Flandria Forum Flandria Forum
Liefhebbers van Flandria/Superia/Avaros en Claeys-Bromfietsen uit Belgie en Nederland
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistrerenRegistreren 
 ProfielProfiel   Log in om je privéberichten te bekijkenLog in om je privéberichten te bekijken   InloggenInloggen 

Flandria Amazone (met regenscherm?)
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Restauratieverslagen/Projecten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 02-10-2016 18:41:58    Onderwerp: Flandria Amazone (met regenscherm?) Reageren met citaat

Hey,
FF voorstellen;
ik ben Martijn (26 W-Vl) en ben nieuw op het forum.
Ik ben onderhoudstechnieker bij Alpro Soya.
Mijn hobby's zijn voornamelijk mechanisch. (zagen,slijpen,boren,TIG lassen, zowat alles die met ijzer/inox te maken heeft.)

Ik heb een aantal jaren terug een Flandria Amazone geërfd en ben van plan deze op te zetten..
Toen ik deze opzocht op google zag ik tussen de afbeeldingen 1tje staan van iemand hier op het forum oudebrommer.nl
Erg mooi gedaan trouwens en daarom dacht ik dat het wel fijn was om alles te delen met hen.
Op dat forum vond ik jullie forum hier enzo ben ik hier terrechtgekomen.
En misschien nuttige info/tips te vinden over hoe en wat alles moet.
Zo de intro is er over mezelf en zal asap wat foto's maken dat jullie zien wat ik heb staan.

Wel heb ik een soort regenscherm erbij dat ik op geen enkele foto terugvind?
Misschien is het toch een ander type ofzo?
Of misschien heeft mijn opa dat laten maken?
Ik zal nu de foto's gaan maken.
Mvg.

(Ik werk vaste nacht (22u-6u) dus meestal 's avonds of 's nachts in het weekend zal ik actief zijn!)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 02-10-2016 18:43:47    Onderwerp: Reageren met citaat

Zoals beloofd dus de foto's.
Bijna alles is compleet, enkel de papieren mis ik jammergenoeg.

Een 4-tal jaar terug heb ik er eens mee gereden.
Een nieuwe bougie en benzine darmpje volstond om hem te doen draaien Smile
Was wel van m'n buur dus zal dit zelf nog moeten voorzien.

Voila, dit is het zowat.
Het zal waarschijnlijk niet in 1 week gedaan zijn. Want ik ben altijd met vanalles en nog wat bezig..
Ben momenteel nog bezig met een MTB een pokertafel, een huis aan het zoeken etc etc.
Ik ben namelijk snel iets beu en daarom is variatie wel goed voor me Smile
Heb je vragen of info; laat maar iets weten.
Of als je een close-up wil zien.

Mvg
Martijn.










Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 02-10-2016 20:55:33    Onderwerp: Reageren met citaat

Hallo en welkom op het forum. Dat is wel een hele mooie erfenis die je hebt gekregen. Dit is een Amazone uit 1962, me dunkt. Mocht je nog eens een foto kunnen maken van of melden wat er op het identificatieplaatje van de motor staat, dan zou ik dit kunnen bevestigen. Het lijkt me in elk geval een brommer die het waard is om in zijn huidige toestand te bewaren of op te poetsen maar herspuiten zou in elk geval zonde zijn. Zo'n windscherm werd in die tijd vaak achteraf geplaatst en is geen origineel onderdeel van de brommer, maar wel iets heel typisch voor die tijd, dus ik zou ook zeggen: houden zo!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 02-10-2016 22:22:20    Onderwerp: Reageren met citaat

Wat stel je dan voor om die roestplekjes te verwijderen?
En ook de velgen en uitlaat enz. Kortom alle chrome stukken,
hoe de roest verwijderen?
Ik was al begonnen met van die rode sponsjes voor inox maar had al snel wat krassen en ben metteen gestopt om aan te zoeken op internet hoe het eigenlijk WEL moet.. Smile

ik heb nog wat foto's gemaakt.
eerst en vooral m'n hokje wat uitgemest en een vaste standplaats gegeven aan het brommerke.

Vannacht zal ik beginnen met de motor eraf te halen.
Elke tip om dit gekuist te krijgen is welkom.
Ik zal deze volledig reviseren.
Heb dit nog nooit gedaan dus weet niet wat er allemaal moet gebeuren..
Wel vroeger "boosterkes" opgedreven enz.
Maar verder niks van ervaring dus..
Ik dacht wel van het blokje te zandstralen.
Maar dit zal nog niet voor direct zijn want ik zal eerst een zandstraler zelf maken Smile (of proberen)

Heb ook gezien dat er z'on kentekentje aanhangt en bij dichter kijken zag ik dat het er 3 waren.
Mvg Martijn




ziezo de nieuwe "stand"

Het kenteken; West-Vl 00193 1966

Zo zie dat het er 3 zijn. Mijn opa was een grote verzamelaar van deze dingen. Ik zou eens moeten gaan zien bij hem thuis hangen er waarschijnlijk nog zo een 100-tal.
Als mijn nonkel deze nog niet verkocht heeft. Zucht: hij heeft al 100 keer gevraagd om deze brommer weg te doen.
Omdat hij iemand kent.. En hij er geld kan uitslaan.
Je kent dat wel. Altijd zagen en fretten voor z'n eigen bestwil... 8/


















Zou het kunnen dat hier wat tekort opzit?
juist waar de aftakking zit onderaan de tank.
Ik weet dat het benzinedarmpje er onderaan opmoet maar het lijkt me dat er iets opmoet zitten ook. misschien een luchtfilter ofzo?






Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 03-10-2016 07:12:08    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb dus 8 uurtjes gewerkt.
Zo te zien aan de schade is de ketting ooit losgekomen en in het blok geslagen.
En heb enkele vraagjes.
Sommige staan tussen de foto's.

1. Het blok; is dit gespoten origineel en welke kleur zou dit zijn?
2. Welke olie zit in het blok?
3. Zit er ook een vario ring in de koppeling? Nee ik zal die niet opdrijven.. Smile
4. Bovenaan zit een gaatje in het blok. Voor wat dient dit kleine gaatje?
Net onder het gat om olie bij te vullen. (zie foto 12)
5. De uitlaat is enorm vuil, met wat kuis ik dit het best? Zowel buitenkant als binnenkant?
De binnekant waar ik een foto van getrokken heb zal ik kuisen met een
oude "bong-cleaner". afro Razz (zal ik wel een foto van trekken)
Maar ik bedoel of er geen productje is dat ik er kan ingieten ofzo?
Of werkt tank-cure ook bij uitlaten?
6. Waar kan ik stukje halen die op foto 13 staat?

Dank bij voorbaat, hier zijn de foto's.



1

2

3

4

5

6

7

8

9
Hier zie je de schade nog niet echt door het vuil!

10

11
Hier zie je de schade dus wel, duidelijk ketting die erin geslagen is. denk ik.

12
Net onder "FLANDRIA" zit het gaatje. Iemand die weet voor wat dit is?
De code; "MZ4005-00" is dit het type blok of?

13
Waar kan ik dit stukje halen?

14

Mijn meest gebruikte tools, enkel staalborstel op kolomboormachine staat er niet op.
15

Toch al heel wat gedaan hé. En nog heel wat te doen ook. Mr. Green
En nu ga ik snel slapen. Smile
Groeten
Martijn.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 05-10-2016 07:10:45    Onderwerp: Reageren met citaat

Ben thuis gebleven vannacht om wat te sleutelen en de foto's staan hieronder.
De uitlaat is mooi langvoren maar de achterkant is echt NIET TE DOEN! Razz





















Mvg
Martijn
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 05-10-2016 21:04:47    Onderwerp: Reageren met citaat

OMG, je bent er echt wel goed mee bezig en dat verdient alle respekt. Ik kan niet op al je vragen tegelijk beantwoorden en je hebt er nogal wat gesteld en op sommige hebben je handen al een antwoord gegeven, zo te zien. Smile Wat je vraag betreft over dat gat bovenaan in het carter. Wat het kleine gaatje betreft, dat is gewoon een soort van afvoerkanaaltje om bij eventueel lekken van de carburator, de overtollige benzine naar Moeder Aarde te leiden. Niet bepaald mileuvriendlijk naar huidige normen, maar toen wist men gewoon van niet beter. Het andere (grotere) gat dat schuin in het blok loopt, is een voorziening voor de aandrijving van een kilometerteller en dit is toch een beetje vreemd want op automaatblokje als deze (het nr 8001 van motortype is een van de eerste automaatjes van Flandria), daarvan dacht ik dat die pas op veel latere types van dit blok echt werden gebruikt dus dit vind ik wel enigszins fascinerend. Ik moet dus ook eens gaan zien bij mijn automaatblokjes met typenr 8001 of dit (blind) gat er ook op te vinden is. Verder zou ik zeggen: doe verder zoals je bezig bent, maar ga vooral niet met de verfspuit over dit frame heen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
daytona
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 27 Mrt 2012
Berichten: 1136

BerichtGeplaatst: 05-10-2016 21:13:35    Onderwerp: Reageren met citaat

Ok, nog een paar antwoorden op je vragen:

1. Het blok; is dit gespoten origineel en welke kleur zou dit zijn?

Bij sommige modellen werden de zijdeksels van het blok gespoten in een soort mat-grijze verf. Ik denk dat 'Rekord' van op dit forum je meer tips kan geven omtrend het RAL-nr of enige referentie wat dan ook. Bekijk beslist ook eens zijn website. Wink
2. Welke olie zit in het blok?

In dit blok werd een speciaal ontworpen olie gebruikt door de toenmalige leverancier Total, zijnde 'Fluide F', maar je kan er met gerust hart ATF-olie in gieten. De hoeveelheid is 350cc.

3. Zit er ook een vario ring in de koppeling? Nee ik zal die niet opdrijven..

Deze koppeling is geen vario, maar een zogeheten volautomatische koppeling.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
chrisflandria
Flandria-Kenner


Geregistreerd op: 25 Jan 2012
Berichten: 496
Woonplaats: Lovendegem

BerichtGeplaatst: 05-10-2016 23:13:55    Onderwerp: Reageren met citaat

Op je vraag wat er ontbreekt op het benzinekraantje.
Daar past een soort sleuteltje op om de kraan open en dicht te draaien.
Als de afdekplaat er op zit kan je daar anders niet meer aan.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Rekord
Flandria-Koning


Geregistreerd op: 24 Jan 2012
Berichten: 1465

BerichtGeplaatst: 09-10-2016 10:49:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Heel mooi erfstuk ! Alle originele details zijn aanwezig zoals de alu Acemcy schakelaar met bijhorende koplamp. Ik zie ook het monomatic stickertje op de chroombeugel van de voorvork, mooi detail. Er was ook een varimatic uitvoering met een 2 versnelling die automatisch schakelde. Zeer mooie techniek, maar zeer zeldzaam. Deze zou ik zeker zo laten en zo goed mogelijk proberen te conserveren. Zijn leeftijd mag gezien worden. Een strakgetrokken bomma is ook niks hè? Persoonlijk zou ik niet te veel met die staalborstel aan de gang gaan. Daarmee ga je de verzinkte onderdelen beschadigen. Die carterdeksels zijn gespoten. Zelf gebruik ik daarvoor Motip engine paint zilver: http://www.motip.com/products/motip/automotive/tuning-line/engine-paint/ Deze had ik eerlijk gezegd niet gepolierd maar gewoon zo goed mogelijk gepoetst. Een universele ontvetter doet hier wonderen.
_________________
"Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail"
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scrambler
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 23 Mei 2012
Berichten: 49

BerichtGeplaatst: 10-10-2016 21:16:21    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik heb nog een setje NOS beugels voor dat regenscherm, €5 en ze zijn van jou Smile
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 12-10-2016 11:22:16    Onderwerp: Reageren met citaat

Eerst en vooral dank voor alle antwoorden!
Euhm ben momenteel bezig motor uit elkaar te halen.. Maar heb dit nog nooit echt gedaan dus moest ik een tekening hebben of een howto zou dit misschien wel handig zijn. Had beter nog wat gewacht maar je kent dat hé.. Very Happy
NOS beugels wat is dit dan?
Mvg heb niet zo veel gedaan maar foto's volgen nog.
Mvg
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Scrambler
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 23 Mei 2012
Berichten: 49

BerichtGeplaatst: 17-10-2016 09:46:52    Onderwerp: Reageren met citaat

NOS staat voor New Old Stock

Maw beugels die op een rek zijn blijven liggen en nooit zijn gemonteerd geweest
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Marretetn
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 02 Okt 2016
Berichten: 8

BerichtGeplaatst: 16-01-2020 17:45:06    Onderwerp: Motor revisie Reageren met citaat

Hey,
ik had vandaag eens tjid en heb verder gedaan.
Wil de motor volledig reviseren.
De ontsteking ging er makkelijk af.
Maar de koppeling niet.
Het eerste stuk kreeg ik los met een zelfgemaakt iets.

Maar de onderste kap lijkt vast te zitten binnenin. (Denk ik)
Daarmee eerst eens vragen. Volgens mij zit er een spie in.
En moet ik deze eerst loskrijgen. Foto staat helemaal onderaan. Heb een cirkeltje getrokken rond de spie.
Iemand dit ooit gedaan?

Zal ondertussen verder doen aan uitlaat. Zucht.
Zal de roestste kant proberen uit te polieren.






















Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Poffie
Flandria-Liefhebber


Geregistreerd op: 04 Jan 2019
Berichten: 4

BerichtGeplaatst: 17-01-2020 14:23:22    Onderwerp: Reageren met citaat

Is de spie niet de spie die het voorste deel op zijn plaats houdt? Het achterste stuk van je koppeling draait los rond de krukas, hier zit geen spie tussen krukas en koppeling. Het voorste (middelste deel) zit gemonteerd met een spie en draait vast mee met de krukas.

Achterste deel van je koppeling zo dicht mogelijk naar je cilinder schuiven. Dan de spie uit de krukas halen en hij moet eraf komen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Reageren    Flandria Forum -> Restauratieverslagen/Projecten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Wilt u geen reclame op dit forum en genieten van extra voordelen? Klik dan vlug hier voor meer informatie!
 

Powered by phpBB
immo op Realo
Maak snel, eenvoudig en gratis uw eigen forum: Gratis Forum