Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
Auteur |
Bericht |
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 18-04-2012 13:30:22 Onderwerp: Drijfstang MZ 4161 |
|
|
Ik heb hier een paar drijfstangen MZ 4161 met Flandria nr 274103.
Probleem is dat ik geen enkele krukas bezit waar deze drijfstang op zit.
Vind deze ook nergens terug in mijn documentatie.
Enkele bijkomende gegevens:
75 mm hart op hart
Bigend pen: dia 16 x 32,5
Naaldlager: 16 x 22 x 12
Small end is met bronzen busje dat reeds is geruimd op dia 14 mm.
Iemand een idee in welke motor deze gebruikt worden ? |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 18-04-2012 14:26:42 Onderwerp: |
|
|
Heb je misschien een foto van die drijfstang? _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 18-04-2012 15:09:21 Onderwerp: |
|
|
Ik zal eens een foto nemen.
Opvallend is de lengte van de bigend pen 32,5 mm, daar waar bij een rond of vierkant blok dit normaal 37 mm is.
Tevens is de omvang van het smallend kleiner dan normaal. |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 18-04-2012 15:44:09 Onderwerp: |
|
|
Dit is de drijfstang:
|
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 13-08-2012 19:54:58 Onderwerp: |
|
|
Niemand enig idee
Het rare is die bigendpen van 32,5 mm.
Past zeker niet in de krukassen die ik heb liggen, want daar is de lengte van de pin 37 mm. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 13-08-2012 20:08:43 Onderwerp: |
|
|
In de onderdelenboeken wordt alleen gesproken van complete krukassen. Voor het ei-vormige automaatje is de nummer voor de complete krukas: 274130. Die komt nog het meeste in de buurt van de nummer voor de drijfstang alleen. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 13-08-2012 20:24:56 Onderwerp: |
|
|
Die heb ik ook liggen. Bigendpen is ook 37 mm.
Drijfstang is dezelfde als bij een versnellings rondblok nl. MZ 3105. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1136
|
Geplaatst: 13-08-2012 21:34:10 Onderwerp: |
|
|
Toch lijkt me de kop van het small-end vrij klein bemeten. Ik heb nog een blokje liggen uit de 'experimentele' kamer van bij Flandria. Het betreft een vedette-blok waar een vierkante automatencilinder op staat. Het blokje is nieuw en heb het nog nooit willen opengooien, maar hier zou die smallere big-end pen wel eens kunnen in passen, me dunkt... Ik heb echter ook geen flauw idee hoe lang de big-end pen bij een Vedette is. |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 14-08-2012 09:37:32 Onderwerp: |
|
|
Een Vedette motortje is enkelzijdig gelagerd en zit je niet met een naaldkooi lager. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 14-08-2012 10:06:14 Onderwerp: |
|
|
Met het idee - dat de bigendpen 32,5 mm is- in het achterhoofd, dacht ik aan het volgende: Wangen komen dichter bij elkaar, kleinere carterinhoud misschien, minder cilinderinhoud
Misschien gebruikt voor een grasmachine |
|
Terug naar boven |
|
|
Rekord Flandria-Koning
Geregistreerd op: 24 Jan 2012 Berichten: 1465
|
Geplaatst: 14-08-2012 10:26:15 Onderwerp: |
|
|
Flandria gebruikte voor zijn grasmachines hoofdzakelijk Briggs & Stratton motoren. Ik geloof dat Flandria maar 1 motor had voor grasmachines en die waren gebaseerd op de oudere Claeys motoren. _________________ "Details maken de perfectie, maar perfectie is geen detail" |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 14-08-2012 10:28:30 Onderwerp: |
|
|
Het blijft een raadseltje.
Oplossing zal wel eens boven water komen. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1136
|
Geplaatst: 14-08-2012 10:42:26 Onderwerp: |
|
|
chrisflandria schreef: |
Met het idee - dat de bigendpen 32,5 mm is- in het achterhoofd, dacht ik aan het volgende: Wangen komen dichter bij elkaar, kleinere carterinhoud misschien, minder cilinderinhoud
Misschien gebruikt voor een grasmachine |
Minder carterinhoud wil toch niet automatisch zeggen dat er minder cilinderinhoud is ook he, Chris. |
|
Terug naar boven |
|
|
chrisflandria Flandria-Kenner
Geregistreerd op: 25 Jan 2012 Berichten: 496 Woonplaats: Lovendegem
|
Geplaatst: 14-08-2012 11:08:48 Onderwerp: |
|
|
Nee, nee, zeker niet Daytona.
Maar zit zo'n beetje op alle mogelijkheden te denken. |
|
Terug naar boven |
|
|
daytona Flandria-Koning
Geregistreerd op: 27 Mrt 2012 Berichten: 1136
|
Geplaatst: 15-08-2012 13:26:19 Onderwerp: |
|
|
Rekord schreef: |
Een Vedette motortje is enkelzijdig gelagerd en zit je niet met een naaldkooi lager. |
Door dit topic is mijn nieuwsgierigheid gewekt om dat speciale vedette-blok eens open te gooien en het mag een geluk heten dat ik dit blok nooit heb proberen te laten draaien. De drijfstang is idd een originele Claeys-drijfstang. Nu weet ik niet wat de binnenafmeting is van het small-end bij zo'n drijfstang, maar blijkt dat ze dus gewoon de 14mm-zuigerpen zonder tussenkomst van een bronzen bus in het small-end van die drijfstang hebben gemonteerd en zelfs al is alles nieuw, de zuiger laat zich gemakkelijk op en neer bewegen tov het oog in het small-end, dus reeds van bij het proefdraaien, zal er al aardig wat gekletter te horen geweest zijn.
Nu weet ik niet wat ik verder moet doen met dit speciaal blokje: ofwel laat ik het zo als zijnde een origineel ontwerp, ofwel pas ik het oog in de drijfstang aan (iets vergroten) om er een flinterdun (kan niet anders gezien de buitenmaat) aangepast bronzen busje voor te maken. Dilemma... |
|
Terug naar boven |
|
|
|