerkelijk het juiste bewijs kan leveren Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
python
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 15 Okt 2018
Berichten: 50

BerichtGeplaatst: 27-11-2018 20:37:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:

Mss wel een beetje meer in het voordeel inderdaad.
Althans met de juiste (snelle) cijlinder en 19mm Dellorto.

Mijn 4,3pk blokken hebben alle een primaire overbrenging van 18T-76t en een kettingtandwielverhouding van 14/15T-32T.

Zijn er zichtbare kenmerken waar je kan uit maken of je een snelle of "trage" cilinder hebt ?
Is voor deze tandwielverhoudingen bewust gekozen ,in jou geval meer specifieker voor Record model met 19 Inch wielen ?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1129

BerichtGeplaatst: 29-11-2018 00:40:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Jaro77 schreef:

Een standaard automaat blokje heeft volgens de technische gegevens 2pk, dus dik 2pk zou dan volgens jou verloren gaan via de vol-automatische koppeling?
Is mogelijk, maar blijf dit toch wel merkwaardig vinden!
Als je het blokje bv 1000t/min meer kan laten draaien dan origineel, zal toch wel mee dan 5km/ uur uitmaken in snelheid theoretisch gezien dan.


Al dat gewicht aan die krukas verhindert zeker om hoge toerentallen te halen, maar anderzijds krijg je er wel een zeer soepel lopend blok mee.

Ik heb vroeger nog een Bultaco trialmoto gehad en daar hing men nog eens een extra klomp gewicht aan het vliegwiel. Die moto kon je ook niet hoog in de toeren jagen. We hebben er dan eens de ontsteking van een Bultaco crosser op gezet en het verschil was immens. En ja, waarom steken ze op racers ontstekingen met inwendige rotor?

Het is al lang geleden, maar denk dat ik toen van die automatische koppeling ongeveer een kwart van het totaalgewicht af gekregen heb.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Documenten/folders Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Pagina 2 van 3

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum